ads

افزایش کارگاه‌های صنایع دستی زنان در بدخشان

شماری از دختران بدخشانی که در کارگاه‌های صنایع دستی و قالین‌بافی مصروف می‌باشند، از حکومت و مؤسسات همکار می‌خواهند که از محصولات آنان حمایت کنند. در همین حال مسئولان ریاست صنعت و تجارت  بدخشان می‌گویند که تلاش دارند با همکاری مؤسسات همکار، از زنان متشبث حمایت و برای آنان وسایل قالین بافی و دیگر امکانات فراهم کنند. آنان در عین حال تاکید دارند که زنان در هنگام کار باید قوانین شرعی را راعایت کنند.

 عتیق الله رحیمی
18 ثور 1403
افزایش کارگاه‌های صنایع دستی زنان در بدخشان

از بازماندن دختران بالاتر از صنف ششم از آموزش، بیش از دوسال می‌گذرد و خیلی از این دختران به گارگاه‌های صنایع دستی از قبیل قالین بافی، گلدوزی، خیاطی و دیگر صنایع دستی روآورده‌اند.

روی آوری دختران بازمانده از آموزش به صنایع دستی در ولایت بدخشان نیز در حال افزایش است.

 اما با افزایش روآوری دختران به صنایع دستی، شماری از صنعت‌گران می‌گویند که این کار وبار از رونق افتاده است، زیرا تولیدات بدون اینکه تقاضا وجود داشته باشد، افزایش یافته است.

از این رو آنان از حکومت و مؤسسات همکار می‌خواهند که با حمایت از محصولات صنایع دستی زمینه های فروش را نیز برای این محصولات فراهم سازند.

رحیمه مسئول یک گارگاه قالین‌بافی بافی می‌گوید:”کسانی‌که بیکار و بی‌سرنوشت باشند، بیشتر شامل خانم‌های می‌شوندکه با فقر و تنگدستی روبه‌رو می‌باشند. باید حکومت این زنان را حمایت کند و نگذارد که آنان بیشتر با فقر و مشکلات روبه‌رو شوند.”

 

ناهیده، یکی از کارآموزان قالین‌بافی که از مکتب بازمانده است می‌گوید:”به صنایع دستي رو آوردیم. از امارت اسلامی و مؤسسات خواهان حمایت هستیم. ما می‌خواهیم که قالین‌بافان را حمایت کنند.”

در همین حال مسئولان در ریاست صنعت و تجارت بدخشان می‌گویند که وزارت صنعت و تجارت در همکاری با مؤسسات، از زنانی که مصروف صنایع دستی استند، به طور همه‌جانبه حمایت می‌کند، اما به این شرط که زنان در هنگام کار قوانين شرعي را رعایت کنند و مردان نامحرم نیز در محیط کارشان حضور نداشته باشند.

 ثمرالدین رحمانی، مدیر تشبثات ریاست صنعت وتجارت بدخشان می‌گوید:”مؤسساتی که با ما تفاهم‌نامه امضا می‌کنند، یگانه تاکید ما برای آنان این است که وقتی زنان را حمایت می‌کنند، وسایل و امکانات بیشتر برای قالین‌بافان فراهم کنند تا تعداد بیشتری به این صنعت تاریخی رو آورده و کار پیدا کنند.”

گفتنی است که مسئولان ریاست صنعت و تجارت بدخشان بدون اینکه آمار دقیق از تعداد کارگاه‌ها و افراد مشغول در آن بدهند، می‌گویند که ده‌ها کارگاه کوچک و بزرگ تولیدی صنایع دستی زنان در مرکز و ولسوالی‌های این ولایت فعالیت دارند که صدها تن در آن سرگرم کار و یادگیری این حرفه می‌باشند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA