ads

سیلاب‌ها در بدخشان چهار کشته و 11 زخمی بجا گذاشت

مسئولان در اداره مبارزه با حوادث طبیعی بدخشان می‌گویند که بارندگی‌ها و جاری شدن سیلاب‌ها طی یک هفته، چهار تن را در این ولایت از بین برده و یازده تن دیگر نیز زخمی شده‌اند. همچنان در نتیجه این سیلاب‌ها نزدیک به ۱۳۰ خانه مسکونی، بیش از یک هزار جریب زمین زراعتی و باغ‌های مردم تخریب و صدها رأس مواشی  نیز تلف شده‌اند. در همین حال شماری از باشندگان و آسیب دیدگان سیلاب‌ها می‌گویند که باتخریب شدن خانه‌ها و زمین‌های شان، آنان اکنون در وضعیت بدی بسر می‌برند و نیاز به کمک‌های فوری دارند.

عتیق الله رحیمی
11 ثور 1403
سیلاب‌ها در بدخشان چهار کشته و 11 زخمی بجا گذاشت

بارندگی‌های اخیر  و جاری شدن سیلاب‌ها در ولـسوالی‌های درایم، یفتل، ارگـو، شهدا، تیشکان، وردوج، شهر بزرگ، نســی و شهر فیض‌آباد بدخشان خسارات هنگفت مالی و تلفات جانی بجا گذاشته است.

مولوی محمد اکرم اکبری، رییس مبارزه با حوادث طبیعی بدخشان به کلید می‌گوید که از اثر سیلاب‌های اخیر در این ولایت چهار تن جان باخته‌اند و ۱۱ تن دیگر زخمی شده‌اند.

“تا هنوز به سیلاب زدگان رسیدگی صورت نگرفته. فعلا بررسی داریم، امروز هم جلسه کمیته اضطرار برگزار شده است. فردا بخیر برای آسیب دیدگان مواد غذایی و غیرغذایی از طرف اداره مبارزه با حوادث و مؤسسات همکار تویع خواهد شد.”

رییس اداره مبارزه با حوادث بدخشان می‌افزاید که از اثر این سیلاب‌ها ۱۲۵ خانه مسکونی و دکان،  بیش از هزار جریب زمین زراعتی و  باغ، کانال‌های زراعتی، پل و پلچک‌ها و جاده‌های فرعی تخریب و همچنان ۳۰۰  رأس مواشی از بین رفته‌اند.

از سوی دیگر شماری از باشندگان و آسیب دیدگان سیلاب‌ها در بدخشان می‌گویند، سیلاب‌ها تمام اموال و زراعت آنان را تخریب و مواشی شان را نیز تلف کرده است، اما تاکنون کسی به یاری آنان نیامده است.

 عبدالله، یکی از باشندگان ولسوالی شهدا می‌گوید:”خسارات مالی زیاد است، از قبیل باغ‌ها و زمین‌های زراعتی، سرک‌های فرعی و جوی‌ها. مردم هر طرف به طور پراکنده فرار کردند. “

وحیدالله، باشنده ولسوالی ارگو می‌گوید:”خسارات زیاد به زراعت مردم وارد شده است. مردم با مشکل مواجه شده اند، خانه‌های مردم هم تخریب شده است. ما از مسئولان می‌خواهیم که بیایند و وضعیت را بررسی و به مردم کمک کنند.”

عبدالکریم، باشنده ولسوالی یفتل می‌گوید:”مردم هرچه کشت کرده بودند خراب شده است. سیل سه و نیم ساعت دوام کرد، خانه‌های مردم تخریب شده و خیلی از مردم در خانه‌های دوستان و اقارت شان زندگی می‌کنند. تاکنون کمکی صورت نگرفته و مؤسسات آمده و بررسی کردند. ما از مؤسسات و امارت اسلامی می‌خواهیم که به وضعیت مردم رسیدگی کنند.”

گفتنی است که بارندگی‌های موسمی در بدخشان همواره باعث خسارات مالی و تلفات جانی در این ولایت می‌شود. برفباری‌ها در زمستان گذشته نیز خسارات و تلفات سنگنینی در ولسوالی‌های مختلف بدخشان بجا گذاشت.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA