ads

برگزاری نشست مشورتی از سوی فعالان مدنی؛ فعالان مدنی خواستار توجه حکومت به خواسته های شان شدند

شماری از فعالان جامعه مدنی از سراسر کشور روز چهارشنبه ( 10 حمل) با برگزاری نشست مشورتی در کابل، می‌خواهند که خواسته‌ها وپیشنهادات شان را پس از مشورت و رایزنی دو روزه میان اعضای جامعه مدنی، به مسئولان حکومت ارایه کنند.

راحله یوسفی
10 حمل 1401
برگزاری نشست مشورتی از سوی فعالان مدنی؛ فعالان مدنی خواستار توجه حکومت به خواسته های شان شدند

ابراهیم تولا، عضو کمیته رهبری نهاد «صدای مردم افغانستان» و یکی از اشتراک کننده‌گان این نشست می‌گوید که در این نشست به مدت دو روز روی موضوعات چون تعلیم و تربیه، دسترسی به عدالت، دسترسی به معلومات، فقر، چالش‌ها در توزیع کمک‌های بشردوستانه، بانکداری، مشکلات مالی، اساسات قوانین و پالیسی‌ها و اعتمادسازی میان دولت و مردم بحث و گفت‌وگو خواهد شد.

او هم‌چنان افزود که شهروندان در مقطع حساس تاریخی قرار دارند و مسئولیت فعالان جامعه مدنی در چنین شرایط این‌ست که مشکلات و خواسته‌های مردم را به مسئولان حکومت برسانند.

این فعال مدنی اضافه کرد:« مردم در شرایط بدی اقتصادی قرار دارند، فقر و بیکاری دامنگیر بیشتر مردم شده در چنین شرایطی ما خود را مسئول می‌دانیم تا پُلی میان مردم، حکومت افغانستان و جامعه جهانی باشیم.»

از سویی هم بریالی احمدزی، یکی از اعضای جامعه مدنی، نقش جامعه مدنی را در کشور مهم دانسته و می‌افزاید که جامعه جهانی نیز بر شفافیت کار آنان اعتماد دارند.

به‌گفته او، جامعه جهانی قرار است که در آینده نزدیک با برگزاری نشستی تصمیم بگیرد که 4.4 ملیارد دالر را از طریق نهادهای جامعه مدنی به مردم افغانستان کمک کند.

او می‌افزاید:« جامعه مدنی، به سطح ملی و بین‌المللی صدای مردم افغانستان شده و در تمامی نشست‌های بین‌المللی مشکلات مردم را به جهانیان رسانیده و جهانیان نیز بر کار شفاف این نهادها باورمند استند.»

معصومه جامی، یکی دیگر از اعضا جامعه مدنی می‌گوید که در این نشست در زمینه تحصیل، کار و حضور زنان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیز بحث و گفت‌وگو خواهد شد.

جامی خاطر نشان ساخت:« در این نشست علاوه بر سایر موضوعات، در رابطه به کار، تحصیل و حضور زنان در جامعه بحث خواهیم کرد و در نتیجه خواسته‌های ما را به حکومت ارایه می‌کنیم.»

در همین‌حال رقیه، عضو یکی از نهادهای جامعه مدنی در ولایت دایکندی می‌گوید که در این نشست مشورتی از سراسر کشور اعضای نهادهای مدنی دعوت شده‌اند تا پیرامون اساسی‌ترین موضوعات در کشور بحث کنند.

وی، تاکید کرد که چنین نشست‌ها برای دریافت راه حل مشکلات مردم و اظهار خواسته‌های شان بسیار موثر است.

در عین حال، زهرا امیری، یکی دیگر از اشتراک‌کنندگان این نشست می‌گوید: «  در شرایطی که شماری زیادی از زنان از آینده شان ناامید اند، ما با برگزاری چنین نشست‌های خواسته‌های آنان را به جهان و مقامات کشور می‌رسانیم و  خواهان خلق امیدواری به این زنان استیم.»

این درحالی است که طی 20 سال گذشته، بسیاری از فعالان جامعه از عملکرد جامعه مدنی در کشور انتقاده نموده و کارکرد این نهادها را صرفا نمادین عنوان می‌کردند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA