ads

شارژدافیر ناروی: به رسمیت نشناختن امارت اسلامی به نفع هیچ‌کس نیست

درحالیکه با گذشت نزدیک به سه سال، هیچ کشوری‌ بشمول ناروی، امارت اسلامی را به رسمیت نشناخته است، پال‌گلومن بکن شارژدافیر آن کشور برای افغانستان، در دیدارش با مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی ریاست الوزراء، گفته است که به رسمیت نشناختن حکومت کنونی به نفع جهان و امارت اسلامی نیست.

نویسنده: Jamshid Mujadedi
9 حمل 1403
شارژدافیر ناروی: به رسمیت نشناختن امارت اسلامی به نفع هیچ‌کس نیست

با این حال ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی با تایید این سخنان وی، یکبار دیگر از جهان می‌خواهد که امارت اسلامی را به رسمیت بشناسد:” بدون شک به رسمیت نشناختن امارت اسلامی تاثیرات منفی هم بر امارت اسلامی و هم بر جهان بجا می‌گذارد. در حالیکه امارت اسلامی تمام شرایط  را برای به رسمیت شناخته شدن فراهم کرده، این عملکرد جهان در برابر افغانستان غیر منصفانه و حق تلفی است.”

وی افزود که برخی از کشورهای منطقه با امارت اسلامی روابط نزدیک و تعاملات خوب سیاسی دارند و این روابط در حال پیشرفت می‌باشد.

در همین حال برخی از مبصرین سیاسی نیز خواهان به‌رسمیت شناخته شدن امارت اسلامی می‌باشند، زیرا به باور آنان به هر اندازه که این وضیعت تداوم پیدا کند، به همان اندازه مشکلات پیچیده خواهد شد.

عبدالجمیل شیرانی، یکتن از این مبصرین می‌گوید:” تا زمانی‌که جامعه جهانی امارت اسلامی را به رسمیت نشاسد، نمی‌تواند از حکومت کنونی خواست‌های قانونی داشته باشد.”

به گفتۀ وی، برای به رسمیت شناخته شدن امارت اسلامی باید هر دو طرف به خواست‌های قانونی و مشروع یکدیگر گوش دهند.

از سویی هم سید اکبر آغا، یکتن دیگر از مبصرین سیاسی می‌گوید تازمانی‌که جهان از وضع قیودات و شرایطی که برای به‌رسمیت شناختن امارت اسلامی گذاشته نگذرد، موضوع به رسمیت شناختن حکومت کنونی همچنان بجایش باقی خواهد ماند.

او افزود:” چرا ناروی تا کنون منیحث یک کشور مستقل امارت اسلامی را به رسمیت نشناخته است، وقتی سفیر این کشور چنین صحبت‌هایی را مطرح می کند؟ پاسخ واضع است، زیرا این کشور نیز با عملکرد جهان در برابر امارت اسلامی موافق است.”

گفتنی است که جامعه جهانی همواره رعایت حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان و تشکیل حکومت همه‌شمول را منحیث پیش شرط برای به‌رسمیت شناختن حکومت کنونی عنوان می‌کند. اما مقام‌های امارت اسلامی بارها تاکید کرده‌اند که حکومت کنونی همه‌شمول است و متعهد به تامین حقوق شرعی همه، بشمول اقلیت‌ها در افغانستان می‌باشد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA