ads

شیوع بیماری زردی سیاه در برخی ولسوالی های ولایت بامیان

شماری از وکلای شورای ولایتی و باشندگان ولسوالی نمبر یک و نمبر دو یکاو لنگ، کهمرد، سیغان و ورس ولایت بامیان از شیوع امراض زردی سیاه در ولایت بامیان ابراز نگرانی می کنند.

نویسنده: Abdul Malik Atash
18 ثور 1398
شیوع بیماری زردی سیاه در برخی ولسوالی های ولایت بامیان

شماری از وکلای شورای ولایتی و باشندگان ولسوالی نمبر یک و نمبر دو یکاو لنگ، کهمرد، سیغان و ورس ولایت بامیان از شیوع امراض زردی سیاه در ولایت بامیان ابراز نگرانی می کنند.

سید سرور باشنده لیلون ولسوالی یکه و لنگ نمبر یک می گوید افراد که مریض شده اند در اتاق های جداگانه زندگی می کنند تا این مریضی به دیگر اعضائی فامیل سرایت نکند.

وی افزود:در مناطق سیاه دره، چمن یکاو لنگ و سرقول بیش از 25 تن به زردی سیاه مبتلا شده اند”.

باشنده های محل می گویند که دور بودن مراکز صحی، کمبود کلینک، عدم آگاهی مردم و راه های صعب العبور، سبب شده است که این مریضی در مناطق زولیج، دهن دره چاشت، سوختگی و دو سره، ولسوالی یکاو لنگ نمبر دو شیوع پیدا نماید و تا کنون 40 تن به این مریضی مبتلا شده اند که از این جمله و 3 تن آنان جان باخته اند.

محمدظاهر یکی از باشنده های محل می گوید:” راه ها دشوار گذر است و هیچ خدمتی از سوی صحت عامه نشده، یک مریض را از زولیج آوردیم در کوتل حاجی گگ تلف شد که مریض زردی سیاه داشت”.

شهروندان از حکومت، بخش های صحی و موسسات همکار می خواهند که برای جلوگیری از شیوع زردی سیاه، مردم را واکسین نمایند.

عبدالاحمد بینوا، عضو شورای ولایتی بامیان شیوع مریضی زردی سیاه را در ولسوالی های این ولایت تائید نموده و می گوید که بیماری های زردی سیاه و سرطان در ولسوالی های کهمرد، سیغان، یکاولنگ نمبر 1 و نمبر 2 و ورس از سه سال به این طرف شیوع پیدا نموده است.

وی افزود:” شیوع امراض سرطانی و زردی سیاه در ولسوالی کهمرد جای نگرانی است، تنها در روستای که ما زندگی داریم«درو»۲۳ تن به اثر این مرض از بین رفته اند، ما موضوع را با ولسوال کهمرد، ریاست صحت عامه درجریان گذاشتیم و مردم بسیار نگران اند”.

زردی در مجموع پنج نوع است که خطرناک ترین نوع آن زردی سیاه می‌باشد  و زردی، مرض ساری است که از یک نوع ویروس به وجود می‌آید و از طریق خون، عرق و آب از وجود یک انسان به بدن انسان دیگر سرایت می‌کند.

زرد شدن لب ها و اطراف آن، کم شدن اشتها، سرچرخی فرد مبتلا، پندیدگی ناحیه بطن و پاها، دلبدی، اسهالات، سوزش چشم  از علایم مبتلا شدن به زردی است.

سیدعلی آقا ایوب ناصری، رئیس صحت عامۀ بامیان با تأیید شیوع بیماری زردی سیاه در این ولایت میگوید، برای آگاهی دهی در مورد این بیماری، تیم های صحی را به محل فرستاده اند.

وی هم چنان افزود:” متاسفانه زردی سیاه در کلینک رده چاشت تثبیت شده است. اما به آن شکل که سر وصدا ها زیاد بود و وحشت ایجاده کرده نیست، ما برای جلوگیر از این موضوع تیم های صحت عامه رابه شکل ویژه هدایت دادیم”.

 

آمار مشخص از مبتلایان به این بیماری در افغانستان در دست نیست؛ اما به گفتۀ داکتران شمار مبتلایان به این بیماری در جهان بیش از 200 میلیون انسان می باشد که 3 درصد نفوس جهان را تشکیل میدهد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA