ads

شکایت شهروندان از افزایش بهای مواد خوراکی؛ شاروالی:«بر نرخ‌ها کنترل داریم!»

شماری از باشندگان کابل، از بلند بودن نرخ مواد خوراکی در بازارهای کشور شاکی اند و ازمسئولان می‌خواهند که برای کنترل قیمت‌ها اقدامات جدی را روی دست گیرند.

راحله یوسفی
9 حمل 1401
شکایت شهروندان از افزایش بهای مواد خوراکی؛ شاروالی:«بر نرخ‌ها کنترل داریم!»

فیصل، باشنده کابل می‌گوید که در کنار بیکاری و فقر، افزایش بهای مواد غذایی شهروندان کشور را به‌ستوه آورده‌است.

او از مسئولان می‌خواهد که در زمینه کاهش قیمت‌ها و کنترول بازارها اقدامات جدی را روی دست گیرند.

این باشنده شهر کابل افزود:« بیشتر مردم بیکار و خانه نشین هستند. در چنین شرایطی که مردم هیچ درآمدی ندارند چگونه مواد عذایی را آن هم با قیمت‌ بلند خریداری کنند.»

رحیمه، یکی دیگر از باشندگان کابل می‌گوید، با آن‌که نرخ دالر در برابر پول افغانی کاهش یافته است؛ اما قیمت مواد خوراکی هنوز هم بلند است.

با این حال مسئولان شاروالی کابل بلند بودن قیمت مواد خوراکی را در بازارهای کشور رد کرده و می‌گویند که از چندی به اینسو به‌دلیل کاهش ارزش دالر در برابر افغانی، قیمت مواد خوراکی نیز پایین آمده‌است.

نعمت الله بارکزی سخنگوی شاروالی کابل به کلید می‌گوید که به هدف جلوگیری از گران فروشی و احتکار، نرخ‌نامه‌ای بر فروشنده‌گان مواداولیه تعیین شده و مسئولان این اداره همواره از بازارها نظارت دارند.

سخنگوی شاروالی کابل علاوه کرد:«  تیم‌های سیار شاروالی کابل و شماره‌های تماسی که برای دریافت شکایت‌های مردم اختصاص داده شده تا مردم در صورت تخطی فروشنده‌ها، با آن به تماس شوند، همیشه فعال است و به این شکایات رسیدگی می‌شود.»  

این درحالی‌است که فریدون، یکی از باشندگان کابل می‌گوید که بیشتر فروشندگان موادخوراکی، مطابق نرخ‌نامه تعیین شده از سوی شاروالی کابل عمل نمی‌کنند و دست به گران‌فروشی می‌زنند.

او از مسئولان می‌خواهد که بر بازارها کنترل داشته باشند.

از سویی هم ثناءالله، یکی از دکانداران باغ قاضی کابل می‌گوید درحال حاضر یک بوری آرد 2هزار و 385 افغانی، یک قطی روغن 16 لیتره 2 هزار و 750 افغانی و یک بوری برنج 2 هزار و 500 افغانی در بازارهای افغانستان به‌فروش می‌رسد.

در حالی‌که براساس نرخنامه شاروالی کابل یک بوری آرد 2هزار و 187 افغانی، یک قطی روغن 16 لیتره 2 هزار و 670 افغانی و یک بوری برنج 2 هزار و 400 افغانی تعیین شده‌است.

این فروشنده مواد خوراکی خاطرنشان ساخت: « نرخ مواد بلند رفته است، این نرخ‌ها از بالاجای بلند می‌شود و تا زمانی‌که آنان نظارت و کنترول نشود نرخ‌ها کاهش پیدا نمی‌کند.»

گفتنی‌است که پس از روی کار آمدن امارت اسلامی در افغانستان نرخ اسعار خارجی در برابر پول افغانی به گونه‌ی بی‌پیشینه‌یی افزایش یافت و این مسأله سبب بلند رفتن بهای مواد اولیه نیز شد. هرچند پس از مدتی نرخ اسعار خارجی در برابر پول افغانی کاهش یافت، اما تا کنون تغییرات چندانی در نرخ مواد اولیه در کشور به‌میان نیامده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA