ads

اومیکرون هنوز در افغانستان ناشناخته است

سویه جدید ویروس کرونا(او میکرون) هنوز در افغانستان ناشناخته مانده است. هنوز وزارت صحت عامه افغانستان کیت‌های تشخصیه این نوع جدید ویروس کرونا را در دسترس ندارد و هنوز شفاخانه‌های کشور آماری از مبتلایان اومیکرون، ارایه نداده‌اند.

راحله یوسفی
26 دلو 1400
اومیکرون هنوز در افغانستان ناشناخته است

او میکرون درحالی در افغانستان ناشناخته است که این نوع ویروس کرونا شماری از کشورهای اروپایی و امریکایی را در نوردیده و همه‌گیری آن تاپای گوش افغانستان (ایران) هم رسیده است.

افزون براین، سازمان جهانی صحت هم اعلام کرده است که همه‌گیری این نوع ویروس کرونا نسبت به انواع دیگر آن سریع‌تراست . این سازمان هشدار داده است که کشورها نباید این ویروس را دست‌کم بگیرند.

اما در افغانستان با وجودی‌که وزارت صحت عامه از افزایش دوباره آمار رویدادهای کرونا در یک  ماه پسین خبر می‌دهد و متخصصان صحی هم واقعات مثبت اومیکرون را در افغانستان رد نمی‌کنند، دیده می‌شود که هنوز از تدابیر جلوگیری از همه‌گیری  این نوع ویروس کرونا خبری نیست و مردم هم توجهی به رعایت موارد بهداشتی و حفظ فاصله‌های اجتماعی ندارند.

اینکه باشنده‌گان کابل در رابطه به سویه جدید ویروس کرونا (اومیکرون) تاچه حدی آگاهی دارند و چرا در رعایت رهنمودهای صحی بی‌توجهی می‌کنند؟ گذری به مرکز شهر کرده و با شماری از شهروندان در این مورد گفت‌وگو کردم.


کلیدگروپ را در یوتیوب دنبال کنید


منطقه‌ی «ده‌افغانان» که یکی از مکان‌های مزدحم شهر کابل است، آنجا جمعیت کثیری از دست‌فروشان بافاصله‌های بسیار کمی و حتی بدون فاصله از هم قرار داشتند و مردم هم دور و بر آنان تجمع کرده و زمینه عبور و مرور بسیار محدود شده بود، اما من در چنین منطقه‌ای با زحل، یکی از باشنده‌گان کابل هم‌صحبت شدم.

هرچند وی ادعا داشت که در رابطه به موارد وقایه‌وی بیماری کووید-19 آگاهی دارد، اما از سخنانش پیدا بود که در رابطه به نوع اومیکرون این ویروس در حد لازم آگاهی نداشت.

زحل با انتقاد از عمل‌کرد مسئولان حکومت درزمینه پیش‌گیری از همه‌گیری ویروس کرونا گفت:«درحالی‌که از رسانه‌ها می‌شنوم که هر روز آمار مریضان کووید- 19 افزایش می‌یابد، اما وزارت صحت عامه برای مردم به‌گونه درست آگاهی نمی‌دهد و شماری از مردم نیز کرونا را جدی نمی‌گیرند.»

وی افزود که در مورد ویروس کرونا، علایم و راه‌های پیش‌گیری ازآن، از طریق رسانه‌های تصویری و شنیداری آگاهی حاصل کرده، اما تایید کرد که در مورد نوع اومیکرون آن تاکنون آگاهی دریافت نکرده است.

شماری دیگر از باشنده‌گان کابل نیز در گفت‌وگو با کلید تایید می‌کنند که هرچند در دو سال گذشته در مورد ویروس کرونا و رعایت رهنمودهای صحی برای پیش‌گیری از این ویروس، وزارت صحت عامه برای مردم آگاهی‌دهی کرده است، اما به گفته آنان این وزارت در زمینه رفع شایعات و جلب توجه جدی مردم به این ویروس، درست عمل نکرده است.

باگردش در داخل شهر و گفت‌وگو با شهروندان به این نکته پی‌بردم که بسیاری از شهروندان در مورد سویه جدید ویروس کرونا آگاهی لازم ندارند.

گفت‌وگو با زحل را خاتمه داده و آن‌طرف‌تر با همیشه‌بهار، یکی دیگر از باشنده‌گان شهر کابل سر صحبت را باز می‌کنم، او درحالیکه مصروف خریداری لباس در یکی از فروشگاه‌های پر ازحام شهر بود، به گفت‌وگو بامن اولویت داده و در پاسخ این سوال من که در مورد نوع اومیکرون ویروس کرونا چه میدانی؟ گفت که هنوز چیزی در این مورد نمی‌دانم، اما در مورد کرونا می‌دانم که یک ویروس خطرناک است و تاکنون افراد زیادی را در افغانستان و دیگر کشورهای جهان، به کام مرگ برده است.

وی درعین حال از سهل‌انگاری مسئولان  در زمینه آگاهی‌دهی در مورد ویروس کرونا، به‌ویژه نوع اومیکرون آن، انتقاد کرده و گفت:«مردم به‌دلیل شرایط بد اقتصادی، توجهی جدی به ویروس کرونا ندارند و در این صورت مسئولان حکومت مکلف‌اند که از جدیت این مسأله برای مردم آگاهی دهند، اما دیده می‌شود که تاکنون مسئولان در این رابطه اقدام جدی نکرده‌اند.»

جالبتر اینکه وقتی درمیان مردم گشت و گذار کنیم دیده می‌شود که شمار اندکی از مردم از ماسک و دست‌کش استفاده می‌کنند.

این‌درحالی‌است که مسئولان شفاخانه افغان جاپان (یکی از شفاخانه‌های اختصاصی برای تشخیص و تداوی بیماران کوید-19 در کابل) می‌گویند که شهروندان افغانستان در حال سپری کردن موج چهارم ویروس کرونا هستند.


کلیدگروپ را در انستاگرام دنبال کنید


زلمی ریشتین، رئیس عمومی این شفاخانه به کلید می‌گوید:«ما عملا شاهد موج چهارم  ویروس کرونا در کشور هستیم، چون آمار مبتلایان این ویروس از یک ماه به این‌سو افزایش چشم‌گیری داشته است.»

به‌گفته وی، درحال حاضر تنها در این شفاخانه 85 مریض بستر هستند و هر روز به آمار این مبتلایان افزوده می‌شود.

از سویی هم، وی از نبود کیت‌های تشخیصه اومیکرون در این شفاخانه خبر داده و می‌گوید که نبود این کیت‌ها در تشخیص این نوع مریضان، آنان را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

پس از شنیدن سخنان مسئولان شفاخانه افغان جاپان سری هم به مریضان بسترشده در این شفاخانه زدم، آنجا با شماری از مریضان و بستگان آنان گفت‌وگو کردم. برخی از آنها می‌گفتندکه عمده‌ترین ‌دلیل مبتلاشدن آنان بی‌توجهی و رعایت نکردن رهنمودهای صحی بوده، زیرا به گفته آنان، آنها در مورد این ویروس آگاهی نداشتند.

در شفاخانه افغان جاپان، یکی از مریض‌ها نامش را عالیه گفت، او گفت برای بار دوم در این شفاخانه بستری شده است. عالیه افزود که 68 سال سن دارد و به بیماری قلبی نیز مبتلا است:«من در خانه همیشه بستری هستم، مردم می‌گفتند کرونا است، اما من این ویروس را نادیده می‌گرفتم.»

عالیه تاکید کرد که به‌دلیل سهل‌انگاری اعضای خانواده‌اش به این بیماری مبتلا شده است، چون به گفته او آنان همواره بدون پوشیدن ماسک به بیرون از خانه می‌رفتند.

یکی دیگر از مریضان می‌گفت که  به‌دلیل کمبود امکانات تداوی از مرکز کووید- 19 ولایت بامیان به کابل انتقال داده شده است. او باندامت می‌گفت که پس از اشتراک در یک مهمانی، به این ویروس مبتلا شده است. وی گفت که اسدالله نام دارد  و 58 ساله است. او تاکید داشت که مردم باید از اشتراک در تجمعات خودداری کنند تا به سرنوشت او دچار نشوند.

در هنگام بازدید از بخش مراقبت‌های ویژه شفاخانه افغان جاپان، داکتران برایم از وضعیت وخیم بیماران این بخش و افزایش آمار مریضان در روزهای اخیر سخن گفتند.

آمنه رحیمی، یکی از داکتران این بخش را که در حال مراقبت از مریضان ملاقات کردم، با نگرانی گفت که مریضان‌اش هر لحظه نیاز به مراقبت جدی دارند.

وی افزود که همه‌روزه 5 الی 6 بیمار در این بخش بستری می‌شوند و مراقبت از این بیماران کار دشواری است.

درعین حال لیمه که از دو سال به این‌سو در شفاخانه افغان جاپان به عنوان نرس کار می‌کند، می‌گوید که براساس معلومات سازمان صحت جهانی، همه‌گیری نوع اومیکرون ویروس کرونا  نسبت به انواع دیگر آن سریع‌تر است و مردم باید این ویروس را جدی بگیرند.

در همین حال، مسئولان وزارت صحت عامه ادعا می‌کنند که از دو سال به این‌سو در مورد ویروس کرونا برای مردم آگاهی‌دهی صورت گرفته و در ماه‌های پسین نیز این روند ادامه داشته است. این مسئولان اما تاکید دارند که مردم در زمینه رعایت رهنمودهای صحی سهل‌انگاری می‌کنند.

آنها می‌افزایند، با آنکه مردم در سراسر افغانستان از همه‌گیری این ویروس آگاهی دارند، اما موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.


بیشتر بخوانید:


با این حال داکتر جاوید هژیر، سخنگوی وزارت صحت عامه کشور از توانایی وزارت صحت عامه در تداوی ویروس کرونا سخن زده و می‌گوید که به تعداد 40 هزار کیت‌ آزمایشی ویروس کرونا در شفاخانه‌های دولتی  موجود است، اما کیت‌های آزمایشی اومیکرون تاکنون از سوی سازمان صحت جهانی به افغانستان کمک نشده است.

او می‌افزاید:«نبود کیت‌های آزمایشی اومیکرون مشکل خاصی در تشخیص بیماران به‌وجود نیاورده است و مهم این است که ما قادر به تشخیص مریضان مبتلا به کرونا هستیم و از آنان به‌گونه درست مراقبت می‌شود.»

هژیر تایید می‌کند که از تاریخ 15 جنوری سال روان میلادی، رویدادهای مثبت ویروس کرونا در کشور، سیر صعودی را اختیار کرده و احتمال همه‌گیری سویه او میکرون این ویروس در  افغانستان وجود دارد.

سویه جدید ویروس کرونا(اومیکرون) در ماه نومبر2021 میلادی برای نخستین بار در افریقای جنوبی شناخته شد و به مرور زمان به کشورهای اروپایی و به ترتیب به دیگر کشورهای جهان انتشار یافت.

 شهروندان افغانستان درحالی در مورد او میکرون آگاهی ندارند که این نوع ویروس کرونا در مدت کوتاهی در بسیاری کشورهای جهان شیوع پیدا کرده است.

سازمان جهانی صحت، اعلام کرده است که همه‌گیری نوع اومیکرون ویروس کرونا نسبت به انواع دیگر آن سریع‌تر است. این سازمان هشدار داده است که کشورها نباید این ویروس را دست کم بگیرند.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌



بیشتر بخوانید:






کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA