ads

دختران بدخشانی: دسترسی آزادانه به کتابخانه‌ها نداریم

برخی از دختران بدخشانی می‌گویند که پس از ممنوعیت رفتن دختران به پوهنتون‌ها، تلاش داشتند که بیشتر به مطالعه کتاب در خانه بپردازند، اما رفته رفته شرایط مطالعه و مراجعه به کتابخانه‌ها نیز برای آنان محدود شده است.

عتیق‌الله رحیمی
14 میزان 1402
دختران بدخشانی: دسترسی آزادانه به کتابخانه‌ها نداریم

ندا، یکی از این دختران  می‌گوید که او برای رهایی از حالت افسردگی و ناامیدی، تلاش دارد کتاب بخواند، اما برای این کار نیز دختران با محدودیت‌هایی روبه‌رو می‌باشند:” به کتاب فروشی رفتم، کتاب فروش نگرانی داشت، از چهره‌اش هویدا بود. او نمی‌توانست ما را پس بزند، چون ما مشتری بودیم. اما از رفتن ما به داخل کتابخانه ناراض بود، وقتی پرسیدیم، گفت که مسئولان امر به معروف برایش گفته‌اندکه دختران را به داخل کتابفروشی اجازه ندهید و به آنان کتاب نفروشید.”

نازیه وجاهت، یکی دیگر از این دختران می‌گوید، در کنار این‌که انگیزۀ دختران نسبت به کتابخوانی کاهش یافته، بسیاری از دختران توان خرید کتاب را نیز ندارند.

او گفت:” زمانی‌که محدویت بر آموزش دختران وضع نشده بود، دختران به آسانی می‌توانستند به کتاب دسترسی داشته باشند. آنان می‌توانستند از کتاخانه‌های مکتب‌ها، پوهنتون‌ها و کتابخانه عامه و دیگر کتابخانه‌ها کتاب بدست بیاورند، اما اکنون چنین فرصتی از دختران گرفته شده است. کتابخانه ریاست امور زنان بسته است، نمی‌دانیم که کتاب‌هایش چه شده. کتابخانه‌های اطلاعات و فرهنگ، مکاتب و پوهنتون به‌روی دختران بسته است.”

در همین حال شماری از کتابفروشان در شهر فیض آباد می‌گویند که پس از محدودیت‌های آموزشی دختران، مراجعین دخترانه کتابخانه‌ها بسیار کاهش یافته است.

به گفتۀ آنان، دختران علاقمندی زیاد به ناول و کتاب‌های انگیزشی داشتند، اما اکنون این کتاب‌ها بدون خریدار مانده‌اند.

احمد نبیل قاضی‌زاده، یکی از کتابفروشان گفت:”بطور رسمی از سوی حکومت ممنوع اعلام نشده است، اما مراجعه آنان به کتابخانه ها اندک است.”

از سوی دیگر مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ بدخشان می‌گویند، در مرکز و چندین ولسوالی کتابخانه‌های عامه وجود دارند و زمینۀ مطالعه برای دختران و پسران فراهم است.

حکمت‌الله محمدی، آمر اطلاعات و سرپرست ریاست اطلاعات و فرهنگ بدخشان می‌گوید که هیچ محدودیتی برای دختران در این زمینه وجود ندارد و درب کتابخانه‌ها به‌روی آنان باز است.

محمدی افزود:” روزانه ۷۰ تا ۸۰ نفر به کتابخانۀ عامه مراجعه می‌کنند که هم دختران و هم پسران می‌باشند. مشکلی وجود ندارد. ما شرایط را برای شان فراهم کرده‌ایم تا بتوانند از کتابخانه ریاست اطلاعات و فرهنگ استفاده کنند. محدودیتی برای دختران وجود ندارد و دختران مطابق اصول امارت اسلامی، باحجاب اسلامی بیایند و ماکتاب را در اختیار شان قرار می‌دهیم.”

این درحالیست که برخی از دختران می‌گویند که وضع محدودیت‌های آموزشی آنان را با مشکلات روحی و روانی فراوانی رو به‌رو کرده است و امارت اسلامی باید هرچه زودتر این محدودیت‌ها را برداشته و دروازه‌های مکتب‌ها و پوهنتون‌ها را به‌روی دختران بگشاید.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA