ads

تجلیل از روز کارگر در بلخ با نگرانی از نبود زمینه‌های کاری  

دوازدهم ثور روز جهانی کارگر است. مسئولان اتحادیه کارگران در ولایت بلخ یک روز قبل از این مناسبت تجلیل به عمل آوردند. در مراسم تجلیل از این روز، از امارت اسلامی خواسته شد که فابریکه‌های غیر فعال را دوباره فعال نموده و تلاش کند از مهاجرت جوانان به خارج از کشور جلوگیری گردد. در همین حال مسئول سازمان جهانی کار در زون شمال نیز خواهان اقدامات فوری در زمینه مصئونیت و صحت کارگران شد . مقام‌های محلی ولایت بلخ اما می‌گویند که برای صدها تن از اتباع خارجی و داخلی در این ولایت جواز کار صادر شده است .

نویسنده: Samad Ali Nawazish
11 ثور 1403
تجلیل از روز کارگر در بلخ با نگرانی از نبود زمینه‌های کاری  

مسئولان اتحادیه کارگران در ولایت بلخ، در آستانه فرارسیدن روز جهانی کارگر از مقام‌های امارت اسلامی می‌خواهند که به هدف کاهش سطح بیکاری در کشور، فابریکه‌های غیری فعال را دوباره بازسازی و فعال نمایند .

حسن کامران، رییس اتحادیه کارگران بلخ می‌گوید که تعداد زیادی از فابریکه‌های تولیدی در کشور بنابر مشکلاتی از فعالیت بازمانده‌اند و در صورتی‌که این فابریکه‌ها فعال شود، زمینه‌های کاری برای هزاران تن فراهم می‌شود .

“تقاضای ما از امارت اسلامی این است که فابریکه‌هایی را که فعلا فعال نیست، فعال نماید تا کسانی‌که به دلیل بی‌کاری به خارج از کشور رفته‌اند، دوباره به کشور برگشته و وضعیت اقتصادی کشور هم مدیریت شود. “

باآنکه مسئولان حکومتی و اتحادیه کارگران بلخ از دادن آمار دقیق کارگران و افراد بیکار خود داری می‌کنند، اما مسئولان سازمان جهانی کار در زون شمال افغانستان بر مصئونیت و صحت کارگران تاکید دارند.

عبادالله احمدی، یکی از مسئولان این سازمان در بلخ می‌گوید که تقاضای ما از سکتور خصوصی و امارت اسلامی این است که به مصئونیت و صحت کارگران بیشتر توجه نمایند، چون همه ساله صدهاهزار تن به دلیل آلودگی هوا در جهان جان‌های شان را از دست می‌دهند .

“سالانه 860 هزار کارگر در جهان می‌میرند و ما باید چه اقداماتی کنیم؟ این مهم است که ما جمع شدیم تا در این روز روی مصئونیت و صحت کارگران بحث کنیم. ویا اینکه با شرکای اجتماعی خود  روز کارگر را تجلیل کنیم.”

با این حال، مسئولان ریاست کار و امور اجتماعی در ولایت بلخ می‌گویند که به هدف حمایت از کارگران و برای کاهش بیکاری، برای صدها تن از اتباع خارجی و داخلی در این ولایت جواز فعالیت صادر شده است .

عبدالرحیم قانت، رییس کار و امور اجتماعی ولایت بلخ می‌گوید:”برای 648 تن در سال گذشته جواز کار دادیم که 375 تن آنان را خارجی ها تشکیل می‌دادند. ما تلاش داریم زمینه کار را برای افراد بیکار فراهم نماییم. “

گفتنی است که براساس معلومات سازمان جهانی کار در زون شمال، دو اعشاریه چهار ملیارد کارگر  در سراسر جهان به دلیل تغییر اقلیم با خطرگرما مواجه‌اند که سالانه صدها هزار تن به این دلیل جان‌های شان را از دست می‌دهند .

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA