ads

آگاهان سیاسی:

هرچند عمران خان، صدراعظم پاکستان گفته است که برای ایجاد حکومت همهشمول گفت‌وگو با طالبان را آغاز کرده است؛ اما آگاهان سیاسی به توجه به عملکرد گذشته پاکستان در امور افغانستان نسبت به این تلاش ها به دیده شک می نگرند .

محمد فصیح متوکل
28 سنبله 1400
آگاهان سیاسی:
عکس از شبکه‌های اجتماعی

 

پیش از این ، صدراعظم  پاکستان گفته بود که سایر اقوام افغانستان باید در حکومت سهم داده شود.

وی در تویترش نگاشته که پس از دیدار با رهبران کشورهای همسایه افغانستان، گفت‌وگوها با طالبان را برای تشکیل دولت فراگیر با حضور تمام اقوام، آغاز کرده است.

با این حال، آگاهان سیاسی به این باورند که پاکستان هیچ‌گاهی در امور افغانستان صادقانه گام برنداشته است.

یوسف امین زازی، آگاه سیاسی می‌گوید که هنوزهم کشورهای منطقه در فکر تمویل گروه‌ها و احزاب محتلف در افغانستان استند.

از سوی دیگر، قرار است شاه‌محمود قریشی؛ وزیر امور خارجه پاکستان، طی سفر سه‌روزه به بریتانیا، با مقام‌های این کشور در مورد افغانستان، گفت‌وگو کند.

رسانه‌های پاکستانی، گزارش داده‌اند که قریشی، از تاریخ 26 تا 29 سپتمبر، به بریتانیا سفر نموده و با مقام‌های این کشور، در مورد موضوعات مختلف به‌شمول وضعیت افغانستان، بحث خواهد کرد.

با این حال، بشیر هاتف، آگاه سیاسی می‌گوید که پاکستان می‌خواهد در کنار طالبان، با سیاسیون کشور نیز هم‌صدا باشد .

به گفته وی،  پاکستان در قسمت ایجاد حکومت همه شمول نیاز دارد تا تقاضای جامعه جهانی، ناتو، سازمان ملل و کشورهای منطقه را باخود داشته باشد.

این در حالی‌ست که امارت اسلامی افغانستان، پس از تصرف تمام ولایت‌ها، شماری از سرپرست وزرا را  به‌رهبری محمد حسن آخند؛ سرپرست ریاست‌الوزراء معرفی کرد، اما برخی کشورها و سیاسیون افغان، این حکومت را همه‌شمول نمی‌دانند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA