ads

هنوز در شرق کشور شایعات مانع واکسین کرونا است

در ولایت‌های شرق کشور هنوز  برخی از خانواده‌ها به دلیل باورها و شایعات نادرست، از  تطبیق واکسین کرونا  خودداری می‌کنند. آن‌ها معتقدند که واکسین کرونا به جای علاج، سبب بیماری‌های دیگری می‌شود. داکتران و متخصصان اما این باورها را نادرست و به ضرر جامعه عنوان می‌کنند.

فقیرمحمد فقیرزی و مسرور تابش
28 جوزا 1402
هنوز در شرق کشور شایعات مانع واکسین کرونا است

با آنکه داکتران و متخصصان صحی از کرونا به عنوان یک بیماری تهدید کننده یاد می‌کنند، اما برخی افراد این موضوع را پیش پا افتاده می‌دانند و هیچ اقدامی برای محافظت خود و خانواده‌ خود در برابر این ویروس انجام نمی‌دهند.

در این گزارش برخی از شایعات را که در شرق کشور باعث خودداری شماری از خانواده‌ها از تزریق واکسین کرونا شده است، گرد‌آوری کرده‌ایم.

کوتره، باشنده ولسوالی دور بابای ولایت ننگرهار یکی از زنانی است که تحت تاثیر شایعات قرار گرفته و از تزریق واکسین کرونا خودداری کرده است.

او می گوید که در قریۀ شان شایعه پخش شده بود و هنوز از مردم می‌شنود که واکسین کرونا سبب مرگ افراد می‌شود. او از همین ترس از تزریق واکسین کرونا خودداری کرده است.

“مردم در قریه ما می‌گویند هرکس که واکسین تزریق کند، یکی یا دو فرزند به دنیا خواهد آورد و حتی ممکن است اصلا فرزند به دنیا نیاورد. کشورهای دیگر می‌خواهند که نسل ما از بین برود و به همین دلیل من واکسین کرونا تزریق نکردم. همچنان می‌گفتند که واکسین عامل بیماری‌های دیگر است و حتی سبب مرگ می‌شود.”


تجربه یک بیمار

از سوی دیگر کسانی که بیماری کرونا را پشت سر گذاشته‌اند و خاطره تلخی از آن دارند، تزریق واکسین را ساده‌ترین راه پیشگیری  می‌دانند.

بخت‌زمینه که در شهر جلال آباد زندگی می‌کند، یکی از این افراد است. او شایعات مربوط به واکسین کرونا را نادرست می‌خواند و از مردم می‌خواهد که حتما واکسین تزریق کنند.

 این خانم که چندی قبل واکسین کرونا را تزریق کرده‌است، می‌گویدکه واکسین بهترین راه پیش‌گیری از بیماری کرونا است.

“وقتی واکسین تزریق می‌کنیم، چند روز احساس درد می‌کنیم، اما بعداً خوب می‌شویم. قبلا خیلی زیاد زکام می‌شدم، اما حال خیلی بهتر شده‌ام. امیدوارم همه واکسین تزریق کنند و از شر این مشکلات رهایی یابند.”


جلوگیری از شایعات

همانند ننگرهار، در ساحات دور دست ولایت کنر نیز شماری از خانواده‌ها به این باوراند که ضررهای واکسین کرونا نسبت به فواید آن بیشتر است و به بدن آسیب می‌زند.

 پرویز سرگند، باشندۀ کنر اما به این نظر است که برای جلوگیری از شایعات منفی، باید در مناطق دوردست آگاهی دهی صورت گیرد.

“برای از بین بردن شایعات منفی باید روی افکار افراد کار کرد و در مورد واکسین کرونا و این‌که چه است و برای چی است، معلومات داد.”


تأکید بر تزریق واکسین

داکتران از کرونا به عنوان یک تهدید بزرگ یاد می‌کنند و از مردم می‌خواهند که شایعات را باور نکنند. داکتر ساجده مومند با اشاره به این شایعات می‌گوید که اگر مردم واکسین نشوند در واقع با سلامتی و جان خود بازی کرده‌اند.

“باید همه مردم واکسین تزریق کنند، چرا که مرض کرونا وجود دارد و شایعات نادرست است. اگر از یک بیماری پیش‌گیری نشود، تداوی آن سخت است و زیان‌های مالی و جانی در پی دارد. نوع جدید ویروس کرونا خطرناک است و زیان‌های زیادی به همراه دارد.”

از سوی دیگر مسئولان در وزارت صحت عامه می‌گویند که از نظر آگاهی عامه و تطبیق واکسیناسیون، افغانستان جایگاه بهتری دارد و افرادی که این واکسین را تزریق نمی‌کنند، در حال کم شدن است.

نقیب‌الله رحیمی، سخنگوی ریاست صحت عامه ننگرهار می‌گوید:”موارد کرونا اندکی افزایش یافته و دلیل آن این است که مردم در این زمینه کمی بی‌احتیاطی کرده‌اند. امیدواریم ضررهایی که در گذشته دیده‌ایم، سبب شود که مردم کرونا را جدی بگیرند.”

از سوی دیگر داکتر شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامه می‌گوید که 12 میلیون تن در کشور واکسین شده‌اند و این نشان می‌دهد که افغانستان به هدف تعیین شده از سوی سازمان صحی جهان در این زمینه دست یافته است.

“در افغانستان حدود 12 میلیون تن واکسین شده‌اند و هنوز هم تقریباً 380 مرکز در سراسر کشور فعال هستند که مردم را واکسین می‌کنند.”

گفتنی است که از ماه دلو سال جاری کمپاین واکسیناسیون کرونا در 17 ولایت کشور آغاز شده است و افرادی که واکسین شده‌اند، به 14 و نیم میلیون نفر می رسند.



کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA