ads

کرونا آسیب جدی به صنعت گردشگری و اقتصاد روستایی پنجشیر وارد کرده‌است.

همزمان با همه‌گیری ویروس‌کرونا و مسدودشدن درب ورودی ولایت پنجشیر به‌روی گردشگران، صنعت گردشگری در این ولایت متضرر و اقتصاد روستایی نیز صدمه دید.

خیرالبنات سادات
18 سرطان 1400
کرونا آسیب جدی به صنعت گردشگری و اقتصاد روستایی پنجشیر وارد کرده‌است.

مسوولان ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت پنجشیر می‌گویند که قبل از گسترش ویروس‌کرونا ولایت پنجشیر در روزهای پایانی هفته، میزبان 15-20 هزار گردشگر داخلی و خارجی بود و با وضع محدودیت بر گشت و گذار و بسته‌شدن دروازه‌ی این ولایت به روی گردشگران، صنعت گردشگری سخت صدمه دید.

ولایت پنجشیر در شرق افغانستان موقیعت دارد، این ولایت از شمال با ولایت‌های بغلان و تخار، از جنوب با ولایت‌های لغمان و کاپیسا، از شرق با ولایت‌های بدخشان و نورستان و از جانب غرب با ولایت‌های بغلان و پروان هم‌مرز است.

این ولایت به‌دلیل داشتن امنیت بهتر، طبیعت سبز و گوارا، دریای خروشان و کوه‌های سر به فلک کشیده، همه‌ساله شاهد حضور هزاران گردشگر داخلی و خارجی می‌باشد.

شرشر درختان، نغمه‌ی پرندگان، صدای آبشار و ده‌ها جاذبه‌ی سیاحتی این ولایت، توجه گردشگران داخلی و بیرونی را به خود جلب کرده‌است.

دنیاگیری ویروس‌کرونا به‌طور غیرمنتظره سلامت و اقتصاد جوامع مختلف از جمله مردمان ولایت پنجشیر را به خطر انداخت و موجب اختلال بسیاری در زندگی روزمره‌ی مردم شد.

زندگی مردم زیر سایه تهدید کرونا به‌گونه‌ی غیر قابل تصور تغییر کرد و به‌نظر می‌رسد که برخی از این‌تغییرات برای همیشه باقی خواهند ماند.


کلیدگروپ را در یوتیوب دنبال کنید


ویروس‌کرونا، باتوجه به‌سرعت انتشار و ویژه‌گی‌های مهارناپذیر آن جهان را با بحران مواجه کرد، این بحران هرچند ماهیت مرتبط به نظام صحی دارد؛ اما پدیده‌ی چند بعدی است که آثار و پیامدهای آن در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی قابل رصد است و حوزه‌ سبک زندگی یکی از حوزه های متاثر از پیامدهای اجتماعی این بحران می‌باشد.

برای بررسی پیامد کرونا بالای سبک زندگی مردم به‌ولایت پنجشیر سفر کردم؛ اما آنچه مردم پنجشیر از آن می‌نالند، پیامدهای بد اقتصادی این ویروس بالای روستا نشینان آن ولایت  است.

پس از سفر سه‌ساعته و سپری‌کردن خم و پیچ‌های زیاد در دره‌ی پنجشیر به منطقه پاراخ رسیدم که شمار زیادی از تاسیسات حکومتی در آنجا موقعیت دارد و با پذیرایی گرم اهالی آن منطقه مواجه شدم.

از آنجا که گردشگری یکی از صنعت‌های پر رونق در ولایت پنجشیر می‌باشد، در نخست جهت انجام مصاحبه و بررسی پیامدهای کرونا بالای این صنعت به ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت پنجشیر رفتم.

عبدالودود علیمردان، رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت پنجشیر در مصاحبه با کلید می‌گوید که همزمان با گسترش موج اول ویروس‌کرونا در کشور، دروازه‌ی ورودی ولایت پنجشیر به‌روی گردشگران  داخلی و خارجی بسته شد و این ولایت از ره‌گذر صنعت توریزم و گردشگری بسیار صدمه دید.

آقای علیمردان، می افزاید که پنجشیر یکی از گزینه‌های مناسب برای سیاحت است و پیش از گسترش کرونا میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی بود.

وی، ورود گردشگران به ولایت پنجشیر را در بهبود وضعیت اقتصادی این ولایت و تقویت اقتصاد روستایی با اهمیت می داند.

پس از وداع با آقای علیمردان راهی شورای ولایتی این ولایت شدم. از این‌که نمایندگان مردم در شورای ولایتی به صورت دوامدار با مردم در ارتباط اند، خواستم تاثیرات کرونا به سبک زندگی مردم پنجشیر را از دید یکی از نمایندگان در شورای ولایتی موشگافی کنم.

میرزا محمد محمدی، یکی از وکلای شورای ولایتی ولایت پنجشیر است، او می‌گوید، بیشتر گردشگرانی‌که به‌ولایت پنجشیر می‌آیند از فرآورده‌های لبنی، میوه‌های تازه و صنایع‌دستی این ولایت خریداری می‌کنند و این امر می‌تواند روی اقتصاد مردم اثرگذار باشد.

آقای محمدی، می گوید، از آنجا که مارکیت مشخص برای فروش فرآورده‌های لبنی و میوه‌های تازه وجود ندارد، برخی از روستا نشینان توانایی بسته‌بندی محصولات شان را نیز ندارند و با بسته‌شدن دروازه پنجشیر به روی گردشگران، اقتصادی آنان به چالش مواجه شد.

با این حال، در ولایت پنجشیر به دلیل سنت‌های ناپسند حاکم برجامعه و محدودیت‌ها بر زنان، با وجود تلاش‌های زیاد هیچ زنی حاضر نشد که بدون ضبط تصویر حتا با یک‌رسانه شنیداری صحت کند.

با صالح محمد،  در روستای تاواخ ولسوالی حصه چهارم ولایت پنچشیر صحبت کردم.


کلیدگروپ را در انستاگرام دنبال کنید


وی، درکنار سرک عمومی پنجشیر، فرآورده‌های لبنی خود را برای موتردارانی که از این مسیر می‌گذرند، به فروش می‌رساند.

او می گوید، چگونگی فروشات وی، بستگی به‌حضور و عدم حضور گردشگران در این ولایت دارد؛ در صورتی‌که گردشگران نباشند بازار فروشات وی فلج است.

صالح می گوید، سال گذشته به‌دلیل عدم حضور گردشگران، مقدار زیادی از محصولات لبنی وی، به شمول”قیماق، پنیر و قتخ” فاسد شد.

از سوی دیگر، جمیل باشنده‌ی روستای زمانکور ولسوالی عنابه است. او نیز درکنار جاده‌ی عمومی ولایت پنجشیر دوکاندار دارد.

وی، می گوید که سال گذشته به‌دلیل همه‌گیری کرونا، بیش‌تر از یک‌صد هزار افغانی زیان مالی دیده‌است.

با این حال، احمد ضیا، باشنده‌ی روستای بخشی‌خیل ولسوالی رخه می‌گوید که فصل بهار و تابستان که موقع ورود گردشگران به ولایت پنجشیر است و بیشتر فرآورده‌های آنان در همین دو فصل تولید می‌شود، به دلیل شیوع ویروس‌کرونا مردم نمی‌توانند درین دو فصل در آمد  کسب کنند.

با آنکه مردم، نمایندگان در شورای ولایتی و ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت پنجشیر می‌گویند که همه‌گیری ویروس‌کرونا و بسته‌شدن دروازه این ولایت به‌روی گردشگران، اقتصاد روستایی و صنعت گردشگری در این ولایت متضرر شد؛ اما ریاست صحت عامه‌ی ولایت پنجشیر بسته‌شدن دروازه این ولایت را در جلوگیری از گسترش ویروس‌کرونا و پایین‌آمدن میزان مرگ‌و میر ناشی از این ویروس با اهمیت عنوان می‌کند.

شیردا دانش؛ رییس صحت عامه‌ی ولایت پنجشیر در مصاحبه با کلید می‌گوید که همزمان با افزایش واقعات مثبت ویروس‌کرونا در کشور و بر اساس هدایت کمیته ولایتی مبارزه با ویروس‌کرونا، دروازه‌ی ورودی پنجشیر به‌روی بازدیدکنندگان و گردشگران بسته شد و این امر تاثیر فوق‌العاده در کاهش واقعات مثبت ویروس‌کرونا و مرگ‌و میر ناشی از آن داشت.

وی می افزاید: “متاسفانه در موج سوم‌کرونا وضع محدودیت‌ها بر گشت و گذار و ورود گردشگران به این ولایت به‌گونه‌ی آن‌چنانی مدنظر گرفته نشد و شمار واقعات مثبت در ولایت پنجشیر درحال افزایش است”.

به گفته‌ی وی، بیشتر واقعات مثبت ویروس‌کرونا در این ولایت در ماه جوزا سال‌روان به ثبت رسیده‌است.

بر اساس معلومات ریاست صحت عامه ولایت پنجشیر، اولین واقعه مثبت کرونا در دوم ماه‌ثور سال‌پار در این ولایت به ثبت رسیده‌است.

آمارهای رسمی ریاست صحت عامه این ولایت نشان می‌دهند که از شیوع موج اول کرونا تا کنون 1930 واقعه مثبت در این ولایت ثبت شده‌است.

بر بنیاد این آمار ها، 45تن در نتیجه‌ی بیماری کرونا در این ولایت جان باخته اند.



بیشتر بخوانید:






 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA