ads

هیئت مذاکره‌کننده دولت، اظهارات ستانکزی را بی‌اساس خواند

در حالی‌که از دوهفته به‌اینسو هیچ‌گونه نشستی میان هیئت‌های مذاکره‌کننده دولت افغانستان و گروه طالبان، برگزار نشده، اما هیئت مذاکره‌کننده دولت می‌گوید که گفت‌وگوهای صلح به بن‌بست نرسیده و پس از پایان سفرهای نماینده‌گان طالبان، سرنوشت آن روشن خواهد شد.

نویسنده: خیرالبنات سادات
12 دلو 1399
هیئت مذاکره‌کننده دولت، اظهارات ستانکزی را بی‌اساس خواند

از سویی هم، این هیئت با اشاره به اظهارات اخیر شیر محمد عباس ستانکزی؛ معاون هیئت مذاکره‌کننده گروه طالبان، در رابطه به ایجاد حکومت مؤقت گفت، این اظهارات بی اساس بوده و به منظور انحراف افکار عامه مطرح شده است.
رسول طالب؛ عضو هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان، امروز یکشنبه (12 دلو) در یک کنفرانس خبری در دوحه گفت، بحث تشکیل حکومت مؤقت، در اجندای هیئت‌های مذاکره‌کننده دو طرف، شامل نیست.
طالب افزود، مشارکت سیاسی و نوع نظام، از مواردی‌اند که در اجندای هیئت‌های مذاکره‌کننده دو طرف وجود دارد و روی آن بحث خواهد شد.
با این حال غلام فاروق مجروح؛ یکی دیگر از اعضای هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان می‌گوید، اگر گروه طالبان به‌گونه واقعی، طرفدار صلح است، پس باید دوباره گفت‌و‌گوها را آغاز کند.
به گفته آقای مجروح، نوعیت نظام و زعامت آینده، از مواردی‌اند که طالبان به آن تاکید دارند، اما تا کنون تعریف واضح و روشن، از نوع نظام نکرده‌اند.
از سویی هم شریفه زرمتی؛ عضو هیئت مذاکره‌کننده دولت، می‌گوید که تا زمان تصمیم‌گیری حکومت افغانستان و شورای عالی مصالحه ملی، این هیئت در دوحه خواهد ماند.
زرمتی افزود، اگر طالبان فکر می‌کنند که با طولانی ساختن روند مذاکرات، هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان را خسته ساخته و برنده میدان می‌شوند، خیالی بیش نیست.
با این همه، شماری از آگاهان سیاسی، روشن نبودن موضع امریکا در قبال روند صلح افغانستان را از دلایل اصلی توقف گفت‌وگوها می‌دانند.
سید ناصرموسوی؛ آگاه امور سیاسی، در صحبت با کلید گفت، طالبان می‌خواهند از توقف مذاکرات و افزایش خشونت‌ها، به‌عنوان ابزار فشار استفاده کرده و در گفت‌وگوهای صلح و بازنگری توافق‌نامه این گروه با امریکا، امتیاز کسب کنند.
همزمان با سرنوشت نامعلوم گفت‌وگوهای صلح، گزارش‌هایی وجود دارد که طالبان، برای ادامه مذاکرات صلح، پیش شرط‌های جدیدی را ارائه کرده و گفته‌اند، تا زمان عملی نشدن آن، مذاکرات را آغاز نخواهند کرد.
رهایی بیش از 7 هزار زندانی باقی‌مانده طالبان از زندان‌های حکومت افغانستان و بیرون شدن نام‌های رهبران این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل، از پیش شرط‌هایی است که طالبان برای ادامه مذاکرات مطرح کرده‌اند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA