ads

داکتران: استفاده از رنگ‌های مصنوعی در مواد خوراکی سرطان‌زا است

اداره ملی غذا و ادویه استفاده از رنگ‌های مصنوعی را در تهیۀ کیک‌های محفلی ممنوع کرده و دلیل آنرا در غیر صحی بودن آن و آسیب آن برای سلامتی انسان خوانده است. در همین حال برخی از داکتران با تائید این موضوع، می‌گویند که استفاده از رنگ‌های مصنوعی در تهیه غذا باعث امراضی چون: حساسیت‌های پوستی، مشکلات هضمی و اختلالات رفتاری شده و خطر ابتلا به سرطان را نیز افزایش می‌دهد.

هاجر جعفری
29 حمل 1403
داکتران: استفاده از رنگ‌های مصنوعی در مواد خوراکی سرطان‌زا است

اداره ملی غذا و ادویه استفاده از رنگ‌های کیمیاوی را در تهیۀ کیک‌های محفلی ممنوع کرده است.  مسئولان این اداره می‌گویندکه استفاده از این رنگ‌ها در رنگامیزی کیک‌های محفلی سبب امراض مختلف هضمی، تنفسی، جلدی و حتی سرطان نزد افراد می‌گردد.

“در نتیجه تحلیل و بررسی‌های کارخانه‌های تولید کیک‌ها محفلی، متوجه استفاده از رنگ‌های فلزی در این کیک‌ها شدیم. اصلا  از این رنگ‌ها برای تزیین و دیکوریشن مواد غیر غذایی استفاده می‌شود و استفاده از آنها در مواد غذایی باعث مشکلات صحی می‌گردد.”

با این حال برخی از متخصصان طبابت نیز می‌گویند که استفاده از رنگ‎های مصنوعی در مواد خوراکی اﺛﺮات نامطلوب ﺑﺮ ﺳﻼمت انسان دارد.

داکتر احمد دانش، یکی از این متخصصان می‌گوید که استفاده از رنگ‌های مصنوعی در مواد غذایی به سلامتی مصرف کنندگان شدیدا آسیب زده و سرطان زا است.

“اگر در فابریکه‌های مواد خوراکی از رنگ‌های مصنوعی گار گرفته شود، این به سلامت افراد مضر واقع شده و باعث امراضی چون: حساسیت‌های پوستی، مشکلات هضمی و اختلالات رفتاری شده و همچنان خطر ابتلا به سرطان را نیز افزایش می‌دهد.”

در همین حال برخی از شهروندان از این اقدام اداره غذا و ادویه استقبال کرده و از مسئولان می‌خواهند که این بررسی‌ها را به گونۀ جدی ادامه داده و تمامی مواد غذایی را که در فابریکه‌ها تولید می‌شود، بررسی کنند.

محمد رحیمی، یکتن از باشندگان شهر کابل می‌گوید:”نظارت مسئولین از چگونگی رنگ‌ها در کیک‎ها و دیگر مواد غذایی بسیار خوب است. امیدواریم این نظارت‌ها ادامه داشته باشد تا دیگر مواد غذایی که در فابریکه‌‎ها تولید می‌شود هم بررسی شود.”

اداره ملی غذا و ادویه در حالی استفاده از رنگ‌های کیمیاوی را در فاریکه‌ها و کارخانه‌های کیک‌پزی‌ ممنوع اعلام کرده که کیک‌ها و شیرینی‌های رنگارنگ در بازار‌ها به فراوانی دیده می‌شود و داکتران نیز استفاده بیش از حد از آنرا مضر می‌دانند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA