ads

یما؛ جوان افغان «شهروند سال اتریشی»لقب گرفت

یما ناطقی؛ داکتر جوان افغانی‌الاصل متولد آلمان و از بنیان‌گذاران Symptoma.com است.

کلید
28 عقرب 1399
یما؛ جوان افغان «شهروند سال اتریشی»لقب گرفت

وی بنیاد اولین تجارت موفق خود را در سال ۱۹۹۹ و در سن ۱۶ساله‌گی گذاشت.
ناطقی برای ۱۴سال تحقیقاتی که در Symptoma.com انجام داده‌است «شهروند سال اتریشی» لقب گرفت.
برای شناخت بیشتر یما ناطقی، کلیدگروپ با وی به‌گونه اختصاصی مصاحبه‌ای انجام داده است.
کلیدگروپ: سلام به شما آقای یما ناطقی!
ممنون از این‌که فرصت مصاحبه را دادید،نخست در مورد خود، شغل، سیمپتوما و تحقیق خویش، معلومات دهید.
یما ناطقی: من یما ناطقی؛ داکتر و از بنیان‌گذاران سیمپتوما هستم. سیمپتوما نرم‌افزار هوشمند است که داکتران و بیماران پس از وارد نمودن برخی علایم و پاسخ‌گویی به برخی پرسش‌ها، فهرستی از عوامل احتمالی یک بیماری را دریافت می‌کنند.
بنابر آن، این نرم‌افزار به بیماران و داکتران کمک می‌کند تا حتی بیماری‌های خیلی نادر را تشخیص دهند.
من برای چهارده سال تحقیقاتی که در سیمپتوما انجام داده‌ام، به عنوان «شهروند سال اتریشی» انتخاب شده‌ام.
در این گزینش، هیچ درخواستی صورت نگرفته‌است، بلکه من در میان ۸.۵ میلیون شهروند اتریش، انتخاب شدم. این مضحک است، مگر نه؟ من در آلمان به دنیا آمدم و بزرگ شدم و اصالتاً از افغانستان هستم!
دولت اتریش به خاطر ۱۶سال کار و زنده‌گی در این کشور، این را استثناء قرار داده و این لقب را به من اهداء نمود.
کلیدگروپ: در مورد تحصیلات تان بگوئید که در کجا انجام دادید و همچنان توضیح دهید که در زمینه‌ی تحقیق و ایجاد سیمپتوما، کی‌ها با شما همکاری کرده‌اند؟
یما ناطقی: من ۳۷ ساله‌ام. در آلمان متولد و بزرگ شده‌ام. اولین شرکت تکنالوژی خود را در سال ۱۹۹۹ اساس نهادم؛ در آن زمان ۱۶ سال داشتم و شاگرد مکتب بودم.
از سال ۲۰۰۲ به این‌سو، با توماس لوتز کار می‌کنم، وی از سهم‌داران شرکت ما و نیز «قهرمان شطرنج» آلمان و یک فیزیک‌دان است.
تحصیلاتم را در بخش طبابت در «سالزبورگ» یکی از شهرهای اتریش انجام داده‌ام. سپس تحقیقات خود را برای پایان‌نامه‌ی دکترای خود در پوهنتون «ییل» در ایالات متحده امریکا آغاز کردم. در دوره‌ی تحصیل، توجه‌ام را روی جراحی مغز متمرکز ساختم. در سال ۲۰۰۶، سیمپتوما‌ را ایجاد کردم و اکنون ۷۰ تن کارمند داریم. آنها از اتریش، آلمان، فرانسه، پاکستان، چین، اسکاتلند، عربستان سعودی، مکسیکو و بسیاری از کشورهای دیگر هستند. ما همه با هم کار و تحقیق می‌کنیم.
کلیدگروپ: در صورت امکان، آیا علاقه‌مند هستید تا به هدف خدمت به مردم افغانستان، به این کشور بیائید؟
یما ناطقی: ما با کشور خود هنوز هم رابطه‌ عمیقی داریم. پدربزرگ من قوماندان امنیه‌ی کابل بود و در جریان جنگ‌های افغانستان؛ هنگامی‌که هنوز جوان بود، به دلیل عدم موجودیت مراقبت‌های صحی درگذشت. در آن زمان من پنج ساله بودم. من او را فقط یک بار دیده‌ام. به همین خاطر تصمیم گرفتم داکتر شوم و به مردم در کشورهایی چون افغانستان کمک کنم.
اکنون ماهانه و همه‌ساله، تکنالوژی سیمپتوما را در دسترس هزاران بیمار و داکتر در افغانستان، به‌گونه‌ی رایگان قرار می‌دهیم. برعلاوه، شرکت ما به افغان‌های که به دنبال بهترین گزینه‌های تحصیلی هستند، بورسیه می‌دهد. والدینم هردو انجنیران ساختمانی اند. در زمستان سال ۲۰۰۲، پدرم به مدت سه هفته به افغانستان سفر کرد تا در بازسازی کشور کمک کند. مادرم معلمی بود که رضاکارانه به کودکان افغان مقیم آلمان تدریس می‌کرد و اکنون نیز به بسیاری از افغان‌ها که می‌خواهند آلمان بیایند، کمک می‌کند.
ما بدون این‌که انتظار فراهم‌شدن‌ فرصت مناسب برای خدمت‌گذاری به مردم افغانستان باشیم، اقدام کرده‌ایم. آرزومندم روزی بتوانم برای مدت طولانی‌تری به کشور خود افغانستان بروم.
کلیدگروپ: تصویر کلی که شما از افغانستان در ذهن دارید، چه است؟ خصوصاً در بخش صحت، فکر می‌کنید که افغانستان در چه وضعیتی در جهان قرار دارد؟
یما ناطقی: من خیلی دور هستم تا بتوانم نظری در رابطه با وضعیت سکتور صحت در افغانستان بدهم.
با این حال، می‌توانم در مورد چالش‌های مراقبت‌های صحی در سطح جهان صحبت کنم.
در حال حاضر، چهار (4) میلیارد نفر در سراسر جهان به خدمات صحی مورد نیاز دسترسی ندارند و همه‌ساله با تشخیص صحیح می‌توان جان یک‌و‌نیم میلیون انسان را نجات داد.
همه می‌دانند، برخی اشتباهات در تشخیص، باعث ایجاد مشکلات جبران‌ناپذیر می‌شود. تاکنون ۸ میلیون داکتر در سراسر جهان آموزش دیده‌اند، اما حتی اگر ۱۶ میلیون آموزش ببینند، باز هم نیاز است خدمات صحی در مناطق دوردست رسانده شود. به همین دلیل، باورمندیم که داکتران و بیماران باید از طریق انترنت و فناوری، حمایت شوند.
کلیدگروپ: ممنون داکتر یما ناطقی از فرصتی که برای انجام این مصاحبه دادید!

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA