ads

جنگ غزه در ایستگاه رفح و ادامه تلاش‌ها برای آتش‌بس

با آمادگی اسرائیل برای حمله بر رفح، مذاکره‌کنندگان یک بار دیگر برای توافق روی آتش‌بس تلاش می‌کنند؛ تازه‌ترین تلاش‌ها شامل پیشنهاد جدید مصر برای آتش‌بس و سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به عربستان است. از سوی دیگر احسان عطایا، عضو دفتر سیاسی حماس در واکنش به پیشنهاد مبادله اسیران که از سوی اسرائیل ارائه شده، گفته است که این پیشنهاد با مفاد توام با ابهاماتش منجر به توافق نمی‌شود.

ندا داریوش
11 ثور 1403
جنگ غزه در ایستگاه رفح و ادامه تلاش‌ها برای آتش‌بس

در دوصد و هفتمین روز از حملات اسرائیل بر نوار غزه، اردوی اسرائیل علیرغم هشدارهای بین‌المللی به بمباران شهر رفح و خان ​​یونس در جنوب نوار غزه ادامه داده و در حال آمادگی برای تهاجم زمینی بر رفح می‎‌باشد.

بنیامین نتانیاهو، صدر اعظم اسرائیل به‌تازگی طرح اردوی این رژیم برای حمله بر رفح را تایید کرده، اما تاکنون هیچ چارچوب زمانی برای این حمله علنی نشده است.

با این حال آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا که در حال حاضر در عربستان سعودی بسر می‌برد، روز دوشنبه(10 ثور) گفت که امیدوار است حماس پیشنهاد اسرائیل برای توقف حملات بر غزه را در برابر آزادی اسیران بپذیرد.

“حماس پیشنهادی از سوی اسرائیل دریافت کرده که فوق‌العاده سخاوتمندانه است. در این لحظه تنها چیزی که بین مردم غزه و آتش‌بس ایستاده است حماس است. آن‌ها باید تصمیم بگیرند و باید سریع تصمیم بگیرند. ما  امیدواریم که تصمیم درستی بگیرند.”

اما حماس برقراری آتش‌بس دائمی و خروج تمامی نیروهای اسرائیل از غزه را پیش‌شرط هرگونه توافق اعلام کرده است.

احسان عطایا، عضو دفتر سیاسی حماس در واکنش به پیشنهاد مبادله اسیران که از سوی اسرائیل ارائه شده، گفته است که این پیشنهاد با مفاد توام با ابهاماتش منجر به توافق نمی‌شود.

وی در گفت‌وگو با شبکه عربی المیادین گفت:”این پیشنهاد آن طور که امریکایی‌ها می‌خواهند دنیا را فریب دهند، سخاوتمندانه نیست. این پیشنهاد سه و نیم صفحه‌یی دارای جزئیات سه مرحله‌یی است. مفاد برگه پیشنهادی جدید بیش از ۹۰ درصد نسبت به پیشنهاد قبلی تغییر نکرده، بنابراین من دستیابی به توافق را رد می‌کنم.”

وی همچنین پیش بینی کرد که تاخیر در حمله اسرائیل بر شهر رفح به احداث لنگرگاه دریایی در ساحل غزه مرتبط است که امریکا در تلاش برای ایجاد آن است.

این در حالی است که وزارت صحت فلسطین دوشنبه شب اعلام کرد که در اثر حملات هوایی اسرائیل بر سه خانه در شهر رفح، دست‌کم ۱۳ نفر کشته و تعداد زیادی زخمی شده‌اند. به‌گفتۀ این وزارت، تعداد قربانیان حملات اسرائیلی در نوار غزه از 15 میزان سال گذشته تاکنون به 34 هزار و 535 شهید و 77 هزار و 704 زخمی رسیده‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA