ads

نگرانی مردم از شیوع بیماری خارش پوست در خوست

در ولایت خوست بیماری خارش پوست شیوع یافته و مردم را نگران کرده است. شماری از شهروندان می‌گویند که این بیماری ساری است و از یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌شود. درعین حال برخی افرادی که این بیماری را تجربه کرده‌اند، می‌گویند که این مرض بزودی درمان نمی‌شود و نیاز به زمان بیشتری دارد. در همین حال، متخصصان صحی می‌گویند که روزانه ده‌ها نفر برای تداوی این مرض به آن‌ها مراجعه می‌کنند.

نویسنده: Samad Ali Nawazish
31 جوزا 1402
نگرانی مردم از شیوع بیماری خارش پوست در خوست

در ولایت خوست مرض خارش پوست شیوع یافته و افراد زیادی به آن مبتلأ شده‌اند. افراد مبتلا به این مرض می‌گویند که تداوی آن زمانگیر است.

آنان می‌افزایند که بارها به داکتر مراجعه کرده‌اند، اما بهبود نیافته‌اند. شماری هم می‌گویند که این مرض از طریق آنان به دیگر اعضای خانوادۀ شان نیز انتقال یافته است.

از سوی دیگر، متخصصان صحی می‌گویند که روزانه ده‌ها نفر برای تداوی به آن‌ها مراجعه می‌کنند.

خارشت پوست چه نوع بیماری است؟

افراد مبتلا به خارش پوست می‌گویند که نخست روی پوست بدن یک نوع دانه ظاهر می‌شود و پس از آن خارش شدید پیدا می‌کند و شخص مریض تمام شب به دلیل خارش بیدار می‌ماند.

محمدالله، باشندۀ ولسوالی زازی میدان ولایت خوست که کودکش را به‌خاطر مرض خارش پوست پیش داکتر آورده ‌است، این مرض را ساری خوانده و می‌گوید که چهار عضو دیگر خانواده‌اش نیز به این مرض مبتلا شده‌اند.

” کودکم به مرض خارش پوست مبتلا شده و بسیار به تکلیف است. اورا پیش داکتر آورده‌ایم و دانه‌هایی بر روی پوستش نمایان شده است. چهار نفر دیگر از اعضای خانواده‌ام نیز به این مرض مبتلا شده‌اند.”

صدیق‌الله، باشندۀ ولسوالی گربز که نزدیک به یک ماه قبل به این مرض مبتلا شده، می‌گوید که نخست دانه‌های سرخ رنگ روی پوستش پیدا شد و پس از آن شدیدا خارش گرفته و تمام شب او را به تکلیف گرفتار کرده است.

“دانه‌ها روی پوست پیدا می‌شود، بعد جای آن خارش می‌کند و خون می‌شود و به شدت به تکلیف استم. تمام شب را بیدار بودم. به داکتر مراجعه کردم و دوا داد، اما هیچ تاثیری نداشت.”

مردم چه می‌گویند؟

تحقیقات کلید در ولایت خوست نشان می‌دهد که مردم در مورد این مرض باورهای مختلفی دارند. برخی‌ها به طبابت بی‌باور شده‌اند و برخی دیگر براساس تجربیات خانوادگی شان، از دواهای مختلف برای تداوی استفاده می‌کنند.

دو باشندۀ ولایت خوست در این مورد می‌گویند:”بسیاری از مردم به این باورند که خارش پوست با دوا خوب نمی‌شود. اعضای خانواده و خویشاوندان ما که به این مرض مبتلا شده‌اند، به ملا مراجعه کرده‌اند.”

“برای تداوی خارش پوست دواها و تجربیات خانگی نیز مؤثر است. من زمانی به مرض خارش پوست مبتلا شده بودم و بخش‌هایی از بدنم را خینه کردم، برگ درخت بید بویه را روی پوستم گذاشتم و خاک نزدیک به خانۀ مورچه را روی آن مالیدم.”

هرچند خارش پوست یک مرض جدیدی نیست، اما مردم نسبت به آن آگاهی ندارند و وقتی در مورد آن می‌شنوند، نگران می‌شوند. هارون باشندۀ مرکز ولایت خوست نیز یکی از همین افراد است.

او می‌گوید:”تمام اعضای یک خانواده در قریه ما، به مریضی خارش پوست مبتلا شده‌اند. هرکدام هزاران افغانی را دوا خریداری کرده‌اند و وقتی ما در مورد آن شنیدیم، شدیداً نگران شدیم، اما در مورد محافظت خود از این مریضی چیزی نمی‌دانیم.”

میزان شیوع

شماری از دوا فروشان در خوست می‌گویند که در این اواخر مرض خارش پوست در این ولایت افزایش یافته است. به‌گفتۀ آنان روزانه ده‌ها تن برای خرید دوای خارش پوست به دواخانه‌ها مراجعه می‌کنند.

عجب خان، یکتن از دوا فروشان می‌گوید که مریضان زیادی به دواخانه‌اش برای خرید دوا مراجعه می‌کنند، اما به آسانی خوب هم نمی‌شوند.

“انتشار مرض خارش پوست به اوجش رسیده است. روزانه ده تا پانزده نفر برای خرید دوا به دواخانه‌ها مراجعه می‌کنند. این مرض با یک و یا دو نسخه دوا خوب هم نمی‌شود.”
در میان مریضان کسانی هم استند که بدون نسخۀ داکتر دوا خریداری می‌کنند و کسانی هم استند که با وجود چندین بار مراجعه به داکتر، از شر این مرض رهایی نیافته‌اند.

یکی از اشتراک کنندگان در تحقیق کلید در این مورد می‌گوید:”نه تنها بیماری خارش پوست افزایش یافته است، بلکه این بیماری اضطراب را نیز در یمان مردم افزایش داده است. زیرا مردم هر هفته داکتر خود را تغییر می‌دهند، اما بهبود نمی‌یابند. هیچ کسی نمی‌داند که چگونه از خود محافظت کند.”

نظر متخصصان چیست؟

شماری از داکتران جلدی می‌گویند که خارش پوست عوامل مختلف دارد و این مرض برای نخستین‌بار در سال 2014 در پاکستان شیوع یافت و با بازگشت مهاجران از آن کشور به خوست، در این ولایت نیز شیوع یافت.

داکتر جلال فیضی، متخصص امراض جلدی می‌گوید که این مرض از یک فرد به فرد دیگر انتقال می‌کند و باید مریض قرنظینه و در زمان مناسب تدوای شود.

“این مرض چند سال قبل در میرانشاه شیوع یافت و زمانی که شرایط نظامی بالای مردم در آن منطقه دشوار شد، آن‌ها به این سوی مرز آمدند و مرض خارش پوست با آن‌ها آهسته آهسته در میان مردم ما هم منتشر شد. برای وقایه از این مبتلا شدن افراد به این مرض قبل از آنکه مرض از یک عضو خانواده دیگران منتقل شود، باید برای تداوی نزد داکتر برده شود.”

مسئولان در ریاست صحت عامۀ ولایت خوست نیز تایید می‌کنند که شمار مبتلایان مرض خارش پوست در این ولایت افزایش یافته و برای جلوگیری و تداوی آن تلاش‌ها جریان دارد. آنان می‌گویند که تیم‌های سیار صحی برای از بین بردن این مرض از ریاست صحت عامه تشکیل شده است.

داکتر فضل کریم مندوزی، رییس صحت عامۀ  ولایت خوست می‌گوید که ابتدا این مرض در محبس ولایت خوست انتشار یافت و در کنار آن گزارش‌هایی از ولسوالی‌ها نیز دریافت شد.

“این واقعیت است که شماری زیادی از مردم از مریضی خارش پوست شکاست دارند. ما به کلینیک‌ها و تیم‌های سیار صحی خود هدایت داده‌ایم که معلومات صحی و دوای لازم را در اختیار مردم قرار دهند.”

هرچند برخی از بیماری‌های پوستی اغلب با تغییر فصل و حساسیت از اثر تغییرات هوا به وجود می‌آید و برخی مرض‌های دیگر همچون سرخکان، لکه (نوعی مریضی پوستی) و دیگر مریضی‌های شایع در حال گسترش استند، اما اخیرا خارش پوست که به راحتی قابل درمان نیست نیز  مردم را شدیداً نگران ساخته است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA