ads

میزان خودکشی‌ها در افغانستان افزایش یافته است

در کنار تهدیدهای امنیتی، افزایش آمار خودکشی‌ها درسال جاری خورشیدی، به‌خصوص دریک‎ماه اخیر شهروندان کشور را نگران کرده است.

سونا یوسفی
1 قوس 1401
میزان خودکشی‌ها در افغانستان افزایش یافته است

تنها موارد اقدام به خودکشی که دریک ماه اخیر از طریق رسانه‌ها به نشر رسیده بیشتر از 14 مورد را نشان می‌دهد که تقریبا 9  مورد آن شامل خودکشی زنان جوان و دختران زیر سن18 می‌شود.

شماری از فعالان حقوق زن با انتقاد از نبود مرجع مشخصی برای رسیدگی به قضایای مربوط به زنان، می‎گویند که برای جلوگیری از چنین واقعات باید قبل از وقوع آن اقدام شود، اما فعلا مرجعی برای حل مشکلات زنان و دختران جوان در کشور وجود ندارد.

 فوزیه وحدت یکی از فعالان حقوق زن می‎گوید: “در جغرافیای افغانستان زن‌ها همواره قربانی می‎دهند و اکنون هم آدرس دقیقی برای ثبت شکایت‎های آنان وجود ندارد. از شورای امنیت می‎خواهیم به مشکلات زنان رسیدگی کند.”

از سویی هم برخی از روانشناسان به این نظراند که فشارهای گوناگون اجتماعی، محرومیت‌های آموزشی و کاری، ازدواج‌های اجباری و محرومیت از حقوق اساسی زندگی، از عوامل اساسی افزایش موارد خودکشی می‌باشند.

داکترشرف الدین عظیمی، یک‎تن از روانشناسان می‎گوید: “تغییرات باید در سطح دولتی و سیاست‎گذاری‌ها به میان آید. جامعه جهانی در همکاری با حکومت کنونی باید روی یک تحقیق کار کرده، نخست مشکلات را شناسایی و بعد از آن برای حل اختلالات روانی افراد،  راهکار ها و استراتیژی‌های بزرگ را روی دست گیرند.”

هرچند وزارت صحت عامه آمار مشخصی از موارد خودکشی‌ها در دست ندارد، اما براساس گزارش‌هایی که از طریق رسانه‌ها منتشر شده، آمار اقدام به خودکشی قابل ملاحظه است.

 چنانچه در دوم عقرب خبر خودکشی یک زن در غور و یک مرد جوان در ننگرهار از رسانه‌ها به نشر رسید و در چهارم عقرب هم خبر اقدام به خودکشی یک مرد در کاپیسا و پسر جوانی در کندز که خودش و دوست دخترش را از بین برد، منتشر شد.

همچنان در هشتم همین ماه، یک زن جوان در فاریاب و در هفدهم ماه جاری یک دختر 15 ساله به دلیل ازدواج اجباری اقدام به خودکشی کردند.

و نیز در دوازهم عقرب دو زن جوان در ولایت‎های غور و فاریاب و یک سرباز حکومت پیشین در ولایت پروان دست به خود کشی زدند.

افزون براین به تاریخ نزدهم همین ماه یک پسر در کندز و یک زن در بامیان دست به خودکشی زده  و در تازه‌ترین مورد هم پسر جوانی در 28  عقرب در فاریاب خود کشی کرد.

با این حال بسم‌الله حبیب، معاون سخنگوی وزارت داخله می‎گوید که دوسیه هریک از افرادی که اقدام به خودکشی کرده‌اند، در این وزارت موجود است.

 او می افزاید که  هر قضیه به صورت دقیق پیگیری می‎شود:”خشونت‌های خانوادگی، بیماری‌های روانی، فقر و دیگر مشکلات باعث شده است که افراد دست به خودکشی بزنند، اما هیچ‎کسی از قانون فرار کرده نمی‎تواند و مجرم [عامل خودکشی افراد] حتمن مجازات می‎شود.”

گفتنی است که در بیشتر از یک‎سال اخیر محدودیت‌های کاری و آموزشی وضع شده بر زنان و دختران افغان، افزایش فقر و سایر ناهنجاری‌های اجتماعی، نظم زندگی آنان را برهم زده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA