ads

افزایش متقاضیان کارت تولد و نبود مراکز توزیع آن

شماری از شهروندان از نبود مراکز توزیع کارت‌های تولد در ولایت‌های کشور گلایه دارند. آنان می‌گویند که نیازمندی به این سند افزایش یافته، اما مردم از سراسر کشور برای دریافت آن مجبورند به پایتخت مراجعه کنند. در همین حال مسئولان اداره ملی احصائیه و معلومات می‌گویند که هرچند متقاضیان کارت تولد افزایش یافته، اما مراکز توزیع این سند در چند ولایت فعال است و تلاش‌ها جریان دارد تا مراکز بیشتری فعال گردد.

هاجر جعفری
19 ثور 1403
افزایش متقاضیان کارت تولد و نبود مراکز توزیع آن

شماری از شهروندان از نبود مراکز توزیع کارت‌ تولد در ولایات‌های شان شکایت داشته و می‌گویند که برای گرفتن این سند مجبورند به پایتخت کشور سفر کنند.

احمد کمال، یکتن از باشندگان ولایت بامیان می‌گوید که برای سفر به خارج از کشور وی به کارت تولد نیاز دارد، اما این سند در ولایت او توزیع نمی‌شود.

“فعلا داشتن کارت تولد بسیار ضروری است، اما متاسفانه تنها در پایتخت و بعضی ولایت‌ها، مراکز توزیع آن وجود دارد. از حکومت می‌خواهیم مراکز توزیع آن را در تمامی ولایت‌ها گسترش دهد تا مشکلات ما در این زمینه حل گردد.”

در عین حال منیره احمدی که او نیز با چنین مشکلی مواجه شده است می‌گوید:” مجبور شدم از غزنی برای گرفتن کارت تولد به کابل بیایم. در اینجا خدمات آسان خدمت کار را آسان کرده است. اما اگر در ولایت‌های دیگر نیز نمایندگی آسان خدمت یا شعبه توزیع کارت تولد فعال گردد، مجبور به مسافرت نخواهیم شد.”

در عین حال مسئولان در اداره ملی احصائیه ومعلومات می‌گویند که متقاضیان کارت تولد افزایش یافته و به همین جهت تلاش‌ها جریان دارد تا با گسترش شعبه‌های آسان خدمت در ولایت‌های مختلف، در این زمینه برای شهروندان سهولت‌ ایجاد شود.

محمد حلیم رافع، سخنگوی این اداره می‌گوید:”در 34 ولایت افغانستان شعبه‌های توزیع کارت تولد برای کودکان کمتر از 7 سال فعال است، اما برای بزرگ سالان تنها در مراکز آسان خدمت که در ولایت‌های کابل، کندهار و خوست فعالیت دارند و مرکز ثبت و احوال نفوس در کابل، این سند توزیع می‌گردد.”

این در حالی است که اداره ملی احصائیه و معلومات دریک سال گذشته، 150 هزار کارت تولد را برای شهروندان در سراسر کشور توزیع کرده است.

براساس معلومات این اداره از مجموع کارت‌های تولد توزیع‌شده از طریق مراکز خدماتی اداره ملی احصائیه و معلومات، بیش از ۱۰۳ هزار آن برای بزرگ‌سالان و بیش از ۴۶ هزار دیگر آن برای اطفال توزیع شده است.

گفتنی است که کارت تولد یک سند مهم هویت می‌باشد که در آن تاریخ و محل تولد فرد درج می‌گردد.  اشخاص دارنده این کارت از خدمات عامه همچون صحت، آموزش، پاسپورت، دریافت تذکره و سایر خدمات بهره‌مند می‌شوند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA