ads

تلاش‌ها به هدف یافتن راه‌های بدیل برای تجارت

مسئولان در وزارت صنعت وتجارت از تلاش‌ها به هدف ایجاد راه‌های بدیل برای تجارت خبر می‌دهند.به گفتۀ آنان، این تصمیم به دلیلی اتخاذ شده که در صورت مشکلات ترانزیتی با یک کشور، تاجران افغان بتوانند با سایر کشورها تجارت شان را پیش ببرند و از این ناحیه متضرر نشوند. این مسئولان می افزایند که با فراهم شدن زمینه ترانزیت اجناس تاجران افغان از بندر چابهار و بندرعباس ایران، مسدود شدن راه‌های ترانزیتی پاکستان با افغانستان هیچ تاثیری منفی بر مارکیت‌های کشور ندارد.

کلید
20 حمل 1403
تلاش‌ها به هدف یافتن راه‌های بدیل برای تجارت

مشکلات ترانزیتی میان کابل و اسلام آباد باعث گردیده تا وزارت صنعت و تجارت افغانستان، راه‌های بدیل انتقالات تجارتی را جستجو کند.

آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی این وزارت درمورد می‌گوید در نشست رهبری وزارت صنعت وتجارت با اعضای کمیته تعرفه، روی راه‌های بدیل بحث و گفت وگو شده است.

 وی می افزاید که با مسدود شدن بنادر تجارتی پاکستان با افغانستان در کنار اینکه تاجران افغان از این ناحیه شدیدا متاثر می‌شدند، این کار باعث بلند رفتن  قیمت کالا و مواد اولیه در بازارهای کشور نیز می‌شد، اما با ایجاد راه‌های بدیل ترانزیتی، چنین مشکلی به وجود نمی آید.

 ” درسال 1402 با طرح راه بدیل بندر کراچی و تورخم که بندر چابهار و بندر عباس در ایران است، نگذاشتیم که به دلیل مسدود شدن بنادر پاکستان به روی اموال تجارتی ما، تاجران و مردم ما آسیب پذیر شوند.”

در همین حال مبصرین اقتصادی نیز ایجاد راه‌های بدیل تجارتی را به سود  اقتصاد کشور و مردم می‌خوانند.

نصیر رنجبر، یکتن از این مبصرین می‌گوید:”بندر چابهار اکنون منحیث راه بدیل تجارتی محسوب می‌شود که ما را از دیکتاتوری پاکستان در خصوص انتقال اموال تجارتی نجات داده است.”

این در حالی است که به باور خان جان الکوزی، معاون تجارت و صنایع افغانستان و یکتن از تاجران ملی کشور، راه‌های بدیل تجارتی آن است که از طریق آن انتقال با هزینه کم و با سهولت صورت گیرد.

به گفتۀ وی، با آنکه با ایجاد راه‌های بدیل، مسدود شدن بنادر پاکستان به روی اموال تجارتی افغانستان هیچ تاثیری منفی در مارکیت‌های افغانستان نداشته، اما صادرات و واردات از طریق بندر چابهار نیز با یک سلسله مشکلات مواجه است.

” اموال تجارتی خود را از طریق بندر چابهار آورده نمی‌توانیم، زیرا این بندر نسبت به بندر عباس از افغانستان دورتر است. ما ناگذیر هستیم که اموال خود را ا ز طریق دوبی انتقال دهیم. وضع تحریم‌های اقتصادی بر ایران، نیز انتقال پول را برای تاجران ما با مشکل مواجه ساخته است.”

بر اساس معلومات، وزارت صنعت و تجارت هم اکنون بندر چابهار و بندر عباس ایران منحیث راه‌های بدیل تجارتی محسوب می‌شوند، اما به گفتۀ مسئولان، تلاش‌ها به هدف یافتن راه‌های بدیل دیگر نیز آغاز شده است. به گفتۀ مسئولان وزارت صنعت و تجارت، کار احداث بندرکریدور واخان نیز رو به اتمام است که با تکمیل آن، ارتباط افغانستان با چین به گونۀ مستقم برقرار خواهد شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA