ads

برخی جوانان هرات: نوشیدنی‌های مصنوعی اعتیادآور است

برخی از جوانان در ولایت هرات می‌گویند که نوشیدنی‌های گازدار آنان را معتاد و با مشکلات معده گرفتار کرده است. این درحالی است که در سال‌های اخیر تولیدات نوشیدنی‌های گازدار در ولایت هرات افزایش یافته و بیشتر استفاده کنندگان آن را هم جوانان تشکیل می‌دهند. با این حال برخی از آگاهان صحی استفاده بی‌رویه از نوشیدنی‌های گازدار را سبب مبتلا شدن افراد به امراض گوناگون می‌دانند.

 نصرالله احمدی
16 ثور 1402

در سال‌های اخیر تولید انواع نوشیدنی‌های گازدار و غیرگاز دارد در ولایت هرات افزایش یافته است و  بیشترین استفاده کنندگان این نوشیدنی‌ها را جوانان تشکیل می‌دهد.

در حال حاضر انواع و اقسام نوشیدنی‌های گازدار بانام‌های مانستر، الکوزی، ریدبول، باطری، هیت و انواع نوشابه‌های تولیدی هرات در بازار به فروش می‌رسد که هرکدام مشتریان خود را دارد.

نذیر احمدی، یکی از باشندگان هرات در صحبت با کلید می‌گوید که از اضرار نوشابه‌های گازدار آگاهی دارد، اما با آنهم نمی‌تواند از استفاده کردن آن خودداری ‌کند.

“انرژی یک خاصیت دارد که باید همیشه استفاده کنم، اگر استفاده نکنم سردرد می‌شوم. ضررهای زیادی برای من رسانده، حتی معدۀ مرا هم با مشکل مواجه کرده است.”

احمد تمیم هروی، یکی دیگر از باشندگان هرات می‌گوید که وی نخست فریب تبلیغات شرکت‌های تولید کننده نوشیدنی‌ها را خورده است.

به گفتۀ او تبلیغ شده که انرژی به بدن انسان قوت و قدرت می‌دهد، اما اکنون این تبلیغات نادرست ثابت شده است.

“من وقتی پیش داکتر رفتم، مرا از نوشیدن انرژی(نوشیدنی‌های مصنوعی) منع کرد. به این دلیل که علاو‌ه‌بر ایجاد پوکی استخوان، باعث ریزش مویم نیز شده است. استفاده بی‌رویه از انرژی باعث خراب شدن دندان‌ها نیز می‌شود.”

از سویی هم برخی از آگاهان صحی توصیه می‌کنند که افراد از نوشیدن بی‌رویه نوشیدنی‌های مصنوعی باید خودداری کنند.

داکتر بهار بارکزی، در صحبت با کلید می‌گوید که نوشیدنی‌های گازدار و غیر گازدار، به دلیل داشتن قند زیاد درترکیب خود، باعث مبتلا شدن استفاده کننده، به برخی امراض می‌گردد.

“استفاده بی‌رویه انرژی(نوشیدنی‌های مصنوعی) باعث مشکلاتی مانند زخم معده، ورم معده و سوء هاضمه می‌شود. در ترکیب این نوشابه‌ها شیرین کننده‌های مصنوعی بکار رفته است که باعث ایجاد مشکلات زیادی می‌شود.”

موصوف در ادامه اضافه کرد، به دلیل داشتن قند زیاد در ترکیب نوشیدنی‌های گاز دار، دندان‌ها پوسیده می‌گردد و همچنان این نوشیدنی‌ها باعث بیماری دیابت، تشکیل سنگ در کلیه‌ها و عقامت در افراد نیز شده می‌تواند.

داکتر بارکزی به تمام باشندگان هرات توصیه می‌کند که به‌جای استفاده از نوشیدنی‌های مصنوعی، از میوه‌جات تازه، آب لیمو و دوغ استفاده کنند.

به باور آگاهان، بلند رفتن آگاهی مردم در مورد اضرار نوشیدنی‌ها، یکی از اساسی ترین کارهایی است که باید از سوی مسئولان انجام شود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA