ads

وزارت خارجه: تحریک طالبان پاکستان در افغانستان فعالیت ندارد

وزارت امور خارجه، در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امور داخله پاکستان، از تمام کشورها به‌خصوص پاکستان می‌خواهد که با گروه‌های تروریستی، به‌گونه مشترک، یک‌سان و بدون تبعیض برخورد کنند.

نویسنده: محمد فصیح متوکل
7 سرطان 1400
وزارت خارجه: تحریک طالبان پاکستان در افغانستان فعالیت ندارد

شیخ رشید احمد؛ وزیر امور داخله پاکستان، از گروه طالبان خواسته که به طالبان پاکستانی اجازه ندهند تا برای این کشور زیان وارد کنند.
اما وزارت امور خارجه، با نشر یک اعلامیه گفته که تحریک طالبان پاکستان، در افغانستان فعالیت ندارد و در کنار سایر گروه‌های تروریستی، در برابر این گروه نیز مبارزه می‌شود.
شیخ رشید احمد تائید کرده که خانواده‌های طالبان، در پاکستان زنده‌گی می‌کنند و به‌همین دلیل، جسدها و زخمیان آنان، به این کشور انتقال داده می‌شوند
در اعلامیه وزارت خارجه‌ی کشور آمده که دولت افغانستان، همواره بر عملی شدن قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و توافق‌نامه صلح دوحه مبنی بر قطع روابط طالبان با سایر گروه‌های تروریستی به‌شمول تحریک طالبان پاکستان، لشکر طیبه، جیش محمد، تحریک اسلامی ازبیکستان، تحریک اسلامی ترکستان شرقی، القاعده و داعش، تاکید کرده است.
با این حال، آگاهان امور به این باورند که حکومت افغانستان، با ارائه شواهد دقیق به شورای امنیت سازمان ملل متحد، می‌تواند بالای پاکستان فشار آورده و این کشور را وادار به قطع همکاری با گروه طالبان بسازد.
کبیر رنجبر؛ آگاه امور سیاسی گفت که پاکستان، از چهل سال به این‌سو سیاسیت مخرب در برابر افغانستان دارد، اما در نزدیک به ده سال اخیر، سیاست خارجی افغانستان به رکود مواجه بوده است.
از سویی هم، حمدالله محب؛ مشاور شورای امنیت ملی، در واکنش به گفته‌های وزیر داخله پاکستان، از وی به دلیل افشای این واقیعت قدردانی کرده و گفته است که به پاکستانی‌های شجاع نیاز است تا در برابر حمله‌های پاکستان به افغانستان صحبت کنند.
با این حال، عادله بهرام؛ آگاه امور سیاسی می‌گوید که پاکستان، از گذشته به این‌سو به عنوان تمویل کننده‌ طالبان، برای جهانیان معلوم است، اما جامعه جهانی به‌خصوص امریکا از آن به عنوان ابزار سیاسی استفاده کرده‌اند.
این درحالی‌ست که امرالله صالح؛ معاون نخست ریاست جمهوری می‌گوید، پاکستان به‌عنوان میزبان طالبان، می‌تواند نقش قابل لمسی در صلح بازی کند و به دوست قابل اعتماد ملت افغانستان تبدیل شود. صالح، هشدار داده که قیمت همسویی با طالب، بسیار سنگین خواهد بود.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA