ads

امریکا چه می‌خواهد و پاکستان در صدد چیست؟

با گسترش جنگ و خشونت در افغانستان و از دست‌دادن امیدواری‌ها به روند صلح و مذاکره، اظهارات شماری از مقامات امریکایی نشاندهنده‌ی آن ست که دیگر علاقمندی به مسایل افغانستان نداشته و یگانه هدف آنان از توافقنامه با طالبان مصئون بیرون‌شدن نیروهای‌شان از افغانستان است؛ البته پس از بیست سال جنگ و خونریزی که بیشترین تلفات جانی و خسارات مالی را افغان‌های ملکی در آن متحمل شدند.

کلید تبصره ۱۰ جولای ۲۰۲۱
19 سرطان 1400
امریکا چه می‌خواهد و پاکستان در صدد چیست؟
MANDEL NGAN / AFP ©

اخیرا لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده‌ی امربکا گفته است که این کشور برای پایان جنگ در افغانستان خواهان فشارهای بیشتر بین‌المللی است.

آستین، روز گذشته در صفحه‌ی تویترش نوشته که نیاز است تا جامعه بین‌المللی فشارهای شان را در مورد وضعیت کنونی افغانستان  بیشتر نمایند تا برای پایان جنگ در افغانستان یک راه‌حل سیاسی پیدا شود.

او به عنوان وزیر دفاع امریکا، به جای آنکه موضع‌گیری خاصی برای پایان جنگ در افغانستان اتخاذ کند، برخورد کارشناسانه می‌کند و از دنیا می‌خواهد که در ختم جنگ با افغانستان کمک کند. از سوی دیگر وزیر دفاع امریکا به موضوعی اشاره نموده است که حکومت افغانستان باید آن را از دنیا بخواهد. این طرز برخورد ایالات متحده تا اینکه موثر واقع شود، ممکن نتایج منفی درپی داشته باشد. کارشناسان به این نظر اند که شماری از کشورهای منطقه که همیشه در انتظار فرصتی بوده اند، با این گونه اظهار نظرهای مقامات امریکایی جرات میابند تا با دست‌باز در امور افغانستان به دخالت بپردازند و با  گل آلودکردن آب، ماهی بگیرند و وضعیت بیشتر از پیش بدتر گردد.

تازه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان گفته است که برای حل بحران افغانستان یگانه راه‌حل تقسیم قدرت است. هرچند این سخنان مقامات پاکستانی تازه‌گی خاصی ندارند؛ اما با پاکشیدن امریکا از افغانستان ممکن است این کشور در پی طرح‌های جدید باشد تا بتواند راه را این‌گونه نیز به تطبیق اهدافش هموار کند.

این سخنان قریشی، مداخله در امور افغانستان بوده و کارشناسان می‌گویند که باید به‌آن پاسخ جدی‌تری از سوی افغانستان داده شود؛ اما این مورد را که چرا تا هنوز حکومت افغانستان در برابر آن سکوت اختیار نموده، مورد انتقاد می دانند.

برای افغان‌ها جالب است که ایالات متحده‌ی امریکا در آستانه‌ی خروج نیروهایش از افغانستان موقف‌های در قضیه‌ی افغانستان اختیار می‌کند که اصلا جای بحث ندارد؛ چون امریکا جنگ بیست ساله‌ را در افغانستان برعلیه چیزی به پیش برد که در افغانستان وجود نداشت و موجودیت ریشه‌های آن در خارج از این کشور بارها و بارها تصدیق و تایید شده بود؛ اما هیچ‌گونه اقدام موثر و دوامداری علیه آن صورت نگرفت که از اثر آن سر این غایله تا به امروز کشانیده شده و به درد سر بزرگی برای افغان‌ها مبدل شده‌است.

افغان‌ها می پرسند که آیا امریکا تصمیم دارد که با بیرون‌شدن نیروهایش از افغانستان و تنهاگذاشتن افغانستان؛ آیا می‌خواهد که اعتمادش را نسبت به جهان و به خصوص نسبت به افغانستان و افغان‌ها بشکند؟ اگر چنین نیست پس نباید از فشاری‌که جهانیان توقع دارد، خودش را کنار بکشد، لازم است که ابتکار عمل را به دست گرفته و چنان‌که وعده سپرده است، جنگی را که آغاز کرده بود، مسوولانه به پایان برساند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA