ads

پروازهای تجاری میان چین و افغانستان از سر گرفته می‌شود

وزیر خارجه چین در تماس تیلفونی با امیرخان متقی سرپرست وزارت امورخارجه از احتمال از سرگیری پروازهای هوایی میان چین وافغانستان اطمینان داده است.

سونا یوسفی
7 سرطان 1401
پروازهای تجاری میان چین و افغانستان از سر گرفته می‌شود

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت امور خارجه در صفحه تویترش نگاشته است که وانگ یی، وزیر خارجه چین در تماس تیلفونی با امیر خان متقی سرپرست وزارت امور خارجه، گفته است که پروازهای هوایی بین افغانستان و چین به‌زودی از سر گرفته خواهد شد.

به نقل از سخنگوی وزارت خارجه، متقی از این اقدام حکومت چین استقبال کرده و آن را سیاست مثبت در قبال افغانستان خوانده است.

سرپرست وزارت امور خارجه گفته است که این اقدام، بازار تجارت هوایی را به‌خصوص برای صادرات میوه‌های خشک افغانستان به چین، رونق می‎دهد.

‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎وانگ‌یی، درین گفت‌وگوی تیلفونی هم‌چنان گفته است که روند صدور ویزه چین برای تاجران افغان به‎زودی از سر گرفته خواهد شد.

درعین‌حال یونس مومند معین اتاق تجارت و سرمایه‎گذاری با ابراز خرسندی از این اقدام چین، می‎گوید که حکومت در تلاش ایجاد روابط تجاری با کشورهای بیرونی است:«هر وقت تاجر آماده انتقال مواد باشد، ما حاضر هستیم؛ اما فعلا یک مشکل وجود دارد وآن این‎که هزینه پروازها بسیار بلند است و در زمینه خطوط هوایی داخلی و خارجی باید همکاری کنند، چون فعلا با اکثر کشورها، صادرات از راه زمین صورت می‎گیرد.»

احسان‌‎الله احسان، یکی از کارشناسان اقتصادی می‎‎گوید که وجود دهلیزهای هوایی درسال‎‎های قبل تاثیرات چشم‌گیری بر اقتصاد کشور داشته است.

او ابراز امیدواری می‌کند تا پروازها به سایر کشورها، از سر گرفته شود تا سهولت انتقال اموال تجاری و مسافران دوباره فراهم شود:«امیدوار هستیم حکومت بتواند دهلیز هوایی را فعال سازد تا در کنار صادرات جلغوزه، دیگر اجناس مثل لباس نیز صادر و وارد شود. باز بودن دهلیزهای هوایی، عاید چشم‎گیری به افغانستان دارد.»

از سویی‌هم، وارث امیری کارشناس سیاسی دیگر بر تحکیم روابط امارت اسلامی با جهان تاکید کرده و می‎گوید که این‌گونه تفاهم‎ها می‎تواند کشور را از بحران اقتصادی نجات بدهد:«فعلا حکومت با جهان در تیره‌گی روابط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی قرار دارد و این‌گونه تفاهم‌ها می‎تواند افغانستان را از شرایط دشواری‌که جریان دارد، نجات دهد.»

این در حالی است که هفته گذشته نیز چین اعلام کرد که به ارزش 7.5 میلیون دالر مساعدت‌های بشردوستانه برای کمک به آسیب‌دیده‌گان زلزله در ولایت‌های پکتیکا و خوست در نظر گرفته است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA