ads

کمسیون جدید انتخابات مشغول چه کاری است؟

کمسیون مستقل انتخابات در نخستین روزهای ماه قوس سال جاری خورشیدی، خانه‎تکانی کرد. اعضای جدید این کمسیون به تاریخ هشتم همان ماه، تعهد سپردند که انتخابات آتی با شفافیت کامل برگزار خواهد شد.

نویسنده: zekria
17 دلو 1395
کمسیون جدید انتخابات مشغول چه کاری است؟

کمسیون مستقل انتخابات در نخستین روزهای ماه قوس سال جاری خورشیدی، خانه‎تکانی کرد. اعضای جدید این کمسیون به تاریخ هشتم همان ماه، تعهد سپردند که انتخابات آتی با شفافیت کامل برگزار خواهد شد.
نجیـبالله احـمدزی، رییـس کمسـیـون مسـتـقـل انتخابــات، در یـک نشــست خبــری گفت کــه این کمسیون در راستای اصلاحات انتخاباتی، تمام لوایح و طرزالعملهای این اداره را بررسی کرده و آن را مطابق با قوانین جدید انتخابات اصلاح خواهد کرد. وی افزود که برای شفافیت دورههای بعدی انتخابات میکوشند فهرست رایدهندگان را ترتیب کرده و مراکز رایدهی را نیز ارزیابی کنند و در صورت نیاز محل شان را تغییر دهند. رییس کمسیون مستقل انتحابات همچنان به حضور ناظران داخلی و خارجی در مراکز رای‎دهی تأکید کرد. وی بر بیطرفی اعضای جدید این کمسیون تأکید داشت و به نمایندگی از تمام آن‎ها تعهد سپرد که دورههای بعدی انتخابات را با شفافیت تمام برگزار کنند تا مورد قبول تمام مردم قرار گیرد.
گزینش اعضای این کمسیون و تعهد جدی آن‎ها مبنی بر برگزاری انتخابات شفاف، شعله‎های امید را در دل بسیاری از شهروندان کشور روشن کرد که گویا شرایط برای برگزاری انتخابات شفاف و ایجاد نهادهای دموکراتیک مبتنی بر آرای مردم هموارتر خواهد شد. این نوید را می‎توان از اظهار نظرهای شهروندانی دریافت کرد که تا هنوز نیز امید شان را از دست نداده‎اند.
فرشته شهاب، فعال مدنی در مزار شریف، می‎گوید: “جایگزینی اعضای کمسیون انتخاباتی، اقدام شایسته‎ای است که مسوولیت‎های سنگینی را روی دوش کمیشنران جدید گذاشت. این مسوولیت، اساس‎گذاری یک پروسه شفاف انتخاباتی برای ایجاد پارلمان جدید و آمادگی جهت برگزاری سایر انتخابات‎ها از جمله انتخابات شوراهای ولسوالی و پارلمانی بود. تاکنون نیز این امیدواری وجود دارد و انتظار می‎رود که حیثیت آسیب‎دیده کمسیون انتخابات احیا شود.”
استقبال نهادهای ناظر بر انتخابات، حلقه‎های سیاسی، شبکه‎های مدنی و رسانه‎یی نیز نمایانگر تصویر خوش‎بینانه نسبت به آینده این پروسه‎ سرنوشت‎ساز شد. اما با گذشت بیش از دو ماه، خبری از فعالیت‎های این کمسیون نیست و روند کاری این کمسیون، سوال بزرگی را در اذهان مردم و افکار عامه پدید آورده است.
حسین ایوبی، فعال رسانه‎یی، می‎گوید: “مردم حق دارند از جریان فعالیت کمسیون مستقل انتخابات آگاهی پیدا کنند و رسانه‎ها نیز مسوولیت دارند تا از روند فعالیت این کمسیون سوال کنند؛ زیرا هرگونه تصمیم و کارکرد این کمسیون، ارتباط مستقیم با سرنوشت مردم دارد و سوال از فعالیت این نهاد حق مردم است.”
این تقاضا، دقیقاً همان چیزی بود که رییس جدید کمسیون مستقل انتخابات، پس از انتخابش، طرح کرده و بر آن تأکید ورزید. احمدزی گفت به زودی جدول زمانبندی انتخابات پارلمانی را اعلان خواهند کرد. او تأکید کرد که انتخابات یک روند مردمی است و هیچ یک از فیصلههای آن‎ها از رسانهها و مردم پنهان نخواهد ماند.

توقف در ایستگاه اول
از زمان آغاز به کار کمسیون مستقل انتخابات تاکنون، فعالیت‎ چشم‎گیر و قابل ملاحظه‎ای از این نهاد به رسانه‎ها گزارش نشده و روشن نیست که اعضای جدید این نهاد مهم به چه کاری مشغول اند. اما آنچه واضح است این که کمسیون مستقل انتخابات تاکنون نتوانسته تا رییس دارالانشای خود را انتخاب نماید.
به باور آگاهان، ناکامی این کمسیون در تعیین رییس دارالانشاء، به معنای توقف طولانی در ایستگاه اول کــاری است. چنــدی پیـش، کمـسیـون مسـتقل انتخابات اعلام کرد که سه نفـر از افـراد متقاضـی کـه بالاترین امتیاز را به دست آوردهاند، برای برگزیده شدن به عنوان رییس دارالانشاء به محمداشرفغنی، رییــس جمــهـور، معـرفـی کرده است. دفتر رسانهیی کمسیــون مستقـل انتخــابات بــا صــدور بیـانیهای تأکید کرد به منظور تأمین شفافیت و رعایت اصل شایستهسالاری، انتخابات ریاست دارالانشای این کمسیون را از طریق رقابت آزاد و براساس حکم فقره (3) ماده 22 قانون انتخابات، برگزار کرده است. امــا ایــن نـامــزدان در هــفـتـه‎ گــذشـتـه از ســـوی ریـاسـت جمهوری و ریاست اجرایی مورد قبول واقع نشدند و از کمسیون خواسته شد تا افراد دیگری را معرفی کند.
عبدالقهار عالمی، کارشناس مسایل سیاسی، باورمند است که “نفوذ دستگاه‎های اجرایی و حلقه‎های سیاسی در ساختارهای انتخاباتی تأثیرگذار بوده و کماکان این دست‎ها به سوی کمسیون دراز است. زیرا اعضای کمسیون هم از حلقه‎های سیاسی نمایندگی می‎کنند و در تعیین رییس دارالانشای کمسیون نیز ملاحظات سیاسی مد نظر است.”
ایــن در حـالــی اســت کــه ضیـاءالـحـق امـرخیـل، رییسپیشین دارالانشای این کمسیون، به طرفداری از یک جانب انتخاباتی متهم شده و ناگزیر به استعفا شد. به باور آگاهان، نفس این‎‏گونه دخالت‎‏ها منجر به بدنامی کمسیون مستقل انتخابات شده و احتمال تکرار چنین اتفاقاتی به یکی از نگرانی‎های گسترده در افکار عمومی مبدل شده است.
از سوی دیگر، تعیین تقویم انتخاباتی و برنامه عملی انتخابات پارلمانی نیز در هاله‎ای از ابهام قرار دارد؛ در حالی‎ که پارلمان کشور یک سال به صورت غیرقانونی و در قالب یک فرمان فعالیت کرده و در حـال حاضــر نیــز در رخصتـی زمسـتـانـی اسـت. عاطفهظفری، شهروند ساکن شهر غزنی، می‎گوید: “اگر اقدامی برای برگزاری انتخابات در سال آتی نشود، شکی نیست که سال آینده نیز پارلمانی خواهیم داشت که از مشروعیت مخدوش برخوردار است.”هیأت اداری ولسی جرگه اما از حکومت خواسته که زمینه برگزاری انتخابات پارلمانی را هموار کند. عرفانالله عرفان، نائب منشی این نهاد، گفته که حکومت باید زمینه برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‎ها را در سال ۱۳۹۶ فراهم کند تا نمایندگان جدیدی وارد پارلمان شوند.
با این حال، رفیع‎الله بیدار، عضو کمسیون مستقل انتخابات، اظهار داشت که اعـلام تقویم انتخاباتی نیازمند مقدماتی است که در صـورت برآورده شدن آن‎ها به اطلاع همگان مـیرســد. وی افزود: “پس از مشاوره با طرفهای مرتبط با انتخابات، تعیین سرنوشت کارتهای رایدهـی، تهیه فهرست رای دهنـــدگان و همچنــان مــراکز رای‎گیری و دیگر حمایتهای تدارکاتی، زمان برگزاری انتخابات نیز تعیین خواهد شد.”
بیدار تصریح کرد که کمسیون مستقل انتخابات سه ماه فرصت دارد تا برنامههای کاری خود را ارایه کند. این عضو کمسیون مستقل انتخابات گفت که “در این زمان کوتاه، دستور کارهای این کمسیون بازنگری شده و توازن حوزههای انتخاباتی مشخص می‎شود. همچنان 21 ملیون کارت رای‎دهی و فهرست دقیق رای دهندگان نیز تهیه شده و فهرست نامزدان پست دارالانشای این کمسیون نیز به دولت پیشنهاد می‎شود.”
از سوی دیگر، نهادهای ناظر انتخاباتی در کشور می‎گویند که کمسیون مستقل انتخابات یک اداره محوری در مسایل انتخاباتی است. به گفته آن‎ها، کمسیون مستقل انتخابات باید نخست از نهادها، بنیادها و احزاب سیاسی می‎خواست تا پیشنهاداتی را درمورد مسایل انتخاباتی ارایه کنند و مباحث انتخاباتی را با آن‎ها آغاز کند. عبدالطیف نظری، استاد پوهنتون و فعال سیاسی، معتقد است که “بدون مشورت و رایزنی با حلقه‎های سیاسی، احزاب و نهادهای مدنی و مردمی، اعتماد به برگزاری انتخابات شفاف و ایجاد میکانیزم دقیق برای برگزاری انتخابات غیرقابل تصور است.”
کمسیون مستقل انتخابات در نخستین روزهای ماه قوس سال جاری خورشیدی، خانه‎تکانی کرد. اعضای جدید این کمسیون به تاریخ هشتم همان ماه، تعهد سپردند که انتخابات آتی با شفافیت کامل برگزار خواهد شد.
انتقادات جاری از روند مبهم فعالیت این کمسیون در حالی مطرح شده که برخی از فعالان عرصه انتخاباتی، سخن از نوعی سردرگمی در این کمسیون به میان می‎آورند. محمدنعیم ایوبزاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان، خاطرنشان می‎سازد که وضعیت و کارکردهای نهادهای انتخاباتی نشان میدهد که هنوز موانع جدی در راه برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالیها وجود دارد. ایوبزاده افزود که “در حال حاضر کمسیون مستقل انتخابات و کمسیون مستقل شکایات انتخاباتی با کمبـود منــابع مالــی مـواجــه هستند و بدون حکم رییس جمهور نمیتوانند پول مصرف کنند.”
به گفته او، اعضای جدید این دو نهاد در حالی به کار خود آغاز کردهاند که تمام وسایل، امکانات، کمپیوترها، وسایط نقلیه و حتا اسناد حقوقی و طرزالعملهای انتخاباتی از دفاتر آنها بیرون برده شده است. رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان گفت در حال حاضر مسوولان این دو کمسیون انتخاباتی در دفاتر سرد این کمسیونها هیچ‎گونه امکاناتی برای کار در اختیار ندارند. ایوبزاده تأکید کرد در چنین وضعیتی امکان “مداخله سیاسی” در امور انتخاباتی وجود دارد و استقلال کمسیونهای انتخاباتی از لحاظ مالی “کاملاً نقض” شده است.
او افزود: “با کلمه اصلاحات بازی صورت نگیرد. با اینها (کمسیونهای انتخاباتی) سیاسی و شفاهی برخورد نکنند، در غیر آن ما به تعهدات شک خواهیم کرد و نگران آن هستیم که باز هم شاید قربانی سیاستها و بازیهای عجیب و غریب حکومت سهامی شوند.” او از جامعه جهانی هم انتقاد کرد و گفت که مراجع بینالمللی کمککننده هم براساس تعهداتی که در کنفرانس بروکسل اعلام کردند، موضوع برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‎ها را پیگیری و حمایت مالی نکرده است.
این در حالی است که شماری از اعضای کمسیون مستقل انتخابات هم میپذیرند که مانند اعضای پیشین این کمسیون از امکانات لازم برخوردار نیستند و با کمبود بودجه مواجه اند، اما میگویند بهزودی طرح جامعی را برای برگزاری انتخابات به محمداشرف غنی، رییس جمهور، ارایه خواهند کرد. ملیحه حسن، یکی از هفت عضو کمسیون مستقل انتخابات، گفت این طرح شامل “اصلاحات داخلی، چگونگی برگزاری انتخابات، بررسی مراکز فعلی رایدهی و ترتیب فهرست رایدهندگان” خواهد بود.
در چنین شرایطی، انتظار مردم آن است که هرچه زودتر سرنوشت کار کمسیون جدید انتخابات مشخص شود تا شاید چشم‎انداز روشن این نهاد بتواند پرده سیاه ایجاد شده بر کارنامه‎ سابق این نهاد را از میان برده و افق جدیدی فراروی دموکراسی و مردم‎سالاری در کشور بگشاید.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA