ads

اهمیت آموزش دختران از نظر سازمان ملل و عالمان دین

پس از آنکه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بررسی خود را از وضعیت بشری در افغانستان با تاکید بر رفع محدودیت آموزشی دختران اعلام نمود، شماری ازعالمان دین در افغانستان نیز آموزش دختران را در شرایط کنونی ضروری و مطابق به ارشادات دین مبین اسلام می‌دانند.

بهشته کوهستانی
11 ثور 1403
اهمیت آموزش دختران از نظر سازمان ملل و عالمان دین

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به منظور بررسی حقوق بشر در پنج سال اخیر در افغانستان، نشستی را در جینوا برگزار کرد. این شورا در این نشست از بهبودی اوضاع امنیتی  در افغانستان سخن گفته و درعین حال بر رفع محدودیت آموزش دختران تاکید نمود.

با این حال شماری از عالمان دین نیز آموزش و تحصیل دختران را در عصر کنونی بسیار مهم خوانده و از حکومت می‌خواهند که شرایط آموزش را مطابق به چوکات دین مبین اسلام برای دختران فراهم سازد.

این عالمان دین تعلیم و تربیه را برای تمامی مسلمانان، بشمول زنان و مردان، فرض دانسته و آموختن علوم عصری را در کنار علوم دینی از نیاز مندی‌های جامعه می‌خوانند.

عابده مجیدی شفیق، یک تن از عالم دین در رابطه به ارزش و جایگاه آموزش زنان و دختران در اسلام می‌گوید که آموختن علم بسیار مهم است و رسول گرامی اسلام در احادیث مختلف بر آموختن علم و دانش تاکید کرده است.

“آموختن علم و دانش از جمله حقوق اساسی در اسلام پنداشته می‌شود. به این دلیل که در زمان نازل شدن قرآن کریم، نخست از خواندن و نوشتن و ارزش و جایگاه علم و دانش صحبت می‌شود. ما زمانی می‌توانیم با جهان به رقابت بپردازیم که علوم ساینسی و پیشرفته را فرا بگیریم. زنان و دختران نیمی از پیکر جامعه را تشکیل می‌دهند و تعلیم نیم دیگر جامعه هم به‌دوش زنان است.”

محبوب‌الله موحد، دیگر آگاه امور دینی در این مورد اینگونه نظرش را بیان می‌کند:”هر مسلمانی چه مرد، چه زن باید علم و دانش را فراگیرد. حضرت محمد(ص) در حدیثی می‌فرمایند که فضیلت علم برتری دارد نسبت به فضیلت عبادت. خانم‌ها به عنوان مادران ما اگر علم داشته باشند و ظرفیت داشته باشند، می‌توانند فرزندان سالم تربیه کنند. در عصر پیامبر(ص) و صحابه کرام بسیار تاکید روی تعلیم و آموزش صورت گرفت.”

خواستیم نظرمسئولین امارت اسلامی را نیز در این رابطه داشته باشیم، اما با تماس‌های مکرر موفق به انجام این کار نشدیم.

اما مقامات امارت اسلامی پیش از این تاکید کرده‌اند که آموزش دختران برای دایم تعلیق نشده، بلکه نیاز به فراهم شدن شرایط است. آنان همواره گفته‌اند که تلاش می‌شود طرحی برای آموزش دختران ترتیب شود تا مطابق آن تمامی دختران به مکتب‌ها و پوهنتون‌ها رفته و درس بخوانند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA