ads

مرکز خبرنگاران افغانستان: در سال جاری 117 مورد خشونت علیه خبرنگاران به ثبت رسیده است

انجمن آزاد ژورنالیستان و مرکز خبرنگاران افغانستان، روز چهارشنبه ( 25 حوت) به‌گونه مشترک گزارشی را در مورد وضعیت خبرنگاران در سال جاری منتشر کردند.

راحله یوسفی
25 حوت 1400
مرکز خبرنگاران افغانستان: در سال جاری 117 مورد خشونت علیه خبرنگاران به ثبت رسیده است
عکس از شبکه‌های اجتماعی

براساس این گزارش، 117 قضیه خشونت علیه خبرنگاران در این سال به‌ثبت رسیده‌است و 4 کارمند رسانه‌یی نیز جان باخته اند.

مینا خیری، مجری تلویزیون آریانا نیوز، دانش صدیقی،گزارشگر خبرگزاری رویترز، علی‌رضا احمدی، گزارشگر خبرگزاری رها و نجمه صادقی، مجری تلویزیون جهان صحت، در جریان سال جاری جان باخته‌اند.

اسماعیل سعادت، معاون تخنیکی انجمن آزاد ژورنالیستان افغانستان می‌گوید که در جریان پنچ ماه نخست سال، 33 قضیه خشونت علیه خبرنگاران و هم‌چنان پس از روی‌کار آمدن امارت اسلامی  66 قضیه به‌ثبت رسیده‌است.

او هم‌چنان افزود:«پس از روی کار آمدن امارت اسلامی علاوه بر افزایش بی‌سابقه تهدید و توقیف خبرنگاران، دسترسی به اطلاعات نیز محدود شده‌است و رسانه‌ها با مشکلات جدی اقتصادی مواجه شده‌اند.»

از سویی‌هم فرهاد بهروز، معاون اجرایی این نهاد می‌گوید که پس از روی‌کار آمدن امارت اسلامی 578 رسانه‌ به دلیل مشکلات اقتصادی در کشور متوقف شده و 5 هزار 928 کارمند رسانه‌ای وظایف شان را از دست داده اند.

بهروز خاطر نشان ساخت: «تحولات سیاسی اخیر، رسانه‌های کشور را نیز متاثر ساخته‌است با آن‌هم نهادهای حامی خبرنگاران متعهد است که برای دادخواهی از حق خبرنگاران و بهتر شدن وضعیت اقتصادی شان با رسانه‌ها همکار باشند و تلاش برای جذب کمک‌های جهانی و حکومت افغانستان برای بهتر شدن وضعیت اقتصادی رسانه‌ها و خبرنگاران، جریان دارد.»

با این حال بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی به کلید می‌گوید که بیشتر قضایای خشونت‌ها علیه خبرنگاران در روزهای نخست روی‌کار آمدن حکومت جدید، به‌دلیل تحولات و ناآشنایی نیروهای امارت با کار رسانه‌ها و خبرنگاران، صورت گرفته است.

به‌گفته او، در ماه‌های اخیرآمار خشونت علیه خبرنگاران کاهش یافته است.

کریمی علاوه کرد:« تا کنون به بیشتر  قضایای خشونت علیه خبرنگاران رسیدگی شده و عاملان آن‌ها مورد پیگیرد قرار گرفته اند. ما متعهد به حمایت از آزادی بیان استیم.»

گفتنی‌ست که چندی قبل سازمان خبرنگاران بدون مرز، نیز افغانستان را یکی از خطرناک‌ترین کشورها برای خبرنگاران در سال 2021 میلادی توصیف کرده بود.

براساس آمار انجمن ژورنالیستان افغانستان در سال گذشته(1399) نیز 114 قضیه خشونت علیه خبرنگاران به‌ثبت رسیده بود که 11 مورد آن قتل خبرنگاران بود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA