ads

دوصد میلیون افغانی درآمد صادرات قره قل در قندوز

با آنکه مسوولين زراعت ولايت کندز ميگويند، امسال عوايد پوست قره قُل به مقايسۀ سال گذشته افزايش يافته، مالداران از نبود محل مناسب برای فروش و پروسس آن شکايت دارند. کلید * قندوز * چهاردهم جدی 1388با آنکه مسوولين زراعت ولايت کندز ميگويند، امسال عوايد پوست قره قُل به مقايسۀ سال گذشته افزايش يافته، مالداران […]

نویسنده: The Killid Group
14 مرغومی 1388
با آنکه مسوولين زراعت ولايت کندز ميگويند، امسال عوايد پوست قره قُل به مقايسۀ سال گذشته افزايش يافته، مالداران از نبود محل مناسب برای فروش و پروسس آن شکايت دارند.

کلید * قندوز * چهاردهم جدی 1388

با آنکه مسوولين زراعت ولايت کندز ميگويند، امسال عوايد پوست قره قُل به مقايسۀ سال گذشته افزايش يافته، مالداران از نبود محل مناسب برای فروش و پروسس آن شکايت دارند.

عبدالعزيز نيکزاد رييس زراعت و مالدارى کندز ميگويد، امسال از فروش بيش از ٤٠ هزار پوست قره قل، بیش از ٢٠٠ ميليون افغانی عايد بدست آمده است.

به گفته وی، سال گذشته از فروش ٢٥ هزار پوست قره قل ١٢٥ ميليون افغانی بدست آمده بود.

صنعت پوست بخصوص قره قُل، بيشتر بين اقوام ترکمن و ازبک در ولايات شمالی مانند قندوز، تخار، فارياب، جوزجان و بلخ، از گذشته هاى دور مروج است.

نيکزاد اظهار داشت در حال حاضر یک پوست قره قل از٤ الی ٥ هزار افغانی قيمت دارد. 

ریيس زراعت قندوز میگوید بیش از هشتاد درصد پوست قره قل به كشورهايی مانند پاکستان، هندوستان و ایران صادر میشود.

با این حال مالداران از نبود محل مناسب برای فروش و پروسس قره قُل شکايت دارند و مراد خان باشنده قريۀ نو آباد ولسوالی چهاردرۀ قندوز ميگويد، به علت نبود کارخانه پروسس، بیشتر مفاد را تاجران و جلابان قره قل بدست مى آورند.

مسوولين ميگويند، بيش از دو ميليون راس مواشی در اين ولايت وجود دارد که بیش از يک ميليون آنرا بُز و گوسفند عادی و ٢٠ درصد آنرا را گوسفند از نوع قره قُل تشکیل می دهد.

قندوز در شمالشرق کشور موقعیت دارد و اکثر مردم  آن زراعت پيشه و مالدار اند  واقتصاد شان برهمين دو پيشه متکى است.

 

کلید ګروپ په ټویټر او فیسبوک کې وګورئ
د تکشارک په واسطه پراختیا او طرحه جوړونه - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA