ads

خوشبینی‌ها به کاهش تعرفه اجناس افغانستان ازسوی ازبکستان

پس از آنکه حکمت‌الله رحمت اوف، معاون اداره خط آهن ازبکستان در دیدار با بخت‌الرحمن شرافت، رییس اداره خط آهن افغانستان از کاهش 50 درصدی تعرفه محصولات افغانستان ازسوی ازبکستان خبر داد، برخی از کارشناسان اقتصادی این اقدام ازبکستان را برای تاجران افغان بسیار مفید دانستند. معاون اداره خط آهن ازبکستان در عین حال گفته که با این اقدام، صادرات افغانستان با قیمت ارزان به کشورهای دیگر صادر خواهد شد.

فرشته خرمي
16 حمل 1403
خوشبینی‌ها به کاهش تعرفه اجناس افغانستان ازسوی ازبکستان

شماری از کارشناسان اقتصادی کاهش تعرفه کالاهای افغانی توسط ازبکستان را یک گام مهم در زمینه تجارت و ترانزیت بین افغانستان و ازبکستان می‌دانند. آنان می‌گویندکه با این کار صادرات افغانستان با قیمت ارزانتر به کشورهای دیگر صادر خواهد شد.

این خوشبینی کارشناسان پس از آن ابراز می‌شود که حکمت‌الله رحمت‌اوف، معاون اداره خط آهن ازبکستان در دیدار با بخت‌الرحمن شرافت، رییس اداره راه آهن افغانستان از کاهش 50 درصدی تعرفه محصولات افغانستان از سوی ازبکستان خبر داد.

تاج محمد تلاش، کارشناس اقتصادی می گوید که این اقدام ازبکستان روی اقتصاد دو کشور تاثیر مثبت خواهد گذاشت و افغانستان را ازاحتیاج پاکستان رهایی خواهد بخشید.

“این اقدام تاثیرات مثبتی بر اقتصاد دو کشور دارد. از یک سو از نیاز پاکستان رهایی می‌یابیم، از سوی دیگر کالاهای تجاری ما با هزینه کم صادر می‌شود و همچنین از این طریق می‌توانیم نفت خود را به کشورهای آسیای مرکزی و چین صادر کنیم.”

کمال کاکر یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی می‌گوید که انتقالات از طریق خط آهن در مقایسه با سایر وسایل ترانسپورتی ارزانتر است. او می‌افزاید که از این طریق افغانستان به آسانی وارد بازارهای بین‌المللی خواهد شد.

“پیدا کردن راهی برای رسیدن به کشورهای آسیای میانه برای افغانستان یک نیاز جدی است، زیرا افغانستان همیشه به یکی دو مسیر متکی بوده  که در نهایت ضرر کرده است. آسیای مرکزی یک محور تجاری است که بسیاری از کشورها در آن بازار دارند.”

گفتنی است که هیئت ازبکستانی همچنین وعده داد است که در ایستگاه نایب آباد بندر حیرتان ذخیره‌گاه میوه و سبزیجات تازه ایجاد می‌کند تا میوه و سبزیجات تازه افغانستان بدون تاخیر و فاسد شدن، به آسیای میانه و اروپا صادر شود.

این در حالی است که اخیرا تجارت افغانستان با بعضی از کشورها از طریق خط آهن افزایش یافته است و قرارداد ساخت قسمت دوم قطعه چهارم خط آهن خواف – هرات هم در 28 مارچ به امضا رسید.

به گفتۀ آگاهان، با عبور این خط آهن از خاک افغانستان، زمینه برای افزایش سطح مبادلات تجاری بین آسیای مرکزی و جنوبی فراهم خواهد شد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA