ads

فعالان حقوق زن امریکایی خواهان بازگشایی مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم شدند

شماری از فعالان حقوق زن امریکایی، یافته‌های شان را از سفر یک هفته‌ای به افغانستان با برگزاری نشست خبری امروز (پنجشنبه، 11 حمل) با رسانه‌ها شریک ساختند.

راحله یوسفی
11 حمل 1401
فعالان حقوق زن امریکایی خواهان بازگشایی مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم شدند

هیات زنان امریکایی برای صلح و تعلیم وتربیه که یک هفته‌قبل برای بررسی وضعیت تعلیم و تربیه، اقتصاد مردم و بانکداری به افغانستان آمده بودند، با برگزاری نشست خبری یافته‌های شان را با رسانه‌ها شریک ساختند.

آنان از مقامات افغان خواستار بازگشایی مکاتب دختران از صنف هفتم تا دوازدهم شدند.

مسعوده سلطان، فعال حقوق زن و شهروند افغان-امریکایی در این نشست گفت که در جریان سفر یک هفته‌ای این هیات به افغانستان، آنان با شماری از مردم، شاگردان دختر و مقامات حکومت از جمله مسئولان وزارت معارف دیدار و گفت‌وگو داشتند.

وی می‌افزاید:« وقتی ما با مقامات وزارت معارف ملاقات کردیم و از آنان خواستیم که به دختران مکاتت بالاتر از صنف ششم اجازه درس خواندن بدهند. آنان گفتند که ما روی این پلان کار می‌کنیم و هر زمانی‌که امیر یا رهبر ما دستور داد ما به دختران اعلام خواهیم کرد که به مکاتب برگردند.»

از سویی‌هم، دایسی خان عضو این هیات و بنیان‌گذار نهاد «ابتکار اسلامی در معنویت و برابری» می‌گوید که براساس احکام اسلامی، فراگیری آموزش، حق تمام افراد در جامعه است.

وی، از مقامات امارت اسلامی افغانستان خواست که دختران افغان را حمایت کنند و به آنان اجازه دهند تا به تحصیل شان در مکاتب و پوهنتون‌ها ادامه دهند.

دایسی علاوه کرد:«من این را می‌دانم که اسلام دینی است که تاکید برای آموختن علم و دانش داشته است و پدر کلانم بارها این را برای ما گفته است که برای فراگیری دانش تلاش کنیم.»

در همین‌حال این هیات از ایالات متحده امریکا نیز خواستار آزادسازی پول‌های منجمد شده افغانستان شدند.

روث مسینجر، فعال حقوق بشر می‌گوید که به‌دلیل منجمد شدن 9.4 میلیارد دالر ذخایر ارزی افغانستان در بانک‌های جهانی، سیستم بانکی این کشور به شدت آسیب‌پذیر شده و مردم را با مشکلات جدی اقتصادی مواجه کرده‌است.

وی از آمریکا می‌خواهد که این پول‌ها را آزاد سازد و تحریم‌های اقتصادی را علیه مردم فقیر افغانستان کاهش دهد.

این فعال حقوق بشر هم‌چنان افزود:« ما کسانی را در افغانستان می‌شناسیم که قادر به اخذ پول شان از حساب بانکی خودشان نیستند و به همین دلیل آنان قادربه ساخت برنامه‌های آینده زندگی شان نیستند. ما می‌خواهیم که این پول‌ها آزاد شود و به مردم افغانستان که این پول متعلق به آنان است، داده شود.»

کلی کمپیل، یکی از بازماندگان قربانیان حمله یازدهم سپتامبر و از اشتراک کنند‌ه‌گان در این نشست می‌گوید که جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا، اعلام کرد که نیمی از پول‌های منجمد شده افغانستان که در بانک‌های این کشور منجمد است به خانواده‌های قربانیان اختصاص یابد.

وی تاکید می‌کند که او و شماری زیادی از بازماندگان قربانیان این حمله، مخالف این تصمیم بایدن است، چون این پول مربوط افغانان است و باید برای آنان برگشتانده شود.

کمپیل می‌افزاید:«من این‌جا هستم که به افغانان بگویم که شما تنها نیستید. در ایالات متحده امریکا افراد زیادی هستند که می‌خواهند پول‌های منجمد شده مردم افغانستان برای آنان برگشتانده شود و ما برای رسیدن به این هدف در کنار افغانان خواهیم بود.»

گفتنی‌است که پس از روی کار آمدن امارت اسلامی در کشور، امریکا بیشتر از 9 میلیارد دالر پول‌های ارزی افغانستان را منجمد کرد و با گذشت هشت ماه این پول‌ها هنوز آزاد نشده‌است.

با این حال در ادامه خواست‌های مقامات امارت اسلامی و شهروندان کشور، روز گذشته بانک مرکزی نیز با برگزاری نمایشگاه عکس خیابانی در کابل، از جامعه جهانی به ویژه ایالات متحده امریکا خواست که ذخایر ارزی افغانستان را آزاد سازد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA