ads

پاکستان همسایه همیشه مشکل ساز برای افغانستان

پاکستان که در روابط خود با افغانستان همواره از صداقت کار نگرفته، در روزهای پسین افزایش تنش‌ها در کناره‌های خط فرضی دیورند یک بار دیگر بر روابط سیاسی و دپلوماتیک دو کشور سایه انداخته است. شماری از تحلیلگران مسائل سیاسی خودخواهی و یکجانبه نگری پاکستان را عامل اصلی این تنش‌ها و برخوردهای غیر اصولی می‌دانند.

هاجر جعفری
26 قوس 1401
پاکستان همسایه همیشه مشکل ساز برای افغانستان

افزایش درگیری‌ها میان محافظان سرحدی افغانستان و پاکستان در روزهای پسین بر روابط دیپلوماتیک و سیاسی دو کشور نیز سایه  افگنده و نگرانی‌هایی را به بارآورده است.

با این حال شماری از تحلیل‎گران سیاسی می‎گویند که پاکستان منافع‎اش را در بی‎ثباتی افغانستان دیده و تلاش دارد در سطح بین‌المللی افغانستان را یک کشور ناامن جلوه دهد.

 هاشم قیام، تحلیلگر سیاسی سیاست پاکستان را در قبال افغانستان مخرب خوانده و می‏گوید:”یک ذهنیت منفی از سیاست‌های پاکستان در افغانستان وجود دارد، چون پاکستان در طول تاریخ از اغتشاشات در افغانستان حمایت کرده و ممکن است درگیری‏های سرحدی بین دوکشور به دلیل تشدید اغتشاشات در افغانستان باشد.”

 در عین حال مقصود حسن زاده دیگر کارشناس سیاسی، مساله مهار آب‌های افغانستان و منافع پاکستان در افغانستان را از عوامل اساسی درگیری‎ها و سیاست‌های منفی آن کشور در قبال افغانستان عنوان می‌کند.

“یکی از اهداف مهم پاکستان این است که مناطق سرحدی را تخلیه کرده و به راحتی در آنجا بجنگد، پیشروی کند و  در آن مناطق تروریست پرورش دهد.”

وی تنها راه به ثبات رسیدن افغانستان و ناکامی پاکستان به این اهدافش را در ایجاد یک حکومت فراگیر و همه‌شمول می‌بیند.

“پاکستان می‎خواهد اجناس صنعتی خود را از راه افغانستان مثل گذشته و بدون مالیات گمرگی وارد آسیای میانه کند و از سوی دیگر آب‎های مهار نشدۀ افغانستان به پاکستان سرازیر ‎شود. اگر افغانستان به ثبات و ترقی برسد، دیگر پاکستان نمی‎تواند این منافع خود را بدست ‎آورد.”

از سویی هم مقامات امارت اسلامی‏‎ می‏‌گویند که حکومت کنونی افغانستان خواهان درگیری‌ها نبوده‎، بلکه خواهان حل مشکلات از راه گفت‌وگواست.

ذبیح‌‏الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی می‎گوید که امارت اسلامی خواهان روابط نیک با تمام همسایه‌ها است و باید مسایل و مشکلاتی که بین دو طرف پیش می‎آید، از طریق مذاکره و گفت‌وگو حل گردد.

“درگیری‌هایی که اخیرا در سپین بولدک رخ داده، آغاز گر آن نیروهای پاکستانی بودند. امارت اسلامی نیروهای‎ خود را کنترول کرده و از جانب مقابل هم می‌خواهد که در رابطه به موضوعات پیش آمده، از راه گفت‌وگو پیش بیایند.”

به گفتهء آگاهان، پاکستان همیشه تلاش کرده است که ثبات و امنیت افغانستان را با تهدیدات مواجه سازد، زیرا به گفتۀ آنان این کشور منافع خود را در بی‌ثباتی افغانستان جستجو می‌کند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA