ads

سيستم هوانوردي باید معیاری شود

اکنون اداره بیشترِ ميدان‌هاي هوايي توسط نظاميان خارجي صورت می‌‌گيرد كه علت عمده آن، معیاری‌ نبودن سيستم هوانوردي در كشور است.

نویسنده: The Killid Group
18 میزان 1389
سيستم هوانوردي باید معیاری شود

اگر اداره تمام ميدان‌هاي هوايي كشور توسط اشخاص ملكي صورت گيرد، سالانه در حدود 150 مليون دالر به عوايد وزارت ترانسپورت و هوانوردي افزوده مي‌شود.

اين مطلب را داوود علي نجفي، سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردي، روز شنبه در نشست خبري در كابل بيان نمود و افزود: اکنون اداره بیشترِ ميدان‌هاي هوايي توسط نظاميان خارجي صورت می‌‌گيرد كه علت عمده آن، معیاری‌ نبودن سيستم هوانوردي در كشور است.

وي اضافه كرد: به منظور حل اين معضل، مسئولان در سازمان بين المللي هوانوردي ايكو موافقه نموده اند که در بخش‌هاي مختلف از جمله توسعه سيستم هوانوردي و ايجاد ميدان‌هاي هوايي پیشرفته، با در نظر داشت معيار‌هاي وضع شده از سوي دولت افغانستان، با اين كشور همكاري نمايند.

به گفته وي، قرار است تا آغاز  ماه نوامبر سال جاري، چگونگی فعاليت اين سازمان در افغانستان مشخص شود.

آقای نجفی همچنان به گذر كاروان آزمايشي سازمان بين الملي هوانوردي ايكو از كشور‌هاي عضو اين سازمان اشاره نمود و ارزيابي سيستم ترانسپورتي كشور‌هاي عضو، بالا بردن سطح عوايد هوايي اين كشور‌ها و ايجاد يك مكانيزم حمل و نقل ميان كشور‌هاي عضو را از جمله اهداف گذرآزمايشي اين كاروان بيان نمود.

با اين‌ همه، شماري از كارشناسان امور بر اين باور اند كه تغيير و تبديل در مقام رياست وزارت ترانسپورت، باعث شده است که اين وزارت نتواند به شكل درست در راستاي توسعه سيستم هوانوردي موفق باشد.

حميد الله فاروقي، كارشناس هوانوردي و وزیر پیشین ترانسپورت و هوانوردي كشور، نبودِ ساختار مشخص و منابع بشري كارا در اين وزارت را از دلايل سود نبردن افغانستان از عضويتش در سازمان بين المللي ايكو مي‌داند.

به گمان وي، دولت افغانستان با ايجاد فضاي مشاركت در كشور مي‌تواند در آينده نزديك از امتيازات عضويت در اين سازمان بهره مند شود .

در حالي از ايجاد هماهنگي ميان ارگان‌هاي دولتي در كشور سخن گفته می‌‌شود كه عدم هماهنگي ميان ارگان‌هاي دولتي همواره از سوي كشور‌هاي كمك كننده، مورد انتقاد بوده و به گفته آگاهان، وجود این چالش‌ در افغانستان  باعث شده است تا زمينه فساد گسترده نيز مساعد گردد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA