ads

32 سال از پیروزی مجاهدین در برابر حکومت مورد حمایت شوروی در افغانستان گذشت

امروز هشتم ثور مصادف با سی‌ودومین سالروز پیروزی مجاهدین در برابر حکومت مورد حمایت اتحاد جماهیر شوروی سابق در افغانستان است.

جمشید مجددی
8 ثور 1403
32 سال از پیروزی مجاهدین در برابر حکومت مورد حمایت شوروی در افغانستان گذشت

در هشتم ثور سال 1371 هجری خورشیدی، مجاهدین پس از حدود چهارده سال مبارزه، آخرین نظام کمونستی مورد حمایت شوروی سابق را سرنگون کرده و قدرت را در دست گرفتند.

در همین حال امارت اسلامی با نشر یک اعلامیه، این روز را کامیابی و آزادی ملت افغانستان خوانده، می‌گوید که در پی مبارزات و قربانیان مردم، آخرین حکومت کمونستی شکست خورد و افغانستان به‌گونه‌ی کامل آزاد گردید.

امارت اسلامی، می‌افزاید که تلاش می‌کند تا نتیجه‌ی قربانی‌ها و مبارزات چندین ساله‌ی ملت ضایع نشود و آرمان‌های مردم افغانستان در تمام دوره‌های جهاد، همان‌گونه که لازم است، تحقق یابد.

از سویی هم عبدالله عبدالله؛ رییس شورای عالی مصالحه ملی در حکومت پیشین هشت ثور را روز پرافتخار خوانده، می‌گوید که فداکاری‌های مردم افغانستان در دوران جهاد حق طلبانه‌ی شان در برابر قشون سرخ، فراموش ناشدنی است.

با این حال پس از پیروزی مجاهدین، به دلیل دسیسه‌های بیرونی افغان‌ها نتوانستند به آرزوی دیرینه‌ی شان دست یابند و با آغاز جنگ‌های داخلی درد و رنج آنان برای چندین دهه‌ی دیگر ادامه پیدا کرد.

در جریان جنگ‌های داخلی، میلیون‌ها تن از افغان‌ها آواره و هزاران تن دیگر کشته و زخمی شدند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA