ads

افغانستان کابوسی وحشتناک، برای ناتو و امریکا

سال گذشته دولت هالند زیر فشار احزاب سیاسی و مردم آن کشور تصمیم گرفت تا در ماه اگست 2010 نیروهای خود را از افغانستان خارج سازد و به ماموریت  

نویسنده: The Killid Group
14 اسد 1389
افغانستان کابوسی وحشتناک، برای ناتو و امریکا

 

سال گذشته دولت هالند زیر فشار احزاب سیاسی و مردم آن کشور تصمیم گرفت تا در ماه اگست 2010 نیروهای خود را از افغانستان خارج سازد و به ماموریت چهار سالۀ اش در افغانستان پایان دهد. اینک مطابق به این فیصله این نیروها اقدام به خروج از افغانستان کرده و تا دوماه این تخلیه کامل خواهد شد.

به این صورت هالند اولین کشوریست که  تصمیم  به خروج نیرو هایش از افغانستان گرفت که اینک تصمیم خود را در عمل پیاده می کند.

سخنگوی طالبان، قاری یوسف احمدی از خروج نیروهای نظامی هالند از افغانستان استقبال کرده و بر کشورهای دیگر نیز صدا کرد که از هالند تبعیت کرده و از افغانستان خارج شوند، اما دولت افغانستان به این مسئله برخورد محتاطانه کرده و ناتو آن را بر مبارزۀ نیرو های نظامی اش بر ضد طالبان بی اثر ارزیابی کرد، مگر وزیر خارجۀ هالند گفته  که در کمک هایش به افغانستان تغییری به وجود نخواهد آمد.

نیرو های هالندی  که تعداد شان به حدود دو هزار نفر می رسید، چهار سال قبل توام با نیرو های دیگر اروپایی به افغانستان آمد و در چارچوب ماموریت سازمان ناتو در افغانستان به ولایت  آشوب  زده ای ارزگان جا بجا رفتند و در چهار سال گذشته  با اینکه تحرک چشمگیری ازین نیرو ها در این ولایت دیده نشد، 24 نفر کشته و 140 نفر زخمی داشته  که این  گراف پائین نشان می دهد که این نیرو ها درین مدت فقط برای حفظ خود تلاش داشته تا بر ضد مخالفان اقدامی کرده باشند.

نیروهای هالندی برای این حفظ، حتی از آوردن لوژستیک خود از قندهار نیز خود داری کرده و با مطیع الله خان یکی از قدرتمندان این ولایت قرار دادی داشتند و در بدل پولهای کلانی مشکل لوژستیکی خود را حل میکردند و به این صورت تحرکی که باید مخالفان سرکوب میشدند، درین چهار سال ازین نیرو ها دیده نشده است، در حالیکه ولسوالی های چوره، خاص ارزگان و دهراود از ولسوالی ها به شدت نا امن و خونین این ولایت به حساب می آمدند.

اینکه از نظر نظامی خروج نیرو های هالندی تاثیر جدی بر ارزگان خواهند داشت و وضعیت امنیتی بد تر خواهد شد، کسی چنین  باوری ندارد، چون قرار است که به زودی نیرو های امریکایی و استرالیایی در ارزگان جانشین نیرو های هالندی گردند و مطمئناً که در عملیات این منطقه بر طالبان تغییراتی به وجود خواهد آمد و به این خاطر گزارشاتی که از ارزگان میرسند، حاکی ازان اند که طالبان برای وضعیت جدید و رویارویی های خونین با قوای امریکایی و استرالیایی آمادگی میگیرند.

اما مطمئناً این خروج بر نیرو های دیگر حاضر در افغانستان، مخصوصاً اروپایی ها اثر گذار خواهد شد و عده ای از کشور های دیگر نیز بر تصمیم خود برای خروج از افغانستان جدی تر خواهند شد و برخی ها نیز بر خروج نیرو  های شان از افغانستان بیشتر اندیشه خواهند کرد و دولت های این کشور های زیر فشار بیشتر اذهان عمومی مردم خود قرار خواهند گرفت.

تا حال کشورهای کانادا، هسپانیا ، پولند وایتالیا گفته اند که در سال 2011 اقدام به خروج نیرو های شان  از افغانستان خواهند کرد،  اما در عمل دیده شود که این کشور ها واقعاً به این کار اقدام خواهند کرد و ایا اقدام نخستین خروج از سوی هالندی ها این پروسه را تسریع نخواهد کرد؟

اقدام به خروج نیرو های هالندی مطمئناً که بر اتحاد پیمان ناتو در افغانستان تاثر بدی خواهد گذاشت و در مجموع بر کار آن در جهان اثر گذار خواهد بود. این خروج نشان داد که تعهد میان این پیمان در کار های عملی شکننده بوده و پیمان آنان پولادی نیست.

در صورتی این خروج سر آغاز خروج دیگران گردد، این سوال را نزد همه مطرح میسازد که آیا بالاخره جنگ افغانستان بر شانه های امریکایی ها و انگلیس ها به تنهایی سنگینی نخواهد کرد. حال که هالندی ها این راه را بر اعضای دیگر پیمان ناتو مخصوصاً برخی از اروپائیانی که این حضور را به نفع خود ندانسته و فکر میکنند که قربانی اهداف اعضای نیرومند این سازمان میشوند.

لذا تلاش خواهند کرد تا بر راه رفته ای هالندی ها گام بگذارند و در ان صورت دوپرسش پیش پای همه گذاشته میشود که آیا با این اخراج بر اتحاد این سازمان نقطۀ پایان گذاشته نخواهد شد و دیگر اینکه آیا امریکا که با این سازمان به اروپا رفته و به نحوی تسلط خود را ازین طریق بر اروپا هموار میسازد ، ازمیان نخواهد رفت و این تاوان کلانتر از فوایدیکه قرار است از طریق حضور در افغانستان به دست آورد، نخواهد بود، این پرسش های است که خروج نیرو های هالندی با تمام کم اهمیت بودن شان از نظر نظامی از منظر سیاسی برای امریکایی ها ، انگلیس ها، آلمانی ها و فرانسوی ها مطرح میسازد و اینکه امریکا در برابر چنان وضعیتی چه التر ناتیوی خواهد داشت، در آینده باید دید.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA