ads

قطع کمک‌ها در بخش مبارزه با ویروس کرونا؛ تداوی بیماران چگونه صورت می‌گیرد؟

ویروس کرونا نزدیک به سه سال پیش، در کشورهای جهان به‌شمول افغانستان شیوع پیدا کرد که هنوز هم تلاش‌ها برای مهار کامل آن، به نتیجه نرسیده است.

راحله یوسفی
24 اسد 1401
قطع کمک‌ها در بخش مبارزه با ویروس کرونا؛ تداوی بیماران چگونه صورت می‌گیرد؟

در این مدت، جامعه جهانی به‌خصوص سازمان جهانی صحت، در زمینه مبارزه با ویروس کرونا در افغانستان و ارائه خدمات صحی به مردم، همکاری کرده‌اند.

بانک جهانی، تا پانزدهم اگست سال گذشته میلادی، بزرگ‌ترین حمایت‌کننده سکتور صحت افغانستان در مبارزه با کرونا بود، اما پس از آن، کمک‌هایش را در این بخش قطع کرد.

اکنون، سوال این است که پس از قطع کمک‌های جهانی که با روی کار آمدن امارت اسلامی در افغانستان همزمان بود، ارائه خدمات صحی به مردم چگونه بوده است؟ مسئولان صحی در زمینه مبارزه با ویروس کرونا چی کرده‌اند و آیا جامعه جهانی، با آنان همکار بوده و مهم‌تراین‌که مردم چه نقشی در این زمینه داشته‌اند؟


کلیدگروپ را در یوتیوب دنبال کنید


در ابتدا خواستم، دیدگاه‌های شهروندان کشور را در مورد همکاری و نقش شان در مبارزه با کرونا داشته باشم. مردم، در این مورد دیدگاه‌های متفاوتی دارند.

حبیب‌الله، باشنده کابل می‌گوید که مردم، هنوز هم به توصیه‌های صحی که برای جلوگیری از ابتلا به کرونا همگانی شده است، توجه ندارند.

وی گفت:«مردم هیچ توجه به کرونا ندارند و بیشتر شان در فکر پیدا کردن نان استند.»

صحبت‌هایم را با مردم ادامه دادم و در این مورد از مطیع‌الله دیگر باشنده کابل پرسیدم.

او گفت، درحال حاضر بیشتر مردم در مورد کرونا و چگونگی جلوگیری از مبتلا شدن به آن، آگاهی دارند و تلاش می‌کنند تا به این مرض مبتلا نشوند.

اما به گفته مطیع‌الله، هنوز هم نیاز است که مردم به رهنمودهای کارمندان صحی توجه کنند تا این ویروس، به گونه کامل محو شود.

او در ادامه گفت:«مردم ماسک استفاده کنند سایر موارد بهداشتی را رعایت کنند تا این بیماری کم شود.»

عزیزه، باشنده ولایت پروان نیز نقش مردم را در زمینه مبارزه با کرونا مهم می‌خواند.

وی می‌گوید:«کرونا مرض کشنده است. اگر به آن مبتلا شوند، شماری صحت‌یاب می‌شوند اما شماری هم ممکن جان شان را در اثر این مرض از دست دهند. پس بهتر است کرونا را جدی بگیرند و فاصله‌های اجتماعی را رعایت کنند.»


کلیدگروپ را در تویتر دنبال کنید


با این حال، با شماری از شهروندان دیگر نیز در این مورد صحبت کردم که بیشتر شان، از بی توجهی مردم در زمینه رعایت توصیه‌های صحی انتقاد کردند.

ارایه خدمات صحی به مریضان کووید- 19 و همکاری جامعه جهانی در زمینه مبارزه با این بیماری

در ادامه، از شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامه، در مورد روند ارائه خدمات صحی به مریضان کووید-19 در سال گذشته، پرسیدم.

زمان، گفت که وزارت صحت عامه، ضمن‌ آگاهی‌دهی به مردم در مورد ویروس کرونا، کمپاین‌های تطبیق واکسین ضد این ویروس را نیز در کشور راه‌اندازی کرده است.

زمان در ادامه گفت:«مراکز اختصاص یافته به کرونا هنوز هم فعال است و به مردم خدمات ارایه می‌کند و جامعه جهانی در این زمینه با ما همکار است. تا کنون بیشتر از 8 میلیون تن در کشور واکسین شده‌اند.»

در همین حال، شماری از افراد مبتلا به ویروس کرونا نیز از ارائه خدمات صحی، ابراز رضایت می‌کنند.

به دیدار ضیا گل رفتم که از سه روز به‌این‌سو، در شفاخانه افغان‌جاپان، بستر است.

ضیاگل، گفت که در این مدت، داکتران و کارمندان صحی، به‌گونه درست به او رسیده‌گی کرده‌اند.

وی افزود:«داکتران برای ما خوب خدمت می‌کنند و خوب تداوی می‌کنند. دوا تا اندازه‌ای فایده کرده و حالا صحتم بهتر شده است.»

در کنار ضیاگل، مریض دیگری به‌نام گل‌مینه، بستر بود که خواستیم دیدگاهش را داشته باشیم.

او نیز از خدمات صحی و رایگان بودن آن در شفاخانه افغان‌-جاپان، راضی بود.


بیشتر بخوانید:


از اطاق مریضان، بیرون شدم و بعد از چند متر پیاده‌روی در دهلیز شفاخانه افغان‌-جاپان، وارد دفتر طارق احمد اکبری، سرطبیب این شفاخانه شدم.

اکبری، گفت که قطع‌کمک‌های بانک جهانی پس از تحولات سیاسی، ارائه خدمات صحی را با مشکل مواجه ساخته است. 

به گفته او، هرچند آکسیجن و دوا ذخیره داشتند؛ اما در تهیه غذا به مریضان و پرداخت معاشات کارمندان، با مشکلات مواجه شدند.

سرطبیب شفاخانه افغان‌-جاپان، افزود که پس از حدود پنج ماه، یونیسف معاش کارمندان این شفاخانه را پرداخت و سازمان جهانی صحت نیز همکاری مالی‌اش را با شفاخانه، آغاز کرد که تا کنون ادامه دارد.

اکبری در ادامه افزود:« در جریان همین سال نوع اومیکرون ویروس کرونا در جهان شیوع پیدا کرد که همزمان با موج چهارم کرونا در کشور بود. یکی از مشکلات جدی در جریان این موج کم‌بود کیت‌های تشخیص نوع اومیکرون بود.»

پس از سرطبیب، با مسئول بخش عاجل شفاخانه افغان‌-جاپان نیز صحبت کردم که به گفته او در جریان موج چهارم ویروس کرونا دوا و آکسیجن کافی، در این شفاخانه وجود داشت.

با این حال حشمت فیضی، تطبیق و آکسیجن کرونا و آگاهی‌دهی به مردم را از راه‌های اساسی جلوگیری از افزایش آمار مبتلایان به این ویروس خواند و گفت:«اگر مردم واکسین بگیرند، شاید آنان به کرونا مبتلا شوند اما آمار افرادی که نیاز به بستر شدن در شفاخانه دارند، کاهش می‌یابد. آمار مرگ و میر نیز کم خواهد بود.»

گفتنی‌ست که از سال 2019 میلادی به‌این‌سو، بیش از 187 هزار تن در افغانستان، به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این میان، بیش از هفت هزار و 750 تن شان، جان باخته‌اند.

 


بیشتر بخوانید:






کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA