ads

کمبود مرکزهای درمانی کووید-19 در شمال کشور؛ خطر شیوع کرونا هنوز پا برجاست

با سپری شدن چندین موج ویروس کووید-19،‌ و متقبل شدن خسارات هنگفت مالی و جانی ناشی از شیوع این ویروس در کشور، دیده می‌شود که مرکزهای درمانی کووید-19، در ولایت‌های شمال کشور با مشکلات متعددی مواجه بوده و شماری نیز مسدود شده اند.

جواد نبی زاده
30 سرطان 1401
کمبود مرکزهای درمانی کووید-19 در شمال کشور؛ خطر شیوع کرونا هنوز پا برجاست

مریضانی‌که در مرکزهای درمانی پنج ولایت شمال کشور بستری اند، نسبت به گذشته کاهش یافته و برخی شفاخانه‌های مستقل کووید-19، در چوکات شفاخانه‌های ولایتی با تعداد اندک بستر، فعالیت دارند. یکی از مشکلات عمده‌ای این مراکز، پرداخت نشدن به موقع معاشات پرسونل این شفاخانه است.

داکتر ذبیح وکیل، مسئول شفاخانه کووید-19 در ولایت سمنگان به کلید می‌گوید که بیش‌تر از یک‌سال می‌شود پرسونلی که در بخش کووید-19 در این ولایت فعالیت داشتند، معاش دریافت نکرده اند.

به گفته او، اخیرا یک موسسه پرداخت مصارف شفاخانه 10 بستر کووید-19 در این ولایت را برعهده گرفته است.


کلیدگروپ را در یوتیوب دنبال کنید


او می‌افزاید که نبود برق و آب از مشکلات دیگری شفاخانه کووید-19 در ولایت سمنگان است که روزانه به شکل مقطعی از جنراتور برای رفع نیازمندی این شفاخانه استفاده می‌کنند:«شفاخانه کووید-19، تازه به ساختمان جدید خود انتقال یافته و متاسفانه سیستم آب و سیستم برق شهری آن با مشکل مواجه است و ما گاه گاهی از جنراتور دیزلی استفاده می‌کنیم و به دلیل مصارف نمی‌توانیم به طور 24 ساعت از جنراتور استفاده کنیم.»

داکتر وکیل هم‌چنان می‌افزاید که بیش‌تر از یک سال قبل، ماشین «آکسیجن پلنت» از سوی دفتر یونیسیف کمک شد؛ اما تا اکنون فعال نشده است.

به گفته او، این ماشین قابلیت تولید اکسیجن مریضان را دارد که قادر است روزانه تا 100 بالون اکسیجن تولید کند.

او علاوه می‌کند که اکنون آکسیجن مورد نیاز این شفاخانه از شهر مزارشریف تهیه می‌شود.

در عین‌حال مسئولان صحی در ولایت فاریاب نیز از وجود برخی مشکلات در شفاخانه کووید-19،‌ این ولایت یاد آوری کرده و می‌گویند که از ماه ها به این‌سو شفاخانه کووید-19،‌ فاریاب به‌دلیل عدم حمایت‌های مالی مسدود شده است.


کلیدگروپ را در تویتر دنبال کنید


داکتر فوزیه سلیمی، رئیس شفاخانه ولایتی فاریاب به کلید می‌گوید که بخش کووید-19 در این شفاخانه در قالب 10 بستر فعالیت دارد:«شفاخانه ولایتی در تشکیل خود 10 بستر برای بیماران کووید-19،‌ دارد کسانی که کووید، آنان مثبت می براید در آن‌جا بستری می‌شوند.»

در همین‌حال، شماری از باشنده‌گان کشور با ابراز نگرانی از وجود مشکلات در شفاخانه‌ها و مراکز درمانی کووید-19، خواستار فعال شدن شفاخانه اختصاصی در این ولایت ها هستند.

آنان‌ نبود دستگاه‌های جدید برای تشخیص شکل‌های جهش یافته کووید-19، نبود شفاخانه‌های اختصاصی برای مریضان کرونا و کم‌بود آکسیجن برای بیماران را از جمله چالش‌های بزرگ در این ولایت‌ها بیان می‌کنند.

به باور آنان اگر تا شیوع موج‌های جدید ویروس کرونا، این مشکلات بر طرف نشود، در آینده فاجعه انسانی به بار خواهد آمد:«در یک شفاخانه پرسونل، آکسیجن، آکسیجن کانسنتلاتور، ماسک آکسیجن و بالون آن ضرورت است. اگر افراد را کرونا بگیرد تباهی به بار می‌آورد تمام مریضان تلف می‌شوند، حد اقل صد بستر تنها در ولایت فاریاب نیاز است.»

از سوی هم مجتبا، یکی از باشنده‌های شهر مزارشریف، بلند رفتن بهای ادویه و کمبود شمار اقلام دوایی را از چالش‌های دیگر در برابر مریضان می‌داند.

او از مسئولان می‌خواهد که به واردات ادویه و پائین آوردن قیمت آن تلاش جدی کرده و نگذارند در این زمینه مشکلات به بار آید:«ما نگرانی بسیار زیاد داریم، دوا خیلی کم شده خودم دارو ساز یک دواخانه هستم و می فهمم که دوا چقدر کم است و دیگر این‌که دستگاه‌های تشخیص شکل‌های جهش یافته در کشور وجود ندارد.»


بیشتر بخوانید:


 

خال محمد، یکی دیگر از باشنده‌های شهر مزارشریف،‌ از جامعه جهانی می‌خواهد که برای شفاخانه‌های دولتی کشور، وسایل و ادویه کمک کنند تا نیازمندان بتوانند از خدمات این شفاخانه‌ها مستفید شوند:«بالاخره باید از طرف کشورهای خارجی به به شفاخانه‌ها کمک صورت گیرد، مردم فقیر است و مشکلات دارند، امکانات و تجهیزات آماده شود تا مشکلات مردم بر طرف شود.»

در همین‌حال، داکتران می‌گویند که بارها مشکلات و کمبودی‌های مرکز درمانی کووید-19، را با مسئولان در میان گذاشته اند؛ اما تا کنون به آن رسیده‌گی صورت نگرفته است.

داکتر جمشید امیرزاده یکی از داکتران شفاخانه کووید-19، می‌گوید که اگر تا موج بعدی شیوع این ویروس مشکلات مراکز درمانی کرونا، به خصوص مشکلات کمبود آکسیجن برطرف نشود، در آینده فاجعه به بار خواهد آمد:«کمی و کاستی‌های وجود دارد، بعضی ادویه‌جات و دستگاه‌ها را کمبود داریم ما پیشنهاد کردیم ولی توجه نشده است؛ ولی با همین امکانات از مریض ها مراقبت می‌کنیم.»

هر چند طی هفته‌های اخیر،‌ شماری از مؤسسات حاضر شده اند تا بخشی از مصارف شفاخانه‌های کووید-19،‌ را در برخی از ولایت‌های شمال کشور پرداخت کنند؛ ولی با آن‌هم مردم امکانات و تعداد بسترهای این شفاخانه‌ها را کافی ندانسته و از مسئولان می‌خواهند که در این زمینه توجه کرده و سبب برطرف شدن مشکلات شفاخانه های کووید-19، در شمال افغانستان شوند.

 


بیشتر بخوانید:






 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA