ads

پروسس محصولات صادراتی در شش زون

مسئولان در وزارت صنعت و تجارت از پروسس اجناس صادراتی در شش زون به هدف ایجاد سهولت‌ها برای تاجران و تقویت اقتصاد کشور در سال جاری خبر می‌دهند. به گفتۀ آنان، قرار است مراکز پروسس در ولایت‌های کابل، هرات، کندهار، بلخ و کندز ایجاد شوند . با این حال آگاهان امور اقتصادی، ضمن استقبال از این اقدام می‌گویند که این کار باعث خواهد شد تا بی نظمی‌ها از روند صادارت رفع شود.

کلید
21 حمل 1403
پروسس محصولات صادراتی در شش زون

در ادامه تلاش‌ها به هدف ایجاد سهولت‌ها برای تاجران کشور، مسئولان در وزارت صنعت وتجارت این بار اعلام کرده‌اند که به هدف بلند بردن کیفیت اقلام تجارتی، قرار است در سال جاری پروسس صادرات با معیار های بین‌المللی در سطح زون‌های کشور ایجاد شوند.

آخندازده عبدالسلام جواد، سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو کلید می‌گوید:”با ایجاد این مراکز پروسس، اقلام تجارتی افغانستان که به کشورهای همسایه صادر می‌شوند، بدون تاخیر در بنادر جابجا و بعدا به کشورهای مورد نظر صادر می‌شوند.”

به گفتۀ وی، در این زون‌ها تمامی سهولت‌های لازم برای تاجران داخلی وخارجی نیز در نظر گرفته خواهد شد.

با این حال آگاهان امور اقتصادی ضمن استقبال از این اقدام، می‌گویند که این کار باعث رفع بی‌نظمی‌ها در روند صادارت خواهد شد.

تاج محمد تلاش، یکتن از این مبصرین می‌گوید که در تمام دنیا به هدف معیاری کردن صادرات اقلام تجارتی، مراکز پروسس محصولات وجود دارد.

“اگر مراکز پروسس محصولات در زون‌های کشور ایجاد شود، این باعث جلوگیری از فرار مالیات، بی‌نظمی‌ها و برآورده شدن تقاضای مارکیت می‌شود. در نهایت این اقدام باعث مشخص شدن اقلام تجارتی و خط سیر ترانزیتی خواهد شد.”

از سویی دیگر، مسئولان اتاق تجارت و سرمایه گذاری نیز پروسس اقلام صادراتی در زون‌های اقتصادی را در افزایش محصولات داخلی مؤثر می‌خوانند.

محمد یونس مومند، سرپرست این اتاق می‌گوید که هم اکنون در تمام ولایت‌های کشور، مارکیت‌های بزرگ اجناس صادراتی وجود دارد، اما ایجاد مراکز پروسس در زون‌های اقتصادی می‌تواند سهولت‌های بیشتر را در بخش صادرات فراهم کند.

” ارزش این اقدام زمانی بیشتر خواهد شد که به نفع کشور باشد و از این طریق با تمام کشورها وصل شویم، نه اینکه یک کار نمایشی باشد.”

به گفتۀ مسئولان وزارت صنعت و تجارت، قرار است مراکز پروسس در ولایت‌های کابل، هرات، کندهار، بلخ و کندز ایجاد شوند .به گفتۀ آنان، روند اختصاص زمین برای مراکز پروسس در این زون‌ها نیز آغاز شده است که با تکمیل آن، کار عملی پروسس محصولات در این زون‌ها آغاز می‌شود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA