ads

فعالان مدنی و باشنده‌گان هرات، از انتقال صنف‌های اول الی سوم به مسجدها، انتقاد کردند

طرح پیشنهادی وزارت معارف مبنی بر انتقال صنوف اول الی سوم به مسجدها با موجی از انتقادها مواجه گردید.

نویسنده: مهرو سروری
18 قوس 1399
فعالان مدنی و باشنده‌گان هرات، از انتقال صنف‌های اول الی سوم به مسجدها، انتقاد کردند
عکس از شبکه‌های اجتماعی

شماری از استادان پوهنتون‌ها، فعالان مدنی و باشنده‌گان هرات، تدریس شاگردان در مسجد‌ها را به مصابه قربانی کردن کودکان افغان می‌خوانند.
آنان با صدور یک قطع‌نامه، گفتند که وزارت معارف، باید برای نهادهای مدنی، فرهنگیان و مدافعات حقوق اطفال، اطمینان دهد که بستر آموزشی مناسب را برای شاگردان مکاتب، مساعد می‌سازد.
سلیم سعیدی؛ استاد پوهنتون هرات، با انتقاد شدید از طرح وزارت معارف می‌گوید، به هیچ قیمتی حاضر نیست فرزندان خوردسال خود را برای آموزش دوره ابتدایی، به مسجد بفرستد.
وی، آموزش شاگردان صنف‌های اول الی سوم را در مسجدها، یک عقب گرد عنوان می‌کند.
در همین حال شماری از فعالان مدنی و حقوق زن نیز می‌گویند، این طرح در تضاد با ساختار آموزش نوین می‌باشد.
آنان تصریح می‌کنند، آموزش معیاری حق اساسی هر شهروند به خصوص کودکان است.
به باور سونیتا شریف، معیاری نبودن مسجدها برای آموزش تعلیمات ابتدایی، حاکم بودن عرف و مخالفت با حضور معلمان زن در مسجدها، از چالش‌های‌ست که مانع تطبیق این طرح شده می‌تواند.
وی تاکید می‌کند که حکومت، باید تعلیمات معیاری را در تمام نقاط افغانستان فراهم سازد.
از سویی هم جواد عمید؛ فعال مدنی در ولایت هرات نیز می‌گوید، تطبیق این طرح مانع انکشاف متوازن در کشور خواهد شد.
عمید، با اشاره به کمک 13 میلیارد دالری جامعه جهانی در نشست ژنیو، از کشورهای کمک‌کننده خواست تا همکاری‌های شان به تعلیم و تربیه با کیفیت، مشروط سازند.
با این حال توریالی طاهری؛ عضو شورای ولایتی هرات، با اشاره به رشد و پیشرفت در عرصه تعلیم و تربیه می‌گوید، مردم افغانستان به هیچ قیمتی با تدریس در مسجدها موافقت نخواهند کرد.
با این همه نجیبه آرین؛ سخنگوی وزارت معارف می‌گوید، این طرح زمینه‌ساز آموزش برای کودکانی است که در محل زنده‌گی شان، مکتب وجود ندارد.
وی تاکید می‌کند که وزارت معارف، تلاش دارد تا از طریق این طرح؛ از تعداد 3.7 میلیون کودکی که از دسترسی به آموزش محروم اند، بکاهد.
با آن‌که افزایش شمار شاگردان مکاتب، یکی از دست‌آوردهای حکومت بعد از سقوط طالبان دانسته می‌شود، اما هنوز هم تهدیدات امنیتی و کمبود مکتب و معلم، شمار چشم‌گیری از اطفال را از حق تعلیم محروم ساخته است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA