ads

انگشتان هنرآفرين

به روز دو شنبه تاريخ 27 ميزان؛ نمايشگاه آثار نقاشي دختران محصل پوهنحي هنرهاي زيباي پوهنتون كابل، به كوشش بنياد فرهنگ و جامعه مدني افغانستان در سالون نمايشگاه آن بنياد، تدوير يافت. به روز دو شنبه تاريخ 27 ميزان؛ نمايشگاه آثار نقاشي دختران محصل پوهنحي هنرهاي زيباي پوهنتون كابل، به كوشش بنياد فرهنگ و جامعه […]

نویسنده: The Killid Group
6 لړم 1388

به روز دو شنبه تاريخ 27 ميزان؛ نمايشگاه آثار نقاشي دختران محصل پوهنحي هنرهاي زيباي پوهنتون كابل، به كوشش بنياد فرهنگ و جامعه مدني افغانستان در سالون نمايشگاه آن بنياد، تدوير يافت.

به روز دو شنبه تاريخ 27 ميزان؛ نمايشگاه آثار نقاشي دختران محصل پوهنحي هنرهاي زيباي پوهنتون كابل، به كوشش بنياد فرهنگ و جامعه مدني افغانستان در سالون نمايشگاه آن بنياد، تدوير يافت.

 در اين نمايشگاه، 40 اثر نقاشي از سبكهاي مختلف به نمايش گذاشته شده و هدف از تدوير آن؛ ايجاد زمينه هاي بهتر جهت رشد استعدادهاي دختران در آفرينش آثار نقاشي، اعلام گرديده بود

.

“تيمور حكيميار” مسوول دفتر بنياد فرهنگ و جامعه مدني افغانستان؛ در ارتباط به تدوير اين نمايشگاه گفت: “تلاش ماهمواره اين است تا زمينه هايي را براي رشد و تشويق جوانان، در اختيار شان بگذاريم.” به گفتهء وي؛ اين بار تلاش صورت گرفته تا با تدوير اين نمايشگاه، زمينه هاي بهتري  جهت رشد استعداد دختران مساعد گردد.  وي افزود: “زمينه هاي نقد در ابعاد فرهنگي جامعهء ما نهايت اندك است. بناءً لازم است كه زمينه هايي مساعد گردد و آثار هنرمندان، توسط منتقدين به نقد گرفته شود؛ تا در آينده هنرمندان، نقايص شان را درك نموده، آثار بهتري بيافرينند.”

آقاي حكيميار از همكاري اين بنياد در زمينهء تدوير اين نمايشگاه، يادآوري نمود و گفت كه هرچند پوهنحي هنرهاي زيباي پوهنتون كابل، بنياد غلام محمد ميمنگي، و گالري ملي نيز در اين زمينه كوشش هاي زيادي دارند؛ ولي آنچه مربوط به بنياد فرهنگ و جامعهء مدني مي شود، اين بنياد همواره در تدوير همچو نمايشگاه ها با هنرمندان همكار بوده و اين بار نيز مدت 15 روز سالون نمايشگاه را، به طور رايگان در اختيار جوانان قرار داده تا از اين طريق، آثار جوانان در معرض ديد همگان قرار گيرد و زمينه هايي براي پيشرفت آنان مساعد شود.

“نبيله عطا زاده” محصل سال چهارم رشتهء گرافيك پوهنحي هنرهاي زيباي پوهنتون كابل كه 8 اثر نقاشي او در اين نمايشگاه به نمايش گذاشته شده است، در مورد آثار خود گفت: “اين 8 اثر، در مدت دو سال ساخته شده است كه رنگهاي روغني و آبي است و روي موضوعات مختلف كارشده؛ اما بيشتر در آثار خود خشونت عليه زنان را منعكس ساخته ام.”

به گفتهء عطازاده؛ دو اثر وي پورتريت، سه اثر نقاشي مدرن، و يك اثر هم كولاژ مي باشد. موصوف؛ تدوير همچو نمايشگاه ها را در رشد فرهنگ كشور، ارزشمند خواند و تلاش بنياد فرهنگ و جامعهء مدني را د ر راستاي تدوير اين نمايشگاه ستايش نمود. 

بنياد فرهنگ و جامعهء مدني، در سال 2003 آغاز به فعاليت نموده و تاكنون صدها نمايشگاه را در مركز و ولايات و خارج از كشور داير نموده  است؛ اين بنياد در هر 15 روز يك نمايشگاه داير مي نمايد.

“آسيه محابي” يكتن از محصلين رشتهء گرافيك پوهنحي هنرهاي زيبا مي باشد. وي نيز 8 اثر خود شامل خطاطي، خطاطي با استفاده از مُهره و كولاژ را در اين نمايشگاه به معرض تماشا گذاشته است. 

از نظر وي آثار يك هنرمند بايد داراي يك پيام باشد. وي مشكل عمدهء هنرمندان را، نبود وسايل و امكانات بهتر نقاشي مي داند و از دست اندركاران امور مي خواهد تا در زمينه توجه بيشتري نمايند.

“مريم فرمولي” يكتن ديگر از اشتراك كننده گان اين نمايشگاه مي باشد، كه 16 اثر مختلف از وي در اين نمايشگاه به نمايش گذاشته شده است. وي مي گويد: “نظر من اين است كه فوتو را با نقاشي ميكس نماييم تا پيام قويتري داشته باشد، و بهترين اثر آن است كه پيامي را ارائه كند و موضوع جالب و قوي داشته باشد.”

هرچند هنرمندان كشور؛ با مشكلاتي چون نبود سالون هاي ستندرد جهت به نمايش گذاشتن آثار شان، نداشتن بازار مناسب براي فروش آثار خود و نداشتن وسايل و امكانات بهتر نقاشي، به دليل مشكلات اقتصادي روبرو مي باشند؛ اما بازهم تلاش خستگي ناپذير آنان در اين راه، قابل ستايش است و تلاش بيشتر، موفقيت هاي بيشتري را براي آنان به همراه دارد.

 

کلید ګروپ په ټویټر او فیسبوک کې وګورئ
د تکشارک په واسطه پراختیا او طرحه جوړونه - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA