ads

دشواری بدست آوردن شهادت‌نامه برای دختران

 شماری از دختران فارغ از صنف دوازدهم شکایت دارند که نمی‌توانند شهادت نامه‌های شان را به وقت و زمان آن بدست آورند. آنان می‌گویندکه شدیدا به شهادت‌نامه‌های شان ضرورت دارند، اما مسئولان در طی مراحل آن جدیت به خرچ نمی دهند. در عین حال مسئولین در وزارت معارف می‌گویندکه در زمینۀ توزیع شهادت‌نامه‌های فارغین صنف دوازدهم، سهولت‌های لازم فراهم شده است.

هاجر جعفری
26 سنبله 1402
دشواری بدست آوردن شهادت‌نامه برای دختران

شماری از دختران فارغ از صنف دوازدهم خواهان بدست آوردن شهادت‌نامه‌های شان می‌باشند، اما می‌گویند که این کار برای آنان بسیار دردسر ساز شده است.

این دختران می گویند که در گذشته در زمینۀ توزیع شهادت‌نامه های فارغان صنف دوازدهم سهولت ایجاد شده بود و طی‌مراحل شهادت‌نامه‌ها از سوی مسئولان مکتب‌ها صورت می‌گرفت، اما اکنون این روند متوقف شده است و شاگردانی که به این سند نیاز دارند، خود مجبور به طی مراحل آن می‌باشند.

زهرا صفری، یکتن از این شاگردان می‌گوید که او از سه سال در انتظار شهادت نامه خود است، اما از طرف مکتب برایش گفته شده که طی مراحل شهادت‌نامه های دختران بسیار به‌کندی پیش می‌رود و آنان باید زمان زیادی را در انتظار باشند.

“برای گرفتن شهادت‌نامه و یا نمرات سه ساله خود به مکتب مراجعه کردم، مدیر مکتب برایم گفت که فعلا امکان ندارد، چون پروسه تهیه شهادت‌نامه های دختران بسیار به‌کندی پیش می‌رود. برایم گفته شد که چهار ماه دیگر هم باید انتظار بکشم و اینکه چهار ماه بعد آماده‌ خواهد شد یا خیر معلوم نیست.”

ملکه یکی دیگر از این دختران که شهادت‌نامه گرفته است، می‌گوید که وی مجبور شد خودش برای طی مراحل این سند اقدام کند.

“ما به مکتب450 افغانی برای شهادت‌نامه پرداخته بودیم، ولی دوسال است که  در انتظار استیم و توزیع نشده. من به انیستیوت ثبت نام می‌کردم و به شهادت‌نامه نیاز داشتم. مجبور شدم خودم اقدام کنم و شهادت‌نامه را با بسیار سختی بگیرم.”

در عین حال مسئولین در وزارت معارف می‌گویند که در زمینه توزیع شهادت‌نامه های فارغان صنف دوازدهم، سهولت‌ها ایجاد شده و فارغین می‌توانند از 7 تا 10 روز شهادت نامه‌های شان را دریافت کنند.

منصوراحمد حمزه، سخنگوی وزارت معارف قرارداد این وزارت با افغان‌پست را یکی از سهولت‌های ایجاد شده می‌خواند که فارغان در ولایات، از این طریق شهادت‌نامه‌های شان را بدست می‌آورند.

“در زمینه توزیع شهادت‌نامه‌ها با افغان پست قرارداد صورت گرفته است. شاگردان از تمام ولایات می‌توانند با پرداخت 500 تا 1000 افغانی، شهادت‌نامه‌های شان را از این طریق دریافت کنند. شاگردانی که در مرکز استند، می‌توانند از ریاست‌های مربوطه دریافت کنند.”

این مقام وزارت معارف در حالی از ایجاد سهولت در توزیع شهادت‌نامه‌ها سخن می‌زند که دختران فارغ از صنف دوازدهم می‌گویند که برای بدست آوردن شهادت‌نامه مدت‌های طولانی را انتظار کشیده‌اند، ولی موفق به گرفتن آن نشده‌اند. آنان به دلیل نداشتن شهادت‌نامه حتی فرصت‌های خوبی را در زمینه گرفتن بورسیه‌های تحصیلی از دست داده‌اند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA