ads

چراغ صلح، سبز خواهد شد؟

از مدتی به این سو، مذاکرات صلح روند امیدوارکننده‎تری به خود گرفته و مقامات عالی‎رتبه از نتیجه‎بخش بودن مذاکره با مخالفان مسلح سخن می‎گویند. عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دولت، می‌گوید که مذاکرات با نمایندگا طالبان می‌تواند ظرف چند روز آینده شروع شود. بر اساس گزارش “جاناتان بیل”، خبرنگار امور دفاعی”BBC”، عبدالله عبدالله در اظهاراتی در جمع وزرای دولت وحدت ملی کشور گفته است که این مذاکرات به سود و منافع افغانستان است.

نویسنده: The Killid Group
9 حوت 1393
چراغ صلح، سبز خواهد شد؟

از مدتی به این سو، مذاکرات صلح روند امیدوارکننده‎تری به خود گرفته و مقامات عالی‎رتبه از نتیجه‎بخش بودن مذاکره با مخالفان مسلح سخن می‎گویند. عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دولت، می‌گوید که مذاکرات با نمایندگا طالبان می‌تواند ظرف چند روز آینده شروع شود. بر اساس گزارش “جاناتان بیل”، خبرنگار امور دفاعی”BBC”، عبدالله عبدالله در اظهاراتی در جمع وزرای دولت وحدت ملی کشور گفته است که این مذاکرات به سود و منافع افغانستان است.
رهبران دولت وحدت ملی به طور روزافزونی با اطمینان از احتمال گفتگو در آینده بسیار نزدیک با نمایندگان طالبان سخن می‌گویند. در اوایل هفته گذشته، محمد اشرف‎غنی، رییس‎جمهور کشور، در سخنانی گفت که شرایط برای صلح در کشور در طی ۳۶ سال گذشته تا این اندازه آماده نبوده است. پس از آن، رییس اجرایی نیز اظهار داشت که مذاکره با طالبان می‌تواند ظرف چند روز آینده آغاز شود. عبدالله عبدالله تأکید کرده است در صورت آغاز این مذاکرات، مردم از روند مذاکره و از تحولات مربوط به آن آگاه خواهند شد. شاید یکی از دلایل اصلی این اعتماد به انجام مذاکرات، روابط گرم‎تر با پاکستان باشد.
همزمان گزارش‌هایی منتشر شده است که مقامات پاکستانی مذاکرات مقدماتی را با مقامات طالبان انجام داده‌اند. اما هنوز در مورد موفقیت روند صلح، شک و تردیدهایی وجود دارد. چندین تلاش برای مذاکرات صلح در گذشته با موفقیت همراه نبوده است و از سوی دیگر نیز طالبان هنوز به تلاش‎های مسلحانه خود در افغانستان ادامه می‌دهند. همزمان در واکنش به این سخنان عبدالله عبدالله، سخنگوی طالبان گفته است که اشارات مربوط به احتمال قریب‌الوقوع بودن مذاکرات، درست نیست.

طالبان، کلید صلح یا مهره‎های سوخته
سخن از تحقق صلح و مذاکرات امیدوارکننده در حالی به گفتمان غالب در فضای سیاسی کشور مبدل شده است که سر نخ اصلی آن به دست پاکستان است و این مسأله امیدواری‎های موجود را با تردیدهایی همراه ساخته است. مولوی فرید، عضو ولسی جرگه، می‎گوید که پاکستان در صدد است تا بار دیگر با راه‎اندازی بازی سیاسی، مقامات کابل را فریب دهد. به باور وی، سناریوسازی پاکستان و استفاده از طالبان به عنوان عناصر اصلی آن، بازی با مهره‎های سوخته است. زیرا در حال حاضر طالبان به اندازه کافی تضعیف شده و برخی از آن‎ها نیز همزمان با تحولات جهانی،‌ رنگ و بوی دیگری گرفته و با هویت سیاسی متفاوتی ظاهر خواهند شد. بعضی از اعضای گروه طالبان با داعش پیوسته و برخی دیگر نیز خواهان سهم گرفتن در ساختارهای سیاسی افغانستان هستند. در این میان، سود اصلی نصیب پاکستان شده و یگانه برنده میدان مذاکرات صلح، دولت اسلام‎آباد خواهد بود.
به همین دلیل است که برخی از آگاهان، وارد شدن مستقیم طالبان به جرگه صلح و مذاکرات بدون واسطه را ترجیح می‎دهند. جنرال عتیق‌الله بریالی، کارشناس مسایل استراتیژیک، می‌گوید:”اگر طالبان بدون وساطت پاکستان یا چین به گفتگوهای دوجانبه با دولت افغانستان روی بیاورند، این یک پیش‎رفت چشم‎گیر خواهد بود که نشان می‌دهد مخالفان مسلح، دولت ما را به رسمیت شناخته‎اند.”
بریالی معتقد است که حضور دسته‌های داعش، طالبان را در موقعیت بدی قرار داده و آن‎ها را مایل به گفت‌وگو کرده است. او می‌گوید:” اما گفتگوهای صلح به معنی تغییر معادله نظامی نخواهد بود. من باور دارم که جنگ و مذاکره همزمان صورت خواهد گرفت. چیزی را که طالبان در جریان مذاکرات می‌خواهند، گمان نمی‌کنم مورد تأیید دولت افغانستان باشد.”
شک و تردیدها‎ی موجود باعث شده است تا نقش پاکستان در روند صلح به مثابه حاشیه پر رنگ‎تر از متن تبدیل شده و بیش از آنکه به اصل مصالحه پرداخته و تمرکز شود، به نقش پاکستان و بازی‎های این کشور با برگ طالبان توجه می‎شود. سوال اصلی این است که آیا پاکستان پهلوی راستی را در سیاست‎های خویش اختیار خواهد کرد یا کماکان به منزله مارd در درون آستین دولت‎مردان کابل جا گرفته و هر زمانی که لازم بداند زهر خویش را خالی می‎کند؟ محمد قره‎باغی، نویسنده و روزنامه‎نگار، می‎گوید که سوابق سیاه روابط پاکستان با افغانستان باعث می‎شود تا به نقش این کشور به دیده تردید نگریست. به گفته وی:” همین امر نیز موجب شد طی سیزده سال گذشته و با روی کار آمدن دولت مشروع و مستقل در کابل، روابط افغانستان و پاکستان رنگ و رونق چندانی پیدا نکند و دشمنی‎های گذشته بیشتر از پیش تعمیق شود. اکنون اما دولت وحدت ملی و شخص رییس‎جمهور اشرف‎غنی در صدد است تا یخ‎های گذشته را شکسته و به هر قیمتی که شود، رابطه دوستانه‎ای با پاکستان برقرار نموده و صداقت این کشور را در قبال افغانستان توقع دارد.”
اما هرگاه پاکستان به دشمنی‎های پیدا و پنهان خود با افغانستان خاتمه بخشد، قیمت آن چه خواهد بود؟ به باور آگاهان،‌ اولین گزینه از تقاضای سیاسی پاکستان نمایان شد و آن کم‏رنگ شدن نقش هند در افغانستان است. تعلیق دریافت اسلحه از هندوستان و فرستادن سربازان افغانستان به پاکستان برای آموزش‎های نظامی بدین معنی است که دولت اسلام‎آباد می‎خواهد در فرازهای همکاری نظامی به جای دهلی نو قرار گیرد و پس از این اجازه ندهد که هند به عنوان دشمن دیرینه و استراتیژیک این کشور، راه میان‎بری برای رسیدن به افغانستان پیدا نماید. در این میان، نگرانی اصلی این است که آیا از دست دادن هندوستان برای دولت کابل ارزش کسب اعتماد پاکستان را دارد؟ نوید الهام، تحلیل‎گر مسایل سیاسی، معتقد است که “شکی نیست که اهمیت پاکستان و صداقت دولت این کشور در قبال افغانستان بسی مهم، حیاتی و اساسی بوده و در صورت تحقق آن، به قبول ریسک از دست دادن هند یا کم‎رنگ ساختن نقش آن می‎ارزد، ولی نگرانی از این است که خواست‎های پاکستان تنها در این امر خلاصه نخواهد شد و زیاده‎خواهی آن تا سپردن حوزه خط دیورند، متکی بودن محض به مرزهای پاکستان و… نیز سرایت نموده و منجر به وابستگی تمام عیار دولت کابل به اسلام‎آباد خواهد شد. از سوی دیگر، تمایل پاکستان به چین و دنبال نمودن پروسه صلح با وساطت این کشور، نگرانی‎هایی را دامن زده است که دولت پاکستان این بار می‎خواهد واسطه‎گری دولت چین را نیز در افغانستان به دست گیرد، همان‎گونه که این نقش را برای انگلیس و امریکا ایفا کرد. در آن صورت است که دولت افغانستان ناگزیر خواهد بود برای کسب اعتماد چین نیز از فلتر پاکستان بگذرد.”
اما نگاه خوش‎بینانه‎ای نیز نسبت به این قضیه وجود دارد. آصف معروف،‌ گزارشگر “BBC” بر این باور است که پاکستان تحت فشارهای افراطی‎گری و هراس از قطع کمک‎های امریکا حاضر به ایفای نقش مثبت در خصوص صلح افغانستان خواهد شد. به گفته وی، ” فزونى تندروى و تشدید فعالیت‎هاى تروریستى در پاکستان که کشته شدن ١٥٠ متعلم در حمله طالبان به مکتبی در پشاور نقطه اوج آن بود، از یک طرف و قرار گرفتن این کشور در جرگه کشورهاى دارای دولت ورشکسته از طرف دیگر، پاکستان را تکان داد و ظاهراً رهبران سیاسى و نظامى پاکستان را به اندیشیدن دوباره وادار کرد.”
برخى از روزنامه‎نگاران پاکستانى نزدیک به اردو در این کشور مى‎گویند جنرال راحیل شریف در سفرهای اخیرش به واشنگتن، به وضوح این پیام را دریافت کرد که بخت مناسبات حسنه با امریکا و دریافت ملیون‎ها دالر کمک سالانه از امریکا به آخر خط رسیده است و در صورت ادامه وضعیت موجود و بازى دوگانه، پاکستان آخرین فرصت‌ها را در اختیار دارد. مفهوم آخرین فرصت به معنی این نیست که امریکا به پاکستان حمله خواهد کرد، بلکه به معنی خشکاندن چشمه‎هاى کمک مالى است که اردو و دولت پاکستان را مى‌تواند زمین‌گیر کند. هیچ کشور دیگرى در جهان با این سخاوتمندى نمی‎تواند دست پاکستان را بگیرد. هشدار به شبکه حقانی و سرکوب‎گری‎های شدید برخی از حلقات افراطی دیگر توسط دولت اسلام‎آباد نیز نشانه‎ای از صداقت و قاطعیت این کشور دانسته می‎شود.

مذاکره یا معامله؟
در این میان، یگانه نگرانی گسترده در افکار عمومی این است که مبادا مقامات افغانستان، پاکستان و طالبان روی سرنوشت مردم افغانستان معامله نموده و  دست‎آوردهای چندین سال اخیر را روی میز گفتگو قرار داده و از دست بدهند. فاطمه امید، شهروند ساکن پایتخت، با ابراز این نگرانی می‎گوید:”ترس مردم از این است که با آمدن طالبان و سهم‎گیری در ساختار سیاسی حکومت، ارزش‎های دموکراتیک چون آزادی بیان، فعالیت‎های مدنی و سایر ارزش‎های دموکراتیک که مورد قبول طالبان نیست، کم‎رنگ شده یا از بین برود.”
این نگرانی در خصوص اینکه دولت کابل به اسلام‎آباد چه امتیازی قایل خواهد شد نیز وجود دارد؛ زیرا دولت‎مردان پاکستانی،‌ افغانستان را به مثابه یک دولت سرسپرده می‎خواهند نه یک همتای سیاسی و همسایه‎ای که دارای حق مساوی در نظام بین‎الملل است. ابراز نگرانی برخی از رهبران جهادی نیز اشاره به همین موضوع دارد. چندی پیش عبدالرب رسول سیاف از رهبران جهادی در گردهمایی سالگرد خروج اردوی شوروی سابق از افغانستان، گفت:” تغییر استراتیژیک در روابط با همسایه‎ها و کشورها بدون مشورت با ملت، بدون آگاهی ملت، ناروا است، حرام است و تصرف دیکتاتورانه است.”
این در حالی است که هم رییس‎جمهور و هم رییس اجرایی حکومت وحدت ملی همواره تأکید کرده‎اند که با آغاز روند مذاکرات صلح، ملت از هر مرحله آن آگاه شده و در جریان قرار خواهند گرفت. همچنین خوش‎بینی‎هایی نیز نسبت به موضع ریاست‎جمهوری وجود دارد و اینکه رییس‎جمهوراشرف‎غنی با امضای توافقنامه‎های استراتیژیک با کشورهای غربی، خیال آنان را آرام ساخته و اکنون در صدد برقراری روابط مسالمت‎آمیز با همسایه‎ها می‎باشد که به نظر آگاهان این موضع یک نگاه استراتیژیک به قضیه است.
به هرحال باید منتظر ماند و دید که چراغ صلح که سال‎ها است با آتش جنگ خاموش شده و با رنگ سرخ روشن شده است، اکنون شعله‎های سبز خود را به مردم نشان خواهد داد یا نه؟

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA