ads

بارندگی‌های اخیر و امید به رفع خشکسالی

درپی بارندگی‌های اخیر در ولایت‌های مختلف کشور، مسئولان در وزارت انرژی و آب و اداره ملی حفاظت از محیط زیست می‌گویند که سطح آب در منابع آبی کشور افزایش یافته و امید می‌رود در  ولایت‌هایی که با مشکلات خشکسالی و کمبود آب روبه‌رو بودند، امسال این مشکل حل گردد.

کلید
28 حمل 1403
بارندگی‌های اخیر و امید به رفع خشکسالی

در یک ماه اخیر شماری زیادی از ولایت های کشور  شاهد ، بارندگی های شدید و سیلاب ها بود که خساراتی زیادی مالی و جانی را در پی داشت ، اما در کنار این پیامدهای بد، خوش بینی های را مبنی بر نجات کشور از خشکسالی نیز به وجود آورده است.

 به گفتۀ مسئولان در اداره حفاظت از محیط زیست، میزان آب در اکثر دریاهای کشور از اثر بارندگی‌های اخیر افزایش یافته است.

احمد فرید فرهنگ، سخنگوی این اداره در صحبت با رادیو کلید می‌گوید:”میزان بلند بارندگی‌های اخیر باعث شده تا دریاهای کشور از آب پر شوند. پیش بینی‌های ما نشان می‌دهد که ولایت‌هایی که درگذشته شدیدا از  خشکسالی متاثر شده بودند، در سال جاری با خشکالی روبه‌رو نخواهند بود.”

وی می‌افزاید که تلاش‌ها ازسوی این اداره و سایر ادارات ذی‌ربط  نیز آغاز شده تا آب دریاها و سایر منابع آبی کشور به درستی مدیریت شوند.

” ما تلاش خواهیم کرد که در همکاری با سایر نهادهای ذی‌ربط، بشمول وزارت انرژی و آب، انکشاف دهات و دیگر نهادها، آب‌های دریاها را که از اثر بارندگی‌های اخیر افزایش یافته، مدیریت و از آن استفاده مؤثر نماییم.”

از سوی دیگر مسئولان در وزارت انرژی و آب نیز به پیامدهای مثبت بارندگی‌های اخیر خیلی خوشبین بوده و از اقدامات شان به هدف مدیریت آب‌های سطحی و زیر زمینی خبر می‌دهند.

مطیع‌الله عابد، سخنگوی این وزارت می‌گویدکه مدیریت آب‌های کشور در اولویت کاری امارت اسلامی قرار دارد و تاکنون کارهای زیادی در این راستا صورت گرفته است .

به گفتۀ وی، تنها درشهرکابل 3600 چاه‌ جذبی حفر شده که در تقویت آب‌های زیر زمینی نقش عمده دارد و برای مردم هم آگاهی داده شده تا از استفاده بی‌رویه از آب خوداری کنند.

” ما همچنان برای مهار آب‌های برف و باران درتمام کشور، درهر ولسوالی حد اقل یک چک دم را درنظرگرفته بودیم که تاکنون 70 چک دم اعمار شده است.”

بر اساس معلومات وزارت انرژی و آب، سال گذشته 181 پروژه که شامل بازسازی و اعمار شش بند بزرگ، تحکیمات سواحل دریای آمو و برخی بندهای متوسط و کوچک بودند، به هدف مدیریت آب‌های کشور آغاز گردید که کار برخی از این بندها تکمیل شده و این روند درسال جاری نیز ادامه خواهد داشت.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA