ads

کرونا در افغانستان؛ مردم کم‌تر توصیه‌های صحی را رعایت می‌کنند

در سال های اخیر، ازدحام در شهرهای بزرگ افغانستان، یکی از چالش‌های‌ست که حکومت و مردم را خسته و نگران ساخته است.

نویسنده: جواد نبی‌زاده
2 جدی 1399
کرونا در افغانستان؛ مردم کم‌تر توصیه‌های صحی را رعایت می‌کنند

شهر مزار شریف، مرکز ولایت بلخ، یکی از شهرهای بزرگ افغانستان است که تمام جاده‌های آن پر سر و صداها و ازدحام بوده و مردم، با مشکل از آن‌ها عبور می‌کنند.
در این اواخر، تنها عبور از این ازدحام‌ها یک چالش نیست، بل‌ احتمال شیوع ویروس کرونا در چنین مکان‌ها، بیشتر از هر جایی دیگری است.
اینجا خبری از پوشیدن ماسک، فاصله‌گیری اجتماعی، رعایت دستور سازمان صحی جهان نیست و کم‌تر افراد دیده می‌شوند که نگران مبتلا شدن به ویروس کرونا باشند.
در مکان‌های مزدحم شهر مزارشریف رفته و خواستم دیدگاه شماری از دست‌فروشان و عابران آن ساحات را در پیوند به موج دوم ویروس کرونا بدانم.
با آن‌که موج نخست این ویروس، افراد زیادی را در افغانستان مبتلا کرده و جان هزاران تن را گرفته است، اما دیده می شود که شماری از باشنده‌گان ولایت بلخ، این ویروس را یک شایعه دانسته و در برابر آن بی اعتناء‌اند.
عده‌ای هم فقر و ناداری را چالش بزرگ‌تر از ویروس کرونا خوانده، می‌گویند که نمی‌توانند در محیط کار، توصیه‌های صحی را رعایت کنند.
شماری دیگر از باشنده‌گان ولایت بلخ، از مسؤلان صحی می‌خواهند تا موج دوم این ویروس را مدیریت نموده و نگذارند که مردم، مانند موج نخست آن مبتلا شده و یا هم جان دهند.
چند صد متر دور تر از این مکان‌های مزدحم، شفاخانه حوزوی ابوعلی سینای بلخی موقعیت دارد.
با عبور از مکان‌های مزدحم شهر، خواستم دیدگاه داکتران این شفاخانه را نیز در پیوند به مهار ویروس کرونا داشته باشم.
داکتر غوث الدین انوری؛ رئیس شفاخانه حوزوی ابوعلی سینای بلخی، از بی پروایی‌های مردم در زمینه رعایت توصیه‌های صحی نگران بوده و می‌گوید که اکثریت افراد جامعه، پوشیدن ماسک و فاصله‌گیری اجتماعی را به خود عار و ننگ می‌دانند.
از سویی هم خلیل الله حکمتی؛ رئیس صحت عامه بلخ، هشدار می‌دهد که موج دوم این ویروس، در حال گردش بوده و با گذشت هر روز شمار مبتلایان افزایش می‌یابد.
وی، یگانه راه مصوون ماندن از این ویروس را توجه به توصیه‌های صحی، عدم حضور در مکان‌های مزدحم و خودداری از برگزاری محافل، بیان می‌کند.
مسؤلان صحی، اطلاع‌رسانی را یکی از راه‌های مؤثر در زمینه کاهش ویرورس کرونا در جامعه خوانده، از رسانه‌ها و علمای کشور می خواهند که در این زمینه، همکار باشند.
با این حال عبدالحکیم مقبل؛ آمر امور جوانان ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ، از تطبیق برنامه‌های اطلاع‌رسانی و آگاهی‌دهی در سطح شهر و ولسوالی‌ها خبر داده، می‌گوید که باشنده‌گان ولسوالی‌های نا امن این ولایت، بیشتر از هرجای دیگری نیاز به آگاهی و اطلاع‌رسانی در مورد خطرات این ویروس دارند.
از سویی هم، رسانه‌ها نقش بارزی را ایفاء نموده و با متقبل شدن خطرات ناشی از این ویروس، اطلاع‌رسانی کردند تا مردم در برابر ویروس کرونا مصوون بمانند.
مبینه ساعی خیراندیش؛ مسوول ساحوی نهاد حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) در حوزه شمال، از رسانه‌ها می‌خواهد که برنامه‌های آگاهی‌دهی خود را بیشتر از هر زمان دیگری نشر کنند تا مردم، از شیوع موج دوم این ویروس به‌گونه کامل آگاه شوند.
در همین حال مولوی حمیدالله عنایت؛ مدیر مسجدهای ریاست حج و اوقاف ولایت بلخ، می‌گوید که از دیدگاه دین اسلام، توجه نکردن به صحت خود، حکم هلاک شدن را داشته و چنین شخصی، گناه‌کار ‌حساب می‌شود.
مسوولان صحی در ولایت بلخ، می‌گویند که برای مبارزه با موج دوم ویروس کرونا، آماده‌گی‌های کامل گرفته شده، اما نیاز است تا مردم، به‌توصیه‌های صحی توجه نموده و با آنان همکار باشند.
از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا تا کنون، بیش از 3365 تن در ولایت بلخ، به‌این ویروس مبتلا شده‌اند که از این میان، 161 تن جان خود را از دست داده‌اند.
مسوولان صحی هشدار می‌دهند که آمار واقعی مبتلایان در جامعه، بیشتر از ازقام رسمی است که از سوی وزارت صحت عامه ثبت شده است.



بیشتر بخوانید:






کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA