ads

خواست امارت اسلامی از جامعه جهانی؛ کمک‌های بشردوستانه از طریق حکومت افغانستان مصرف شود

کشورهای کمک کننده به افغانستان تعهد کرده اند که بیش از دو میلیارد دالر کمک‌های بشر دوستانه برای کشور فراهم خواهند کرد.

صمدعلی نوازش
12 حمل 1401
خواست امارت اسلامی از جامعه جهانی؛ کمک‌های بشردوستانه از طریق حکومت افغانستان مصرف شود

ایه کمک های بشردوستانه برای افغانستان فراهم می کنند. اما این کمک‌ها از طریق نهادهای مرتبط با سازمان ملل به مصرف خواهد رسید.

این در حالی‌ست که سازمان ملل برای رسیدگی به وضعیت بشری در افغانستان از کشورهای کمک کننده درخواست ۴.۴ میلیارد دالر کرده بود؛ اما کشورهای کمک‌کننده تنها حدود نیمی از پول درخواستی سازمان ملل را تعهد کردند.

با این وجود برخی از آگاهان این کمک‌ها را یک گام انسانی و موثر برای رسیده‌گی به وضعیت بشری در افغانستان عنوان کرده و می گویند که چنین اقدامی از سوی کشورهای کمک کننده، بی سابقه است.

سید باقر محسنی آگاه مسائل سیاسی به این نظر است که این کمک‌ها بنابر دلایل بشری برای افغانستان تعهد شده و تاثیرات مثبتی در کوتاه مدت بر وضعیت مردم می‌گذارد؛ اما به گفته او در دراز مدت نیاز به تقویت زیربناهای اقتصادی و ایجاد کار و شغل در کشور است تا مردم با بحران اقتصادی مواجه نشوند.

او افزود:«در مقطع کنونی هر کمکی در هر سطحی که باشد برای مردم افغانستان موثر است، زیرا امروز در دهات و شهرها مردم با فقر شدید دست و پنجه نرم می کنند، اما در دراز مدت ما نیاز به مناسبات رسمی توأم با احترام متقابل داریم تا بتوانیم به زیر بناهای اقتصادی و اشتغال زایی در افغانستان بپردازیم.»

اکنون که کشورهای کمک کننده 2.4 میلیارد دالر را برای افغانستان تعهد کرده اند، سازمان جهانی غذاهم تصمیم به آغاز دوباره برنامه‌های کمک رسانی‌اش در افغانستان گرفته است.

سکینه ابراهیم خیل یکی از مسئولان این سازمان در افغانستان به کلید گفت: «حکومت کنونی خواهان ادامه همکاری‌های سازمان جهانی غذا شده و تعهد 2.44 میلیارد دالر کشورهای کمک کننده هم باعث می شود که این سازمان تصمیم به آغاز دوباره فعالیت هایش بگیرد.»

او اظهار امیدواری کرد که تا هفته آینده، برنامه‌های جدید سازمان جهانی غذا در افغانستان از سر گرفته شود.

این سازمان اخیرا برنامه‌های کمک‌رسانی خود در افغانستان را متوقف و دلیل آن را نبود بودجه عنوان کرده بود.

با این حال، مسئولان امارت اسلامی می‌گویند که آن‌ها از کمک‌هایی که شماری از کشورها برای مردم افغانستان تعهد کرده اند استقبال می‌کنند؛ اما تاکید دارند که بهتر است این کمک‌ها درهماهنگی با حکومت جدید افغانستان صورت گیرد.

خلیل الرحمن حقانی وزیر مهاجرین و عودت کننده‌گان امروز(جمعه، 12 حمل) در جریان توزیع کمک‌های غذایی برای 400 زن در کابل گفت:«این‌که کشورهای کمک‌کننده کمک‌های شان را از طریق سازمان‌ها و نهادهای غیر دولتی در افغانستان توزیع کنند، اگر کمک‌ها به مسحقین واقعی نرسد، در آن صورت ما مسئول نیستیم.»

کنفرانس جلب کمک‌های بشردوستانه در سطح وزیران خارجه باحضور نمایندگان ۴۱ کشور و سازمان بین‌المللی صورت گرفت.

بریتانیا قبل از برگزاری این کنفرانس ۳۷۵ میلیون دالر کمک اضافی را برای افغانستان اعلام کرد.

اتحادیه اروپا هم کمک ۱۱۳ میلیون یورو معادل 128 میلیون دالر را وعده کرده که ۲۰۰ میلیون یوروی آن را آلمان کمک می‌کند.

همچنان امریکا به ۲۰۴ میلیون دالر و قطر به ۲۵ میلیون دالر برای کمک به افغانستان تعهد کردند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA