ads

سرمایه‌گذاری حدود یک میلیارد دالری شرکت‌های چینایی در افغانستان

در بیش از دو سال گذشته، شرکت‌های چینایی در بخش‌های مختلف در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند و دادوستد تجاری میان دو کشور نیز افزایش یافته است.
مسوولان وزارت معادن و پترولیم می‌گویند که سه قرارداد بزرگ به ارزش حدود یک میلیارد دالر، در بخش‌های استخراج نفت، طلا و مس در افغانستان، با شرکت‌های چینایی امضا شده است.

نویسنده: Jamshid Mujadedi
1 ثور 1403
سرمایه‌گذاری حدود یک میلیارد دالری شرکت‌های چینایی در افغانستان

همایون افغان؛ سخنگوی این وزارت، به کلید می‌گوید:” سه قراداد بزرگ که شامل استخراج نفت در ولایت‌های جوزجان، فاریاب و سرپل، استخراج معدن طلا در ولایت تخار و قرارداد استخراج مس عینک دوم درولایت لوگر است که ارزش مجموعی این پروژه‌ها حدود یک میلیارد دالر می‌باشد.”

با این حال، استخراج معادن در افغانستان به شمول استخراج نفت، طلا و مس از سوی شرکت‌های چینایی، زمینه‌ی کار را برای هزاران تن از شهروندان کشور فراهم ساخته است.

ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی امارت اسلامی در مورد اشتغالزایی در بخش استخراج معادن در کشور می‌گوید:” هم اکنون در بخش استخراج معادن حدود یک صد هزار افغان، صاحب کار شده‌اند و تلاش می‌شود تا این رقم بیشتر شود.”

همزمان با این، آخندزاده عبدالسلام جواد؛ سخنگوی وزارت صنعت و تجارت به کلید می‌گوید که دادوستد تجاری میان افغانستان و چین نیز به بیش از یک میلیارد دالر رسیده است.

او افزود:” میزان تجارت میان افغانستان و چین در سال گذشته، به ارزش یک میلیارد و 74 میلیون دالر است که از این میان 34 میلون دالر صادرات و یک میلیارد دالر و چهل میلون دالر واردات بوده است.”

در همین حال عبدالرحمن حبیب؛ سخنگوی وزارت اقتصاد، استخراج معادن را در بهبود اقتصاد افغانستان و فراهم‌سازی زمینه‌ی کار برای شهروندان کشور مهم می‌داند.

حبیب گفت:” افغانستان از نظر داشتن معادن خیلی غنی است، بناء استخراج معادن، ظرفیت ایجاد رفاه و منبع تولید ثروت را فراهم می‌سازد، این سکتور همچنان در بازسازی کشور و ایجاد فرصت‌های کاری برای مردم خیلی مهم و حیاتی بوده و خواهد بود.” 

امارت اسلامی بارها از شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی خواسته است که از فرصت به‌وجود آمده، استفاده نموده و در استخراج معادن و دیگر بخش‌ها در افغانستان، سرمایه‌گذاری کنند.

با این حال در ماه‌های اخیر، علاوه بر شرکت‌های چینایی، برخی شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران کشورهای دیگر نیز علاقمندی شان را برای سرمایه‌گذاری در معادن افغانستان اعلام کرده‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA