ads

نجات 200 افغان زندانی ازاعدام درایران

وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرده است که حدود 200 افغان زندانی درایران که محکوم به اعدام بودنده، از مجازات اعدام نجات یافتند. این وزارت می‌افزاید که امارت اسلامی تلاش دارد تا باقی افغان‌های زندانی را هرچه زودتر از زندان‌های ایران رها سازد. اما تحلیلگران از این اقدام امارت اسلامی استقبال کرده و می‌گویند که امارت اسلامی باید تلاش نماید تا افغان‌هایی را که در کشورهای دیگر زندانی استند نیز آزاد کند.

فایق یونسی
27 حمل 1402
نجات 200 افغان زندانی ازاعدام درایران

وزارت امور خارجه اعلام کرده است که امارت اسلامی حدود 200 افغان را که درایران زندانی شده و به اعدام محکوم بودند، از مجازات اعدام نجات داده است.

مقامات این وزارت می‌گویند که پیرامون این موضوع  درشهر سمرقند ازبکستان با طرف ایرانی بحث وگفت‌وگو صورت گرفته است.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه می‌گوید که طرف ایرانی اطمینان داده است که 200 تن از شهروندان افغانستان که در ایران زندانی استند و محکوم به اعدام می‌باشند، حکم اعدام بالای شان تطبیق نخواهد شد.

ضیاء احمد تکل به رادیو کلید می‌گوید:”آنچه برای ما مهم بود، این است که 200 افغان که در ایران زندانی و به اعدام محکوم شده بودند، با همکاری مشترک میان امارت اسلامی و ایران از مجازات اعدام نجات داده شده وبالای آنها حکم اعدام تطبیق نخواهد شد.”

او همچنان می‌افزاید که وزارت امور خارجه  و سایر نهادهای مربوط، با تلاش‌های زیادی موفق شدند که 1000 افغان را که در زندان‌های ایران بسر می‌بردند، آزاد کنند.

احمد نوید نوری، تحلیلگر مسایل حقوقی می‌گوید که حدود 200 افغان که در ایران زندانی  و به اعدام محکوم شده‌اند، محکمه درمورد مجازات شان تصمیم خواهد گرفت؛ اینکه آیا آنان براساس قوانین کشور اعدام خواهند شد یانه.

“اگر مجازات مساوی باشد، به طور مطلق قابل اجراست، اما شرط این است که این افراد از سوی محکمه عادلانه محکوم شده باشند. شخص متهم باید وکیل داشته ویا حق دفاع را داشته واعترافات وی با زور و شکنجه گرفته نشده باشد.”

اما تحلیلگران سیاسی ازاین اقدام امارت اسلامی استقبال کرده و می‌گویند که حکومت باید برای آزادی افغان‌ها که در دیگر کشورهای همسایه زندانی استند نیز تلاش کند.

توریالی همت، تحلیلگر مسائل سیاسی می‌گوید که این وظیفه امارت اسلامی است که برای آزادی افغان‌هایی که درهرجای دنیا زندانی باشند، تلاش کند.

“امارت اسلامی شمار زیادی از افغان‌هایی را که در پاکستان، تاجکستان و ایران زندانی بودند، آزاد کرده است. در واقع این وظیفه امارت اسلامی می‌باشد و باید انجام شود، زیرا افغان‌ها برحکومت کنونی حق دارند. اما امارت اسلامی باید برای آزادی تمام افغان‌هایی که درکشورهای مختلف به دلایل گوناگون زندانی شده‌اند، تلاش نماید.”

در عین حال امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه از بلاول بوتو زرداری، همتای پاکستانی خود خواسته است تا پیش از فرارسیدن عید سعید فطر، باقی افغان‌های زندانی دراین کشور را آزاد کند.

به گفتۀ مقامات وزارت امور خارجه، طرف پاکستانی نیز از آزادی افغان‌های زندانی اطمینان داده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA