ads

بررسی طرح شش مادهء کمیسیون انتخابات

کمیته ای که از سوی رئیس جمهور کرزی به منظور بررسی طرح شش ماده ی کمیسیون مستقل انتخابات موظف گردیده بود؛ نظرش را در مورد این طرح کمیسیون انتخابات روز شنبه به رئیس جمهور ارائه کرد.

نویسنده: The Killid Group
19 سرطان 1390
بررسی طرح شش مادهء کمیسیون انتخابات

کمیته ای که از سوی رئیس جمهور کرزی به منظور بررسی طرح شش ماده ی کمیسیون مستقل انتخابات موظف گردیده بود؛ نظرش را در مورد این طرح کمیسیون انتخابات روز شنبه به رئیس جمهور ارائه کرد.

نصرالله ستانکزی یکی از پنج عضو این کمیته و رئیس بورد عدلی و حقوقی ریاست جمهوری عصر شنبه در یک نشست خبری، متن این طرح سه مادهء را به رسانه ها اعلام کرد.

ستانکزی می گوید، بنابر فیصلهء این کمیته، محکمهء رسیدگی به مسایل انتخابات پارلمانی سال 1389 یک مرحلهء نبوده و باید این مسئله در محکمهء استیناف مورد بررسی قرار گیرد.

ستانکزی گفت، اعضای این کمیته از ماده ششم طرح پیشنهادی کمیسیون انتخابات دریافتند که این کمیسیون، اجرائات محکمهء اختصاصی را قسماً پذیرفته و خواهان همکاری با محکمه گردیده است. زیرا به گفتهء وی، در ماده ششم پیشنهاد کمیسیون انتخابات آمده است که این کمیسیون، اسناد و مدارک محکمهء اختصاصی را با اسناد ومدارک معتبر کمیسیون انتخابات مقایسه می کند و درصورتی که در نتیجه، شخصی دیگر به جای نمایندهء کنونی برنده تشخیص گردد، عدالت نباید پامال گردد.

استانکزی علاوه کرد که کمیسیون انتخابات می تواند نتایج محکمهء اختصاصی را با اسناد دست داشته خود مقایسه کرده و مواردی را که قبول دارد مشخص سازد و موارد دیگر را که نمی پذیرد، اسناد معتبر تر در مورد آن را به محکمه استیناف ارائه کند.

در ماده سوم طرح پیشنهادی این کمیته آمده است که محکمه استیناف با توجه به اسنادی که به این محکمه ارائه می گردد، تصامیم قضایی خود را صادر کند.

به گفتهء وی، کمیته ایجاد شده از سوی رئیس جمهور در قرار قضایی صادر شده از سوی محکمهء اختصاصی نیز ملاحظات شکلی و متنی دارد و به همین دلیل نیز نیاز است تا این مسئله از سوی محکمهء استیناف مورد بررسی قرار گیرد.

درهمین حال وحید عمر سخنگوی رئیس جمهور گفته است که اعضای این کمیته روز شنبه با حامد کرزی دیدار کرده و رئیس جمهور طرح این کمیته را پذیرفته و به نهادهای مسئول حکم داده تا آن را تطبیق کنند.

وحید عمر، طرح ارائه شده را مطابق با منافع علیای کشور دانسته و تاکید کرد، درصورتی که مورد تطبیق گردد، مشکل پیش آمده بر سر انتخابات پارلمانی سال 1389 پایان خواهد یافت.

کمیسیون مستقل انتخابات روز سه شنبهء هفته گذشته طرح شش ماده ی را به منظور حل تنش ها بر سر نتایج انتخابات پارلمانی سال 1389 به ریاست جمهوری ارائه کرد.

رئیس جمهور کرزی روز پنجشنبه کمیتهء پنج نفری را موظف ساخته بود تا این پیشنهاد کمیسیون انتخابات را مورد بررسی قرار داده و نتیجهء آن را به ریاست جمهوری تسلیم کند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA