ads

سر نخ گم‎شده صلح

صلح میان دولت و مخالفان مسلح، پدیده ناپیدا در طول سیزده سال اخیر بوده و دولت کابل برای یافتن این گم‎شده،‌ به هر دری که کوبیده است، پاسخ منفی شنیده و سرش به سنگ بر خورده است. دوحه، اسلام‎آباد،‌ دهلی، ریاض، دُبی،‌ استانبول، تهران و … از جمله شهرها و پایتخت‎های‎ برخی از کشورهای منطقوی میزبان مذاکرات بی‎نتیجه صلح افغانستان بوده و شهرهای دیگر نیز در اروپا و امریکا یا کشورهای آسیای میانه،‌ شاهد گرد آمدن عناصری از مخالفان مسلح و نمایندگان دولت افغانستان روی یک میز بوده‎اند. برگزاری نشست‎هایی که در غیاب مخالفان مسلح و بدون حضور نمایندگان طالبان نیز برگزار شده، کم نبوده است، ولی هیچ‎کدام از این نشست‎ها ثمره و نتیجه لازم را برای تحقق آشتی ملی و ثبات سراسری افغانستان نداشته است.

نویسنده: The Killid Group
22 جدی 1393
سر نخ گم‎شده صلح

صلح میان دولت و مخالفان مسلح، پدیده ناپیدا در طول سیزده سال اخیر بوده و دولت کابل برای یافتن این گم‎شده،‌ به هر دری که کوبیده است، پاسخ منفی شنیده و سرش به سنگ بر خورده است. دوحه، اسلام‎آباد،‌ دهلی، ریاض، دُبی،‌ استانبول، تهران و … از جمله شهرها و پایتخت‎های‎ برخی از کشورهای منطقوی میزبان مذاکرات بی‎نتیجه صلح افغانستان بوده و شهرهای دیگر نیز در اروپا و امریکا یا کشورهای آسیای میانه،‌ شاهد گرد آمدن عناصری از مخالفان مسلح و نمایندگان دولت افغانستان روی یک میز بوده‎اند. برگزاری نشست‎هایی که در غیاب مخالفان مسلح و بدون حضور نمایندگان طالبان نیز برگزار شده، کم نبوده است، ولی هیچ‎کدام از این نشست‎ها ثمره و نتیجه لازم را برای تحقق آشتی ملی و ثبات سراسری افغانستان نداشته است.

طلب صلح از چین
در این میان، جای یکی از قدرت‎های نوظهور شرقی که امروزه به یک بازیگر مهم اقتصادی و گاهی نیز سیاسی مبدل شده است، خالی بوده و آن همانا «جمهوری خلق چین» است. سیاست‎مداران این کشور که افغانستان را نیز به یکی از بازارهای پرفروش تولیدات خویش یافته‎اند و به دنبال ثبات آن برای بهره‎برداری اقتصادی هستند، نخواسته‎اند از این مسأله غافل بمانند و در این اواخر به صورت جدی وارد مذاکرات صلح و تعاملات موجود در این خصوص شده‎اند.
اعلام آمادگی این کشور برای پیش‎بُرد مذاکرات صلح و برقراری ثبات در افغانستان به صورت جدی برای نخستین بار در سفر رییس‎جمهور اشرف‎غنی و هیأت همراه وی به بیجینگ مطرح شد. محمد اشرف‎غنی، رییس‎جمهور، بعد از مراسم تحلیف در دومین سفر خارجی‌اش به چین سفر کرد و از کمک احتمالی آن کشور به روند صلح افغانستان استقبال کرد. اشرف‎غنی در پاسخ به خبرنگاری گفت که چین با توجه به روابط نزدیکش با پاکستان می‌تواند در آوردن صلح به افغانستان نقش مثبت بازی کند. او تأکید کرد: “چین به عنوان یک شریک بین‎المللی افغانستان با مسوولیت عمل می‌کند و افغانستان از گفتگوی این کشور با پاکستان در مورد صلح افغانستان استقبال می‌کند؛ به‎ویژه که چین دوستی دیرینه با پاکستان دارد و ما از وزنه و نقش آن کشور (چین) برای ایجاد صلح استفاده می‌کنیم.”
گمان می‎رود این وعده‎ از جانب کابل و مخالفان مسلح نیز جدی گرفته شده است؛ زیرا در این اواخر برای اولین بار هیأتی از گروه طالبان به این کشور سفر کرد. مقامات طالبان نیز شایعات اخیر را درباره سفر هیأتی از سوی آن‎ها به چین تأیید کرده‎اند. طالبان گفته‎اند که هیأتی از سوی آن‎ها در ماه نوامبر سال گذشته میلادی از قطر به منظور “بحث روی روابط دوجانبه بین طالبان و چین و بیان موضع طالبان” به آن کشور سفر کرده است. به گفته مقامات طالبان، ریاست این هیأت را قاری دین‎محمد حنیف، یکی از نمایندگان سیاسی طالبان در قطر، به عهده داشته است. طالبان جزئیات بیش‎تری در مورد این سفر ارائه نکرده‎اند. طالبان در قطر دفتر نمایندگی دارند و پیش از این نمایندگانش به کشورهای دیگری از جمله فرانسه و ایران هم سفر کرده‌اند.
این درحالی است که چندی پیش بعضی از رسانه‌های منطقه گزارش کرده بودند که حکومت وحدت ملی افغانستان و افراد وابسته به طالبان برای رسیدن به صلح به صورت مخفیانه در حال گفتگو هستند. به گزارش رسانه‌ها، این نشست‌ها زیر نظر سازمان ملل و به منظور برگشت طالبان به زندگی عادی سیاسی انجام شده است. گفته می‌شد که کشورهای عربستان و چین برای پیش‎رفت این مذاکرات پیش‎‏قدم شده‎اند.

تأکید بر هماهنگی مذاکرات
در حالی که زاویه‎های تازه در مذاکرات صلح گشوده می‎شود،‌ مردم و کارشناسان بر استمرار و انسجام این گفتگوها تأکید ورزیده و خواهان تمرکز حکومت بر راهکار مفید، مؤثر و روی دست گرفتن سیاست منسجم، مدون و منظم و کارشناسی‎شده ‎می‎باشند. نوید الهام، کارشناس مسایل سیاسی، بر این باور است که سیاست‎های دولتی در خصوص مذاکرات صلح میان دولت کابل و مخالفان مسلح در طول سال‎های گذشته به شکل پراکنده، نامنظم و از روزنه‎های مختلف و متعدد انجام شده است؛ زیرا در گذشته نهادها و عناصر مختلف دولتی به اشکال گوناگون وارد مذاکره می‎شدند،‌ بدون اینکه هماهنگی لازم را داشته باشند. به همین دلیل، دیده می‎شد در برخی موارد، سیاست رسمی اعلان شده دولت،‌ با روش مذاکرات شورای عالی صلح یا وزارت‎های کلیدی چون وزارت خارجه و برخی نهادهای دیگر سازگاری و هم‎خوانی نداشت.
برخی از اعضای جامعه مدنی نیز با تأکید بر اینکه نبود هماهنگی میان نهادهای مرتبط دولتی در خصوص مذاکرات صلح باعث شکست پروسه صلح شده است،‌ اظهار می‎دارند که نباید تجربه‎های ناکام گذشته تکرار شود. نسرین احمدی، عضو نهاد مدنی زنان آزادی‎خواه، بر این باور است در گذشته مذاکرات صلح از راه‎های مختلف و توسط اشخاص و افراد متفاوت و حتی غیرمسوول به پیش برده شده و به نحوی به دلالی گرفته می‎شد. به گفته او، نبود سیاست منسجم و منظم در این خصوص باعث شده بود تا معامله‎های خطرناک و زیان‎آوری نیز صورت گیرد و قربانی این راهکارهای ناپخته، مردم و برخی از چهره‎های سیاسی نیز می‎شدند. به اعتقاد خانم احمدی، ورود افراد انتحاری به خانه مقامات سیاسی و امنیتی به نام مذاکره‎کننده صلح که از جمله در ترور برهان‎الدین ربانی،‌ رییس پیشین شورای عالی صلح اتفاق افتاد، نتیجه ناهماهنگی‎های موجود در مذاکرات صلح بود. وی تأکید می‎ورزد که بار دیگر نباید چنین اشتباهاتی تکرار گردد و نباید سیاست‎های پنهان و آشکار، به صورت متضاد، به پیش برده شود.

از بدگمانی‎ها تا خوش‎بینی‎ها
در حالی که مردم با توجه به سوابق سیاه مذاکرات صلح، نسبت به نشست‎های موجود خوش‎بین نبوده و توقع مثبتی از آن ندارند، شورای عالی صلح اما مثل همیشه به روند جدید آغاز شده خوش‎بین است. ظاهر، پیرمرد هفتادساله ساکن پایتخت که گرمی و سردی روزگار را زیاد چشیده است، از کارکردهای موجود در خصوص صلح و آشتی بی‎نهایت ناامید است و نسبت به روند موجود نیز خوش‎رویی چندانی نشان نمی‎دهد. وی می‎گوید: “از سایر کارهای حکومت وحدت ملی و ناکامی آن برای معرفی کابینه روشن است که مذاکرات صلح را نیز نخواهد توانست به خوبی به پیش ببرد.” در عین حال، وی امیدوار است که دولت بتواند از اقدامات انجام شده حاصل خوبی بردارد تا باعث خرسندی مردم و سرفرازی دولت شود.
این در حالی است که معصوم استانکزی، رییس دارالانشای شورای عالی صلح، تأکید می‎کند که دولت افغانستان نسبت به سهم‎گیری چین در روند صلح افغانستان خوش‎بین است و آن را مثبت ارزیابی می‌کند. استانکزی افزود که چین به عنوان همسایه بزرگ افغانستان از بی‎ثباتی در منطقه تشویش دارد و می‌ترسد به تدریج قربانی خشونت‎های منطقوی شود. او می‌گوید که دیدگاه بیشتر کشورهای منطقه از جمله چین نسبت به افغانستان تغییر کرده و بیشتر به عوامل اصلی و ریشه‌هایی که سبب تشدید و ادامه خشونت‌ها می‌شود، فکر می‌کنند. استانکزی گفت که نقش چین در روند صلح افغانستان “مثبت و فعال” خواهد بود و انتظار می‌رود که میانجی‎گری چین زمینه گفتگوهای مستقیم میان نمایندگان دولت افغانستان و اعضای اصلی و معتبر طالبان را فراهم کند.

ضرورت هماهنگی منطقوی
چین در حالی با همکاری پاکستان وارد مذاکرات صلح شده است که به باور کارشناسان،‌ مشارکت منطقوی و همکاری کشورهای همسایه افغانستان یکی از ضرورت‎های جدی و اساسی برای نتیجه‎بخش بودن مذاکرات صلح دانسته می‎شود. علی‎رضا حسنی،‌ استاد در موسسه تحصیلات عالی غرجستان، بر این باور است تا زمانی که کشورهای منطقوی چون پاکستان نخواهد صلح در افغانستان تأمین شود،‌ متقاعد کردن مخالفان مسلح و حاضر کردن آنان به پای میز مذاکرات صلح به صورت پُردست‎آورد آن، غیرممکن خواهد بود. این دیدگاه در حالی وجود دارد که رییس‎جمهور اشرف‎غنی پس از قرار گرفتن در مسند ریاست‎جمهوری، بارها با مقامات اسلام‎آباد دیدار داشته و از این کشور خواهان همکاری جدی برای تأمین صلح در افغانستان شده است. همچنین، حمله مرگ‎بار بالای مکتب فرزندان اعضای اردوی پاکستان، بار دیگر مقامات این کشور را به کابل آورد و باعث عزم جدی‎تر آنان برای تأمین صلح و ثبات در منطقه شد. از سوی دیگر، رییس‎جمهور اشرف‎غنی از سران احزاب سیاسی پاکستان نیز خواهان کمک در این خصوص شده و از آنان برای حضور در کابل و مذاکره بر روی این موضوع، دعوت کرده است.
با این وجود، غلام‎محمد محمدی، کارشناس مسایل پاکستان، بر این باور است که نقش احزاب سیاسی در پاکستان و نفوذ آنان میان مخالفان مسلح و گروه‎های افراطی، نمادین و سمبولیک است. لذا باید برای متقاعد ساختن مخالفان مسلح جهت انجام مذاکرات مفید و مؤثر صلح،‌ با دولت این کشور و مقامات رسمی اسلام‎آباد وارد تعامل و گفتگو شد و در صورت لزوم از فشارهای بین‎المللی نیز استفاده کرد.
با این حال،‌ دیده شود که حکومت وحدت ملی به سرپرستی محمد اشرف‎غنی خواهد توانست سر نخ گم‎شده صلح را پیدا نماید یا اقدامات اخیر نیز مشابه با عملکردهای گذشته خواهد بود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA