ads

تجلیل امارت اسلامی از هشتم ثور

هشتم ثور مصادف با سی‌ودومین سالروز پیروزی مجاهدین در برابر حکومت کمونیستی مورد حمایت اتحاد جماهیر شوروی سابق در افغانستان است.

کلید
8 ثور 1403
تجلیل امارت اسلامی از هشتم ثور
عکس از شبکه‌های اجتماعی

در هشتم ثور سال 1371 هجری خورشیدی، مجاهدین پس از حدود چهارده سال مبارزه، آخرین نظام کمونستی مورد حمایت شوروی سابق را سرنگون کرده و قدرت را در دست گرفتند.

امارت اسلامی با نشر یک اعلامیه، این روز را کامیابی و آزادی افغان‌ها خوانده، می‌گوید که در پی مبارزات و قربانیان مردم، آخرین حکومت کمونیستی شکست خورد و افغانستان به‌گونه‌ی کامل آزاد گردید.

امارت اسلامی، می‌افزاید که تلاش می‌کند تا آرمان‌های مردم افغانستان در تمام دوره‌های جهاد، همان‌گونه که لازم است، تحقق یابد.

در همین حال نورمحمد ثاقب؛ سرپرست وزارت ارشاد، حج و اوقاف، در مراسمی که به مناسبت بزرگ‌داشت از این‌روز برگزار گردیده بود، گفت که افغان‌ها با شجاعت، شوروی و حکومت مورد حمایتش در افغانستان را شکست دادند.

او افزود:” افغان‌ها در آن زمان هم از خود شجاعت نشان دادند و آزادی خود را از قشون سرخ شوروی سابق گرفتند، باز هم افغانستان از سوی ناتو اشغال شد اما یک‌بار دیگر ما توانستیم آزادی خود را بگیریم و اکنون زیر حاکیمت یک نظام اسلامی، شرعی و مستقل زندگی کنیم.”

از سویی هم خلیل‌الرحمن حقانی؛ سرپرست وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان، در این مراسم تاکید کرد که در کنار مردان، زنان نیز در جهاد در برابر شوروی نقش داشتند.

او تاکید می‌کند که هنوز هم برخی کشور‌ها برای ایجاد تفرقه میان مردم افغانستان، تلاش می‌کنند که ناکام خواهند شد.

حقانی گفت:” در مقابل شوروی سابق، زنان افغان در نقاط مختلف کشور برای آزادی کشور شان، مظاهره کردند و جان‌های شان‌را در این راه از دست دادند.”

با این حال، مولوی سید احمد شهید‌خیل؛ معیین نظامی وزارت امر به معروف، نهی از منکر و سمع شکایات، می‌گوید که پس از پیروزی مجاهدین در برابر شوروی سابق، برخی کشورها با ایجاد تفرقه میان آنان، جلو روی کار آمدن یک نظامی اسلامی در افغانستان را گرفتند.

شهیدخیل گفت:” استخبارات کشورهای بزرگ تلاش‌های خود را آغاز کردند که با ایجاد تفرقه، مانع ایجاد یک نظام اسلامی شوند و هفت تنظیم را ایجاد کردند و مسایل قومی و لسانی را دامن زدند.”

گفتنی‌ست که در جریان جهاد مردم افغانستان در برابر حکومت کمونیستی تحت حمایت اتحاد جماهیر شوروی سابق، بیش از یک‌ونیم میلیون تن شهید و معلول  و میلیون‌ها تن دیگر آواره و مهاجر شدند.

از سویی هم مقام‌های امارت اسلامی می‌گویند که پس از سال 2001 میلادی، افغانستان یک بار دیگر توسط امریکا و همپیمانانش اشغال گردید.

اما به گفته‌ی آنان، پس از 20 سال مبارزه‌ و مقاومت مردم افغانستان، نیروهای خارجی بر اساس توافق‌نامه‌ی دوحه که در سال 2020 میلادی امضا شد، از کشور بیرون شدند و در پی آن، یک بار دیگر امارت اسلامی قدرت را در دست گرفت.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA