ads

تنش‌ها در خاور میانه و تحریم‌های جدید در برابر ایران

ایالات متحده امریکا اعلام کرده است که در واکنش به حمله تلافی‌جویانه ایران بر اسرائیل، در روزهای آینده دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران وضع خواهد شد. درعین حال اتحادیه اروپا اعلام کرده که تحریم‌های تازه را از جمله در برابر صادرات طیاره‌های بی‌سرنشین و نفت ایران، بررسی خواهد کرد. اما ایران وضع این تحریم‌ها غیر مسئولانه دانسته و می‌گویند که چنین رفتاری به سود جهان نخواهد بود.

ندا داریوش
29 حمل 1403
تنش‌ها در خاور میانه و تحریم‌های جدید در برابر ایران

با گذشت چهار روز از حمله راکتی و طیاره‌های بی‌سرنشین ایران بر اسرائیل، هشدارها نسبت به تشدید تنش‌ها میان ایران و اسرائیل ادامه دارد.

دو مقام بلند رتبه ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا بر گسترده شدن تحریم‌های راکتی علیه ایران تاکید کردند.

جک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید طی بیانیه‌ی اعلام کرد که امریکا قصد دارد در واکنش به حمله ایران بر اسراییل، تحریم‌های جدیدی علیه برنامه‌های راکتی و طیاره‌های بی‌سرنشین ایران و همچنین اشخاص و نهادهای حامی سپاه پاسداران و وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران وضع کند.

در عین حال مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده است که این اتحادیه در واکنش به حمله‌های تهران بر اسرائیل، تحریم‌ها علیه ایران را تشدید خواهد کرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید:”اتحادیه اروپا پس از حمله ایران بر اسرائیل، بررسی‌ افزایش تحریم‌ها علیه تهران را آغاز کرده است. شدت تحریم‌ها باید بر صادرات تسلیحات ایران، از جمله عرضه طیاره‌های بی‌سرنشین‌اش به روسیه مؤثر واقع شود.”

از سوی دیگر یک کارشناس ایرانی تحریم‌های جدید علیه ایران را به‌نوعی یکجانبه دانسته و آنرا به ضرر کشور های غربی نیز می‌داند. حسین علی‌زاده، کارشناس روابط بین‌الملل می‌گوید:”اروپا و امریکا باید در مورد ایران بررسی‌های همه جانبه داشته باشند. اتحادیه اروپا نباید به‌خاطر خشنود کردن اسرائیل مانع فروش نفت ایران به بازار های جهانی شود، زیرا این یک جانبه گرایی است.”

این در حالی است که حملات اسرائیل در فلسطین و لبنان، حملات حوثی‌ها به کشتی‌های منصوب به اسرائیل، امریکا و بریتانیا در دریای سرخ و پرتاپ راکت ‌های ایرانی بر اسرائیل، خطر تشدید تنش‌ها را در خاورمیانه افزایش داده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA